הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
קורונה וגנטיקה: בעלי הדם העמיד, לעומת בעלי הדם הפגיע מכולם
המחקר העדכני ביותר מחזק מסקנות קודמות בכל הנוגע לפרופיל הגנטי של המתמודדים עם הנגיף, גם בסבירות לעצם ההדבקה וגם ההתמודדות לאחר ההדבקה

צוות מדענים אשר ערך ניתוח גנטי במסגרת של נשאי COVID-19,  מצא שונות מובהקת בין הנחשפים לנגיף והגיע למסקנות מתקדמות בנוגע לעצם סיכויי התפתחות  מחלה של ממש בין הנשאים וכן לגבי עוצמות חומרה שונות של המחלה, מבין אלה שכבר לקו בה. כך פורסם, ביום רביעי האחרון.

המחקר שפורסם בכתב העת הרפואי ניו-אינגלנד לרפואה, השווה בין גנים של אלפי פציינטים אירופאיים שנחשפו לנגיף הקורונה ומצא שבעלי סוג דם ספציפי, היו בעלי סיכוי נמוך לפתח מחלה משמעותית.

המחקר הזה מצטרף למחקרים קודמים כמו זה שפורסם באוניברסיטת ייל בחודש אפריל ומצא ממצאים דומים לגבי נחשפים קודמים  לנגיף, זאת בבדיקת נתונים שנאספו בשלושה בתי חולים בווהאן ושנז'ן שבסין.

מחקר אחר שפורסם בחודש מרץ  בסין עצמה, מצא כי בעלי דם מסוג O עשויים להיות עמידים יותר ל- SARS-CoV-2 ,  הנגיף הגורם ל- COVID-19,  בעוד שאנשים עם דם מסוג A הם בעלי הסיכון ביותר להדבק ולפתח מחלה קשה. 

סוג דם O פלוס ומינוס נחשב לנפוץ בעולם ושכיח בשיעור של כ 44% מאזרחי ארה"ב לעומת כ 15% של בעלי סוג A פלוס ומינוס אמריקאים, הנחשבים לאוכלוסיית סיכון הגדולה ביותר בכל הנוגע לפילוח הגנטי המוצג.  כלומר יחס חיובי של פי 3 בין הקטבים של בעלי סוגי הדם.

ד"ר פרמסוואר הארי, מומחה דם מהקולג' לרפואה בוויסקונסין, אמר כי תחילה "רובנו היינו סקפטים ואף שללנו את המחקר הסיני המוקדם, מאחר והוא נעשה בצורה פשטנית וגסה מאוד , אבל  בעקבות המחקר החדש, ד"ר הארי מצהיר "עכשיו אני מאמין בזה", והוסיף: "המסקנות הללו זה יכולות להיות חשובות מאוד".

המחקר האחרון, שכלל מדענים מאיטליה, ספרד, דנמרק, גרמניה ומדינות אחרות, השווה בין 1,980 חולים קשים ב COVID-19 לעומת  כמה אלפי אנשים אחרים שהיו בריאים  או שהיו להם רק סימפטומים קלים או ללא תסמינים. החוקרים קשרו וריאציות בשישה גנים לסבירות המחלה הקשה, תוך שהם גם קושרים קבוצות דם לסיכון פוטנציאלי.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים



 

הממצא החד משמעי  של המחקר הגדול ביותר שנעשה עד כה  מצא כי דם מסוג O נמצא בסבירות נמוכה של בין 9 ל-18 אחוזים לבדיקה חיובית ל- COVID-19 בהשוואה לסוגי הדם האחרים.

מבקרי המחקר  מציעים להצטייד בזהירות מלהסיק מסקנות גורפות מדי לגבי קשירת גורמים מסוימים, כולל טענה מצידם כי אין מספיק נשואי מחקר  מחקר כדי להגיע למסקנות מרחיקות לכת. לשם השוואה, חברת הביוטכנולוגיה מוויסקונסין 23-אנד-מי ,פירסמה מחקר שהציג לא פחות 750,000 משתתפים מחקר בתחילת החודש במטרה לבחון כיצד גנטיקה משפיעה על רמת הסיכון של אנשים שונים מנגיף הקורונה- כמדד של מחקר גדול מספיק.

ישנם ארבעה סוגי דם עיקריים - A, B, AB ו- O - ו"הדרך לסווג סוג הדם נקבע ידי החלבונים על פני כדוריות הדם האדומות שלך", אמרה ד"ר מרי הורוביץ, העומדת בראש מחלקת המחקר במרכז לחקר הבינלאומי להשתלות דם וטיפולי מוח. סוג הדם נקשר גם לרגישות לכמה מחלות זיהומיות אחרות, כולל כולרה, דלקות בדרכי השתן החוזרות ונשנות מאי קולי, והחיידק הנפוץ שנקרא הליקובקטר-פילורי, שיכולים לגרום לכיבים וסרטן קיבה, אמר ד"ר דייוויד ואלה, מנהל המנהל המכון לרפואה גנטית באוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

ואחרי שכל זאת נאמר, עדיין נראה שביקורת מכוון אחר המחזקת את הסברה שיש  להמתין עוד לא מעט לגבי מסקנות גורפות לגבי דומיננטיות סוג הדם כמקדם ניבוי של הסיכון ללקות בנגיף ובעיקר עוצמת המחלה של הלוקים בו.

זאת לאור, למשל, אם משווים כקבוצת ביקורת, מדינות מסוימות שלמרות שיש בהן שיעור גבוה בהרבה של נושאי סוג דם "איי" כמו ישראל (38% לעומת 15 % בלבד בארה"ב) ומספר נמוך יותר של בעלי סוג דם "או"  (39% בישראל לעומת 44% בארה"ב ) עדיין  שיעור המתים והחולים הקשים  בעקבות נגיף הקורונה נמוך פי 11 מאשר בארה"ב ביחס לגודל האוכלוסיה.  

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE