הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מרקל: "על אירופה להתכונן ליום שבו אמריקה כבר לא תהיה מעצמה עולמית", רמזה על הצורך של אירופה להתחמש מחדש
קנצלרית גרמניה העניקה ראיון בו התמקדה בסוגיות גיאו-פוליטיות. סין, המזרח התיכון, וארה"ב עמדו במוקד הראיון. כשברור שהאינטרסים של אירופה וארה"ב, לפחות בעיניה, שונים בתכלית.

הקנצלרית ציינה כי היא רואה חשיבות עליונה בקיום נאט"ו כארגון המעניק ליבשת אירופה מטרייה גרעינית בעולם בו צצות לנגד עיניינו מעצמות אסייתיות 'חדשות' כסין והודו, שלא לדבר על נוכחותה של רוסיה הממוקמת מהעבר המזרחי של פולין.

מרקל הביעה סקפטיות לגבי החזרה לעידן האינטרסים הלאומיים המבודדים של כל מדינה ומדינה באומרה כי "העולם צריך לעצור מלהביא את עצמו למצב של פרוטקציוניזם", וכי בנושא זה על אירופה "לשמש דוגמה".

בדוברה על גישות פרוטקציוניסטיות, מרקל מעבירה ביקורת על מדיניות החוץ של נשיא ארה"ב. ואכן, גישות אלה עומדות בליבת מדיניות החוץ של הנשיא טראמפ, שתחת ממשלו מצאה עצמה ארה"ב נסוגה ממספר הסכמי סחר שפעלו לרעת ארה"ב ולטובת סין והאיחוד האירופאי. עם זאת מרקל מיאנה לציין את החיזוק הכלכלי והצבאי המשמעותי שהעניק נשיא ארה"ב לנאט"ו.

טראמפ, הידוע כמי שביקר את גרמניה על כך שהיא בקושי תורמת כספית לנאט"ו כינה את מדינות אירופה שנהנות מהגנת הברית בתואר 'Freeloaders' שמשמעותו משהו בין "נצלנים", ו'גזלנים', במקביל הנשיא פתח במדיניות לחץ על האיחוד האירופאי שלא להיכנע לכל תכתיבי הסחר הבאים מכיוון סין, ולנסות ולעמוד ידיו עם ארה"ב בברית 'מערבית' למול ניסיונות ההתפשטות הכלכליים והטכנולוגיים של הענק האסייתי.

ואם בסין עסקינן, מרקל עצמה הוסיפה כי עלייתה המטאורית "מראה שאפילו מדינות לא דמוקרטית יכולות להצליח כלכלית, מה שמהווה אתגר משמעותי לדמוקרטיות ליברליות".

עםז את סירבה מרקל להצטרף למאבק האמריקני כנגד בייג'ינג, "סין הפכה לכוח עולמי. מה שהופך אותנו לחולקים שיתופי פעולה כלכליים, ולאחראיים יחדיו למאבק בשינויי האקלים. עם זאת ברור שאנו גם מתחרים, ושהיננו בעלי שיטות פוליטיות שונות ביותר, עם זאת לא 'לדבר אחד עם השני' יהיה רעיון רע בתכלית", מסרה בעקיצה מכוונת לטראמפ.

בהתייחסה למצב במזרח התיכון אמרה מי שמכהנת כמנהיגת גרמניה מאז שנת 2005 כי, "טרם הצלחנו להעניק הוכחה ניצחת כי המערכת הליברלית יכולה לנצח בסוף היום", בהתייחס לתוצאות המאכזבות של האביב הערבי שהפיח תקווה לדמוקרטיזציה בעולם הערבי - תקווה שכפי שאנו רואים בסוריה, לוב, ובעירק התבדתה. 

גרמניה מבקשת להמשיך ולהנהיג את האיחוד האירופאי בימים טרופים אלה, על רקע המשבר הכלכלי שבעקבות נגיף הקורונה, והאווירה היורוסקפטית בעולם פוסט-ברקזיט, לאור הכוח הדמוגרפי והכלכלי של ברלין, קשה לראות עוד מדינה ביבשת מתחרה בה נכון לעתה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE