הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
עושים סדר באשרות העבודה: איזה ויזות לא יונפקו, ומי יושפע מהשינויים הרבים
כיממה אחת לאחר שהנשיא טראמפ חתם על צו המורה לעצור את הנפקתן של מספר אשרות עבודה עד תום שנת 2020, כעת נחשפים פרטים נוספים. קרוב ל-170 אלף איש צפויים להיפגע, אך מי שכבר קיבל ויזה לא יושפע, גם במידה שאינו נמצא בארה"ב בימים אלה

הממשל הפדרלי בראשות הנשיא טראמפ הנחית אתמול (שני) מכה על תחום ההגירה החוקי, וזאת לאחר שנודע כי הוחלט לעצור את ההנפקה של מספר ויזות עבודה, עד תום השנה הנוכחית.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

טראמפ מסביר את ההחלטה בכך שמגפת הקורונה הובילה למשבר כלכלי עמוק, וכאשר ישנם עשרות מיליוני אמריקאים ללא מקום עבודה, יש מקום לתת להם עדיפות על פני עובדים זרים. יש שיסכימו עם הטענה, ויש כאלה שלא, אך לא ניתן להתעלם מכך שהיא אינה חסרת ביסוס לחלוטין.

אך מאידך, ארגונים מקצועיים המייצגים תעשיות במשק, וארגונים הפועלים למען קידום זכויותיהם של מהגרים, זועמים. בעיני אותם ארגונים, המגבלות החדשות על תחום ההגירה בסופו של דבר יסבו פגיעה כלכלית, ולא ההפך כפי הנשיא טוען. בקרב ארגוני זכויות המהגרים יש הטוענים כי ההחלטה בכלל אינה קשורה למשבר הקורונה או הבעיות הכלכליות שנובעות ממנו, אלא כתירוץ לבצע שינויים שהממשל רצה לעשות עוד בטרם הנגיף החל להתפשט בארה"ב.

לפני שניכנס לרשימת אשרות העבודה הנכללות ברשימה, מוטב להזכיר כי המדיניות החדשה תהיה בתוקף עד ה-31 בדצמבר, אולם יש לממשל את האפשרות להאריך את המדיניות (בתנאי, כמובן, שהנשיא טראמפ זוכה לקדנציה שניה בנובמבר).

 

הנשיא טראמפ חתם על הצו אמש (צילום: Shutterstock)

 

בפועל, שורה ארוכה של עובדים זרים, לרבות מהנדסים המבקשים לעבוד בתחום ההיי-טק, לא יוכלו לקבל אשרת עבודה לארה"ב. עם זאת, ישנם כמה מקרים יוצאים מן הכלל. כך למשל, בעלי רקע רפואי שבכוונתם לסייע במאבק בקורונה, למשל רופאים ואחים, יוכלו להיכנס למדינה, כמו גם חוקרים בתחום העובדים על תרופות וכדומה.

גם אנשים שכניסתם לארה"ב תוגדר כ"קריטית לטובת הביטחון הלאומי" יקבלו את האישור המיוחל, כמו גם אנשים הקשורים להתאוששות הכלכלית, שרשרת אספקת המזון וכדומה.

ומעבר לכל זה, חשוב להבהיר בצורה ברורה: השינוי במדיניות, כולל עצירת הנפקת ויזות כאלה ואחרות, לא משפיע על מי שכבר קיבל את האשרה (בין אם הוא נמצא בארה"ב בימים אלה או לא).

לפי דו"ח של המכון למדיניות ההגירה (Migration Policy Institute), מלכ"ר ללא שיוך מפלגתי כלשהו, כ-167 אלף עובדים זמניים זרים צפויים להיפגע מהמדיניות החדשה כאשר תיכנס לתוקף מחר, יום רביעי.

כפי שדיווחנו אתמול, ארבע האשרות שהנפקתן תבוטל עד תום השנה הן: ויזת H-1B ובני/בנות זוגם, ויזת L-1 ובני/בנות זוגם, ויזות J-1 ובני/בנות זוגם ו-ויזת H-2B ובני/בנות זוגם.

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

לפי המשרד לענייני אזרחות ושירותי הגירה (USCIS), ויזת H-1B הינה אשרת עבודה על בסיס כישורים או מצב: ויזה למומחים מיקצועיים. לרוב, אשרות מסוג זה מוכרות מתחום ההיי-טק, שכן באמצעותן ענקיות התחום מצליחות לגייס עובדים רבים ממדינות כגון הודו.

אך בפועל, השימוש באשרות מסוג זה נעשה ע"י רבים בתעשיית הבריאות, כמו גם בתעשיית הבידור (למשל, דוגמנית ממדינה אחרת שמגיעה לארה"ב כדי לעבוד בקמפיין מסוים, תעשה זאת באמצעות ויזה זו). לפי הערכות המכון למדיניות ההגירה, השינוי ישפיע על קרוב ל-50 אלף איש: כ-29 אלף בני אדם הזוכים לאשרה זו, וכ-19 אלף בני/בנות זוג (שמקבלים ויזת H-4).

גם ויזת H-2B נכללה ברשימה, ולפי ה-USCIS מדובר באשרה "לעובדים זמניים לעבודות עונתיות בתעשיות שאינן חקלאיות". מדובר באשרה קריטית עבור מספר תעשיות, לרבות בגינון, יערנות, אירוח/תיירות ואפילו בתעשיית הבנייה. לפי ההערכות של המכון למדיניות ההגירה, 23 אלף בני אדם לא יקבלו את אישור העבודה הזמני בעקבות השינוי שעליו הכריז הממשל.

ויזות J-1 נכללות אף הן במדיניות החדשה. אשרה זו "נועדו לטובת החלפת מבקרים, מדריכים במחנות קיץ וכן ויזות לסטודנטים לתארים מתקדמים". מעבר לכך שישנם כ-72 אלף שצפויים להיפגע מהמהלך באופן ישיר, ב-MPI הצביעו על כ-11 אלף בני/בנות זוג שהיו אמורים לזכות לוויזות מסוג J-2.

בנוסף, רשויות ההגירה יפסיקו להנפיק ויזות מסוג L-1, שהינה אשרה ל-"בכירים, מיומנים או מוכשרים בחברות עם סניפים אמריקאים: ויזה למעבר של מנהל בכיר או עובד מיומן בחברות עם סניפים אמריקאים". ההחלטה צפויה להשפיע על כ-6 אלף איש שהיו צפויים לקבל את האשרה המיוחלת, וכ-7 אלף בני/בנות זוג (ויזת L-2).

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE