הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ה"סלפי" מגויס למען המודעות לסרטן בקרב מתבגרים – האם יצליח?
ניסוי ברזילאי בחן השפעות שינויי התנהגות מתבגרים בחשיפתה לשמש, בעקבות הנגשה של הדמיית אפליקציית המדמה את הזדקנות עור פניהם

מתבגרים, בני עשרה וצעירים בשנות ה-20 לחייהם ידועים ברחבי העולם, כמי שפחות משקיעים זמן מחשבה ובעיקר פעולה לצורך שימור בריאות גופם בטווח הארוך.
החיוניות הבריאה של חתירה לחופש ללא גבולות היא כמובן אלמנט התפתחותי אישיותי טבעי ובריא כשלעצמו, אבל גם למחיר מחיר זה הוא לעתים מסוכן ומשלמים אותו לעיתים בטווח הקרוב ובעיקר הארוך.
דפוס התנהגותי זה של צעירים בא לידי ביטוי גם בימי הקורונה; נמצא מתאם די מובהק בין גיל למידת ההקפדה. ככל שהגיל צעיר יותר , כך ההקפדה על כללי הריחוק הנדרשים נמוכה יותר.
מעבר לקורונה, אורבות לצעירים שאינם מקפידים על בריאות, סכנות נוספות.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים



אחת ההשפעות היותר שכיחות של חוסר הקפדה בריאותית ואולי הנפוצה בהן, היא חשיפה בלתי מבוקרת לקרני UV של השמש.

חשיפה לקרינת UV בגילאים צעירים מהווה מכפיל סיכון להתפתחות מחלות עור ובהן מלנומה בגילאים מבוגרים יותר. לכן הפחתת חשיפה ל-UV בקרב ילדים ומתבגרים חשובה ביותר. ארגון הבריאות העולמי הצהיר לאחרונה כי יש צורך מיידי  בהתערבויות חדשות כדי להקטין את מסת הנזק ההולכת ומתגברת בכל שנה.
המחקר העדכני ביותר,  שנערך ע"י צוות חוקרים ברזילאי אשר פורסם בכתב העת הרפואי JAMA ניסה לקבוע את מידת ההשפעה של אפליקציה חינמית לסמארטפון הנקראת Sunface על התנהגויות הקשורות בהגנה מפני סרטן העור בקרב מתבגרים.

בניסוי קליני זה נחקרה קבוצת התערבות בודדת עם מעקב של שישה חודשים מ-1 בפברואר עד 30 בנובמבר 2018. חלוקה אקראית לקבוצות בוצעה ברמה הכיתתית ב-52 כיתות בתי ספר משמונה בתי ספר תיכוניים ציבוריים (כיתות ט'-יב') באיטאונה, בדרום מזרח ברזיל. מול הקבוצה שנחקרה כנהוג במחקרים קליניים נחקרה גם קבוצת ביקורת שלא הועברה את התהליך. הנתונים נותחו מ-1 במאי ועד 10 באוקטובר 2019.

בסמינר בכיתה שהועבר על ידי סטודנטים לרפואה, תמונות "סלפי" של המתבגרים שונו על ידי האפליקציה כדי להציג את השפעות UV על פניהם בעתיד והוצגו מול כל הכיתה, תוך הקראת מידע על דרכי הגנה מקרינת UV. כמו כן, מידע על פרמטרים רלוונטיים נוספים נאסף באמצעות שאלונים אנונימיים לפני ההתערבות, וב-3 פעימות שונות: חודש אחד, שלושה חודשים וחצי שנה לאחריה.

המחקר כלל 1,573 תלמידים, מהן  812 בנות  51.6%  ו-761 בנים (48.4%); הגיל הממוצע היה כ-15 שנים. במעקב שבוצע שישה חודשים מזמן ההתערבות נמצא כי שיעור התלמידים המשתמשים בקרם הגנה באופן יומי עלה מ- 15% לפני הניסוי בשימוש באפליקציה ל-22%, כלומר עליה של כ-50% יחסיים.


שינוי התנהגותי בקרב מתבגרים בברזיל

שיעור התלמידים שביצעו לפחות בדיקה עצמית של נגעים בעור בקבוצת ההתערבות עלה מ-25.1% ל-49.4%. כמו כן שיעור המשתזפים באופן לא מבוקר ירד מ-18.8% ל-15.2%. שינויים אלו לא נצפו בקבוצת הביקורת. בבחינת פילוח מגדרי ההתערבות התברר שהאפקטיביות של ההתערבות היתה גדולה אצל  התלמידות מאשר התלמידים הבנים. ממצאים אלה מראים כי התערבויות המבוססות על אפליקציות המדמות את הזדקנות הפנים עשויות להגביר את ההגנה מפני סרטן העור בקרב מתבגרים, לפחות אצל בריזלאים.

לצורך בחינת יעילות השימוש בהקשר הגלובלי, לצד בחינות עומק שטרם נחקרו, נותרה השאלה האם אמצעי זה יעיל גם לצעירים בני תרבות ולאומים אחרים?  לשם כך, יש צורך להרחיב את המחקר ואף את השאלות הנבחבנות בו לגבי אוכלוסיות צעירים מתרבויות ולאומים שונים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE