הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"זה מטורף לחלוטין!", היסטוריה באמריקה: הרץ בדרך לקבל רשות להנפיק מניות בעודה בהליך פשיטת רגל
עקב משבר הקורונה, נאלצת ענקית השכרת הרכב הרץ לפשוט רגל משום שכשלה לשלם את הריבית על חובותיה, אולם כעת היא מבקשת מבית המשפט רשות לגייס כסף מהציבור ע"י הנפקת מניות נוספות

ביום שני, בעוד השווקים שוברים שיא אחר שיא, ובעוד המשקיע הקטן דוחף את עיקר ההסתערות על שוק המניות, דווקא חברת הרץ פושטת הרגל הצליחה לצמוח לשווי מניה של כ-6.25$.

אכן, זוהי עדות למצב המעט משוגע בו נמצאים השווקים ושבו נוצר לנגד עינינו מוצר פיננסי חדש, הנפקת מניות לחברה פושטת רגל.

הבנק ג'פריז, המנהל את פשיטת הרגל של הרץ, ביקש מבית המשפט אישור למכור מניות בשווי 500 מליון דולר של החברה אשר פשטה רגל. בבקשה נאמר כי זו תהיה "הזדמנות ייחודית (...) לגיוס הון בתנאים טובים בהרבה משיש לכל חברה אחרת הנמצאת בהליך פשיטת רגל".

במילים אחרות, הספקולציה הערה של המשקיע הקטן לגבי אחת מהבועות המגוכחות ביותר שיצר הפד, יצרה עבור ג'פריז והרץ את ההזדמנות להפוך את תהליך פשיטת הרגל על ראשו.

מכאן נראה כי זה רק הולך ומקצין: הבקשה לבית המשפט ממשיכה כדלקמן, "אם תצליח, יהיה ביכולתה של החברה להציע למכירה מניות נוספות בשווי של עד מיליארד דולרים, וההכנסות נטו מן המכירה תוכלנה לשמש אותה למטרות הון חוזר, שלא כמו בעלי חוב אחרים בהליך פשיטת רגל, הנפקת המניות לא תטיל סנקציות על נושיה הקודמים של החברה, ויתרה מכך החברה לא תשלם ריבית או עמלות לאלה המעמידים לה את הונם ע"י קניית מניותיה".

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


חברת הרץ בימים יפים יותר 

למרות העובדה כי מהלך שכזה לא בוצע מעולם מפני שמניות של חברה פושטת רגל הן חסרות ערך, ג'פריז מבקש את רשות בית המשפט לגנוב מהמשקיעים הקטנים מפני שהם יודעים כי לא ישאר דבר מהכסף שיגוייס לאחר שיחולק לנושים השונים.

על מנת לפייס את בית המשפט, החליטו בג'פריז לצרף להנפקה החדשה הדגשה מיוחדת ועל פיה יאמר שהמשקיעים נמצאים בסיכוי גדול לאבד את הכסף המושקע.

בפשיטת רגל, חברות מגייסות הון כדי לעבור את הליך פרק 11 או 7 על ידי הנפקת הלוואת החייב ברשות (DIP), שיש לה עדיפות עליונה ובעלת ותק לכל החובות האחרים הקיימים, מהסיבה הפשוטה שכל שאר החובות הקיימים נפגעים.

אחרי הכל, החברה הגישה פשיטת רגל מסיבה מסויימת: היא לא יכלה לעמוד בתשלומי הריבית שלה. המשמעות היא שאם כל החוב הקיים לא נפרע במלואו, או שיש הסכם בין מחזיקי המניות לבין החייבים, המניות לפני העתירה הינם חסרות ערך. בסופו של דבר, החברה ממירה את חלקו של החוב הפגום שלה או את כולו להון שלאחר העתירה, ואילו החוב שנקבע מראש מוגדר או מתגלגל לגוף החדש - במקרה זה בעלי המניות החדשים. 

הבעיה היחידה היא שאם החוב אכן לא נפגע הוא היה נסחר על פי ערכו הנקוב.

במקום זאת, אגרות החוב של הרץ המגיעות לאוקטובר 2022 נסחרות במחיר של 35 סנט לדולר. לאמור, אג"ח בשווי של 500 מליון דולר נסחר בשווי של 325 מליון דולר פחות מערכו הנקוב, מה שאומר שנשאר לכל היותר ערך שלילי בידי בעלי המניות.

 

אג"ח הרץ ל-2022, נסחר בכשליש מערכו הנקוב.

כל שופט פשיטת רגל לגיטימי יצחק מהמצב הנתון - אחרי הכל, אף משקיע מוסדי לא היה נוגע בהצעה שכזו.

אך הקהל המתוכנן של ג'פריז במקרה זה אינו קהל מוסדי - וכך הבנק מקווה למכור את המניה ישירות לאותם אלה שדחפו אותה ל-6.25 דולר לאחרונה ביום שני. 

כמובן שישנה אפשרות ששופט פשיטת רגל יאפשר לעסקה זו להתרחש. קיימת גם האפשרות שה-SEC יתעלם מהמתרחש, תוך שהוא מודע היטב לכך שכל מי "שישקיע" במניה פושטת רגל זו יישאר עם "כלום ביד" ברגע שתהליך פשיטת הרגל יסתיים. 

בנקאי ג'פריז לשעבר דן פולנר, אמר כי, "ביליתי קריירה בוול סטריט ותשע שנים בג'פריז. ומעולם לא ראיתי מחזיקי מניות חדשים מספקים מימון למחזיקי המניות והאג"ח הקודמים. מטורף לחלוטין!".

ג'ארד אליאס, פרופסור למשפטים, אמר כי הוא למד מאות פשיטות רגל ומעולם לא ראה חברה פושטת רגל מנסה לממן את עצמה עם הצעת מניות בתחילת פשיטת הרגל .

"הרץ מסתכלת על השוק ורואה שיש קבוצה של סוחרים לא הגיוניים הרוכשים את המניה, והתגובה לכך היא לבקש למכור מניות לאנשים האלה בתקווה לגייס סכומי כסף כדי לממן את הארגון מחדש שלהם".

וה"הפתעה" המוחלטת: המניה נסחרת בשער גבוה יותר עקב חדשות אלה!

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE