הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
כמות חולי הקורונה בפלורידה מספקת תמונה חלקית בלבד: אלו המגמות המעוררות חשש
העובדה שלמעלה מ-100 אלף תושבים אובחנו כנשאי הנגיף לא פשוטה בפני עצמה, אך במבט עמוק יותר לנתונים ניתן לראות מספר מגמות נוספות הגורמות לדאגה. כך למשל, מסתבר כי למעלה מ-40% אובחנו במהלך חודש יוני. בנוסף, שיעור הבדיקות החיוביות עלה מ-3% בתחילת החודש, ל-11.3% בסוף השבוע האחרון

פלורידה רשמה בשבועות האחרונים זינוק חד במספר חולי הקורונה במדינה, עד כדי כך שבשבוע החולף היא רשמה שיא חדש כמעט בכל 24 שעות.

בין אם מדובר בגל שני, או שמא אנחנו עדיין נמצאים בגל הראשון, מה שברור זה שישנה התפרצות נוספות של הקורונה מאז שפלורידה עברה לשלב השני של היציאה מהמשבר ב-5 ביוני. מחקר של PolicyLab, המשויך לבית החולים לילדים בפילדלפיה, בחן את הסוגיה במספר מדינות וקבע כי פלורידה עלולה להפוך למוקד של הנגיף.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

3,289 חולי קורונה אובחנו ביממה האחרונה, כך שמניין הנדבקים בפלורידה עלה ל-103,506. מי שנוטה לזלזל במגפה, מסיבות כאלה ואחרות, בוודאי יציין כי מדובר ב-0.004% בלבד מכ-21.5 מיליון התושבים המתגוררים במדינה. על פניו, ניתן להבין את אלו שיצביעו על נתון זה כהוכחה לכך שאין התפרצות נוספת של הקורונה.

אך כדי לקבל תמונה מצב מלאה, צריך לבחון את הנתונים השונים, לא רק את כמות החולים. בנוסף, צריך לבחון את המגמות החשובות הבאות לידי ביטוי בנתונים.

לפני שניכנס לנתונים עצמם, מוטב להיזכר במה שאמר ד"ר אנתוני פאוצ'י, מנהל המכון הלאומי לאלרגיות ומחלות זיהומיות וחלק מכוח המשימה של הבית הלבן לנגיף הקורונה, בחודש מרץ האחרון. בזמנו הוא הסביר כי התפרצות הנגיף פועלת לפי שלבים: קודם כל נרשמת עלייה בכמות החולים, ולאחר מכן עלייה בכמות האישפוזים. מיד לאחר מכן, במחלקות טיפול נמרץ מורגשת העלייה, ובתוך 2-3 שבועות, העלייה נרשמת גם במקרי המוות.

 

הגברת מערך הבדיקות אינה מסבירה את המגמות (צילום: Shutterstock)

 

כאמור, יותר מ-100 אלף נשאי הנגיף אובחנו מתחילת המשבר. אך מנתוני מחלקת הבריאות של פלורידה עולה כי כ-42% מהם אובחנו במהלך 23 הימים של חודש יוני. 

מגמה זו מוסברת באופן חלקי ע"י הגברת מערך הבדיקות, דבר שבהחלט נרשם בחודש זה, בהשוואה לחודשים הקודמים. מנתוני מחלקת הבריאות עולה כי במהלך החודש הנוכחי בוצעו, בממוצע, 34,664 בדיקות קורונה מדי יום ברחבי פלורידה. מדובר בנתון הגבוה בכ-13 אלף לעומת הממוצע בחודש מאי.

עם זאת, שיעור הנדבקים מעורר דאגה רבה. ביום שישי, ה-5 ביוני, וביום שבת האחרון, ה-20 ביוני, בוצעו כמות זהה של בדיקות קורונה, כ-41 אלף. אך שימו לב להבדל שנרשם רק בתוך כשבועיים: 1,253 חולים אובחנו ב-5 ביוני (כ-3% בלבד), ואילו בסופ"ש האחרון אובחנו 4,664 חולים (11.3%).

גם כאשר מחשבים את שיעור הנדבקים הממוצע בששת השבועות האחרונים (8.5%), ניתן לראות כי מדובר בנתון גבוה באופן משמעותי לעומת ששת השבועות שקדמו ל-17 במאי (אז הנתון עמד על 2.3% בלבד). מגמה נוספת שמדאיגה את רשויות הבריאות בפלורידה היא הגיל הממוצע של נשאי הנגיף.

במרץ, להזכירכם תחילת המשבר, הגיל החציוני של נבדק שקיבל תוצאה חיובית, עמד על 65. בשבועיים האחרונים, הגיל החציוני עומד על 35.

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

לפי דברי ד"ר פאוצ'י, העלייה בכמות חולי הקורונה צפויה לגרור עלייה גם בכמות הזקוקים לאשפוז. באופן תמוה למדי, פלורידה אינה פועלת בשקיפות מלאה בכל הנוגע לדיווחים על אשפוזים:

מצד אחד, קיימים נתוני אמת, הן ברמת המדינה והן ברמת המחוז, אולם הנתונים של ימים קודמים לא מפורסמים (רק הנתונים הרלוונטים להיום). מאידך, מחלקות בריאות הציבור במחוזות רבים כן מפרסמות את המידע בצורה ברורה ושקופה.

בבחינת הנתונים, נכון לאתמול (שני), כ-28% ממיטות האשפוז בפלורידה היו פנויות. במחלקת טיפול נמרץ, הנתון עומד על 27%, עלייה לעומת 22% שנרשמו בשבוע שעבר (נתון מספיק נמוך כדי לקבוע שיא לאומי).

הזמינות של מיטות אשפוז, בייחוד במחלקות טיפול נמרץ, נחשבת לדבר קריטי במאבק בקורונה. חשוב להבין כי הנתונים (תפוסה של 73% ממיטות האשפוז בטיפול נמרץ) מוצגים ברמת המדינה, אך באזורים מסוימים המצב חמור עוד יותר.

כך למשל, בתי חולים רבים במחוזות בראוורד ומיאמי-דייד דיווחו על כמות מצומצמת של מיטות פנויות בטיפול נמרץ, וחלק מבתי החולים אף דיווחו על תפוסה מלאה. נדמה כי המצב חמור עוד יותר במחוז פאלם ביץ', שם 2 מתוך 17 בתי החולים הציבוריים דיווחו על תפוסה מלאה, והשאר על מקומות פנויים בודדים.

במחוז מיאמי-דייד, שנחשב למוקד הקורונה במדינה, דיווחו על עלייה מדאיגה בכמות המאושפזים בעשרת הימים האחרונים:

 

מספר המאושפזים במחוז מיאמי-דייד, בין ה-9 ל-22 ביוני (צילום: מחלקת בריאות הציבור במחוז מיאמי-דייד / Shutterstock)

 

בשורה התחתונה, המגמות שנרשמות בשבועות האחרונים בפלורידה מעוררות תחושת דאגה גדולה, לא רק בקרב התושבים עצמם, אלא גם בקרב ראשי מערך הבריאות החוששים מפני קריסת בתי החולים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE