הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מכה נוספת למדיניות טראמפ: תוכנית "דאקה" זכתה לגיבוי מביהמ"ש העליון
נשיא ביהמ"ש העליון, ג'ון רוברטס, צודד עם השופטים הליברליים ומנע את סגירת התוכנית, המאפשרת למאות אלפי צעירים שהגיעו לארה"ב באופן לא חוקי, להימנע מגירוש. תגובת הנשיא: "זקוקים לשופטים נוספים או שנאבד את התיקון השני לחוקה, ואת כל השאר. בחרו בטראמפ!"

בית המשפט העליון של ארצות הברית פסק הבוקר (חמישי) כי הממשל הפדרלי אינו יכול להביא לסיומה של תוכנית "דאקה", במסגרתה כ-800 אלף צעירים שהוריהם נכנסו למדינה באופן לא חוקי זוכים למעמד מיוחד המונע את גירושם.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


תומכי תוכנית 'דאקה', הבוקר מול ביהמ"ש העליון בוושינגטון (צילום: AP)

 

כזכור, "דאקה" - או בשמה המלא, "Deferred Action for Childhood Arrivals, או DACA" (לעיתים משתתפי התוכנית נקראים "חולמים") - חוקקה ע"י הממשל הקודם בראשות אובמה. מאז שהנשיא טראמפ נכנס לבית הלבן, הוא סימן מספק חקיקות מתקופת קודמו, ביניהן דאקה ו"אובמה-קייר", כמטרות לביטול.

ארבעה שופטים שמרנים בביהמ"ש העליון הצביעו בעד הממשל, אולם נשיא בית המשפט - ג'ון רוברטס - בחר להצביע עם ארבעת השופטים הליברליים, ובכך מנע את סגירת התוכנית. מעבר לכך שמדובר בתבוסה גדולה לממשל, רבים בבית הלבן בוודאי זועמים על כך שרוברטס בחר שלא ליישר קו עמם.

 

הנשיא טראמפ וג'ון רוברטס, נשיא ביהמ"ש העליון (צילום: Getty Images)

 

בפסיקתו כתב רוברטס כי הממשל לא סיפק סיבה מוצדקת לסגירת התוכנית - וזו נקודה קריטית ביותר, שכן הוא אינו אומר שסגירת דאקה אינה אפשרית, אלא שהדרך שבה הניסיון הנוכחי נעשה, לא יכול לזכות לגיבוי משפטי. הוא אף הסביר כי הממשל יכול להגיש בקשה נוספת עם סיבות מפורטות יותר, אך לא ברור אם זה אכן יעשה.

 

 

 

ארבעת השופטים השמרניים של בית המשפט העליון - סמואל אליטו, ניל גורסץ', ברט קוואנו וקלרנס תומאס - טענו בפסיקת הנגד שלהם כי בפועל, ההחלטה שהתקבלה היום רק "מחזירה את הכדור למגרש של הממשל":

"בית המשפט העליון עדיין לא מצא פתרון לסוגיית 'דאקה', ובמקום, אנחנו שולחים מסר למשרד לביטחון מולדת לפיו עליו לנסות שוב", כתב אליטו. תומאס לקח את העניין צעד קדימה וכתב כי "צריך להכיר בהחלטה שהתקבלה היום כפי שהיא: ניסיון להימנע מהחלטה שאינה 'פוליטיקלי קורקט', אך נכונה מבחינה משפטית".

באופן טבעי וצפוי, הנשיא טראמפ הגיב בזעם בעקבות החלטת ביהמ"ש העליון. בין היתר, הוא כתב כי "החלטות נוראיות אלו נעשות על רקע פוליטי, ומהוות ירייה בפניהם של רפובליקנים ושמרנים. אנחנו זקוקים לשופטים נוספים או שנאבד את התיקון השני לחוקה, ואת כל השאר. בחרו בטראמפ!", הוא כתב, וכעבור שעה הוסיף ציוץ נוסף בו כתב, "קיבלתם רושם שבית המשפט העליון לא אוהב אותי?".

 

צ'אק שומר, יו"ר המיעוט הדמוקרטי בסנאט, חוגג את פסיקת ביהמ"ש העליון (צילום: AP)

 

מאידך, במפלגה הדמוקרטית חגגו בעקבות הפסיקה. ג'ו ביידן, מי שיתמודד מול טראמפ בבחירות בעוד חודשים ספורים, צייץ: "החלטת ביהמ"ש הייתה אפשרית בזכות האומץ והנחישות של מאות אלפי משתתפי 'דאקה'...כנשיא, אעבוד על כך שתוכנית זו תהפוך לקבועה".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE