הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
האם הושמד מתקן הגרעין האיראני בפרצ'ין או "רק" מפעל לייצור טילים?
עמימות ופיזור דיסאינפורמציה של כל הצדדים בנוגע לפיצוץ המסתורי הסמוך לטהרן, שהגיע ימים ספורים לאחר הצהרת הרמטכ"ל כוכבי, ושבועיים לאחר ששר החוץ הגרמני התקבל בפרחים בידי משטר האייטולות, לאחר שקרא למחזר "הסכם גרעין נוסח אובמה"

לאחר שאיראן הצהירה ב-18 ליוני כי טיל שיוט מדויק שהיא פיתחה בעל טווח של 280 ק"מ עבר לשלב המבצעי, וארבעה ימים בלבד לאחר שהרמטכ"ל אביב כוכבי, אמר אור ליום ראשון שעבר, "איראן מתקדמת באופן ניכר בתוכנית הגרעין", בשבוע הקודם (בלילה שבין חמישי לשישי) אירע פיצוץ עצום ומסתורי במתחם הגרעין פרצ'ין הסמוך לטהרן.

יש לציין שעוצמת פיצוץ כזו ברמה התיאורטית יכולה להעיד על השמדת מתקן גרעיני, מאידך יכולות להיות סיבות חליפיות מקבילות לפיצוץ האדיר, החל מפגיעה במפעל טילים ועד "מתקני גז".

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

שלל גורמי מודיעין בהם למשל ד"ר אפריים קם, סגן ראש המכון לחקר ביטחון לאומי, הבהירו כבר ב-2014 שמדובר במתקן גרעין לצורך מבצעי-התקפי שאיראן מפתחת, אישורים לכך הגיעו גם מזרועות של סוכניות ביון ישראליות ואמריקאיות.

מענה גם לבחישה הגרמנית? 

יש לציין שיתכן והאירוע קשור גם לרצף מקביל של אירועים אחרים. כזכור, בדיוק שבועיים קודם לכן, ב-10 ליוני, משטר האייטולות האיראני קיבל את שר החוץ הגרמני בפרחים בביקורו, לאחר שזה הבטיח להמשיך להאבק למען "הסכם גרעין נוסח אובמה". יתכן, שאחד מתוך מכלול השיקולים לפעולה שהובילה לפיצוץ המסתורי, הוא הבהרה שלא האינטרסים הגרמנים הם שיובילו את המערב מול איראן, שואפת ההתפשטות והמצהירה רשמית על כוונתה להשמיד מדינה אחרת. 

יש להזכיר שלגרמניה יש היסטוריה של התנהלות רב-ערכית ואף דו-פרצופית מול איראן; מצד אחד, מתן הנחות לישראל בקניית צוללות אסטרטגיות והוצאה ממש לאחרונה (ברמה הפורמלית) של חיזבאללה מחוץ לחוק. ומצד שני, טיפוח הגרעין האיראני גם בימי האייטולה חומייני וניהול קשרים חיוביים עם המשטר האירני מתחת לפני השטח.

 

תיעוד הפיצוץ האדיר שהתרחש ב-25 ליוני לאחר חצות (סוכנות הידיעות)

 

מאז 2014, בעקבות הסכם הגרעין של אובמה, חברות גרמניות בעידוד ממשלת גרמניה, ביצעו עיסקאות ענק שהזרימו סכומי עתק של עשרות מילארדי דולרים יותר מכל מדינה אחרת בעולם לידי השלטון הדיקטטורי התוקפני, אשר תורגמו ע"י המשטר האירני ככלי להתפשטות ברחבי המזרח התיכון כולל אפריקה וכמובן לתוך, עיראק, תימן סוריה ולבנון, באמצעות חיזוק זרועות כמו חיזבאללה, הקמת בסיסים התקפיים ואזורי השפעה ושליטה, כשהמטרות הראשיות המסומנות הן סעודיה וכמובן ישראל.

בדומה לנוהל המתנהל בסוריה שבשנים האחרונות, שעברה מעל 2,500 תקיפות גורמי-חוץ כנגד מטרות התקפיות בשטחה, כל הצדדים (כולל איראן עצמה) שומרים על שקט רשמי, עמימות לצד פיזור דיסאינפורמציה. כך היה גם אחרי הפיצוץ המסתורי שאירע בדיר-אזור, סוריה, בספטמבר 2007, אשר אסד וחיזבאללה עברו להצהיר לגביו הצהרות שונות ומשונות. 

כזכור רק 4 שנים אח"כ, הסוכנות לאנרגיה אטומית אישרה שאכן הושמד מתקן גרעין צבאי סורי, שנבנה עבורה ע"י צפון קוריאה. רק 11 שנים מאז ההתקפה - לפני שנתיים ב-2018 - גם ישראל הרשמית, לקחה אחריות על השמדת המתקן ואף פירסמה את פרטי המתקפה המבצעיים המותרים לפרסום.

 

הדמיית מתקן הגרעין הצבאי בפרצ'ין (סוכנות הידיעות)

 

בין אם הושמד מפעל יצור טילים, "מתקן גז" או המתקן הגרעיני עצמו, טהרן מתנהלת כאמור בדומה לבן בריתה בשאר אסד ומפזרת הצהרות שונות וסותרות, שמטרתם כמובן לייצר ערפל קרב גם כמובן לצרכי פנים, במבט מול האופוזיציה הפנימית.

בתוך כך, גורמי מודיעין מערביים העלו אפשרות שהפיצוץ הפעם קשור ישירות גם להפעלה דרך לוחמת סייבר מתוחכמת.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE