הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
זינוק חד בכמות הצעירים שנדבקו בקורונה: היעד - להימנע מתרחיש אימים בלוס אנג'לס
מחלקת בריאות הציבור במחוז טוענת כי המגמות הקיימות עלולות להביא למצב שבו ייגמרו מיטות האשפוז בתוך כשבועיים. בטיפול נמרץ המצב חמור עוד יותר, שכן כבר בשבוע הבא כולן עלולות להיות מלאות; הסיבה? "סערה מושלמת" שנוצרה בעקבות ההקלה בהנחיות, גל ההפגנות ותחושת זלזול כללית

בשבוע שעבר דיווחנו כי למרות הזינוק בכמות הנדבקים בנגיף הקורונה, מדובר בהשלכה טבעית ודי צפויה בעקבות ההחלטה לחזור לשגרה. אולם, המגמה בימים האחרונים מעלה דאגה עמוקה בקרב רשויות הבריאות בלוס אנג'לס. לצד העלייה הדרמטית במספר הנשאים שנדבקו בקורונה בשבועות האחרונים ברחבי המחוז, בתי החולים מדווחים על עליות גם בכמות המאושפזים, כולל ביחידה לטיפול נמרץ. 

אמנם, כמות מקרי המוות היומית עומדת על עשרות ולא מאות כפי שחזינו במוקדי התפרצות כמו ניו יורק ומערב אירופה, ובנוסף ישנן די והותר מכונות הנשמה על מנת להכיל תרחישים קשים הרבה יותר מהמצב הנוכחי, אך תפוסת מיטות האשפוז בבתי החולים, בהחלט צריכה להדליק נורת אזהרה בקרב הציבור.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

ראוי לציין כי המתרחש בקליפורניה אינו שונה ממה שנרשם ברמת המדינה כולה, אך מאידך גם חשוב לזכור כי לוס אנג'לס הפכה למוקד הקורונה בקליפורניה כבר בתחילת המשבר, תואר מפוקפק שבו היא מחזיקה עד היום.

כיום, ברחבי המחוז אובחנו קרוב ל-100 אלף נשאי קורונה (כ-45% מכלל המקרים בקליפורניה) ו-3,305 בני אדם מתו בעקבות הידבקות בנגיף (55% ממקרי המוות בקליפורניה). אך מספר החולים ומקרי המוות לאורך תקופה של חודשים ארוכים, מעניק תמונת מצב חלקית בלבד. לדעת מומחים לבריאות הציבור, המגמות שנרשמו בחודש החולף הן אלו שצריכות לעורר דאגה.

כך למשל, אם בוחנים את סוף השבוע של יום הזיכרון האמריקאי ("ממוריאל דיי" שחל ב-25 במאי), ניתן לראות כי "נתוני קורונה" נמוכים באופן משמעותי: ביום שבת אובחנו 737 נשאים, למחרת 392 ובחג עצמו 503. כלומר, במהלך סוף השבוע הזה אובחנו 1,632 בני אדם.

אלא שמאז אותו סוף שבוע חגיגי, נוצרה "סערה מושלמת" שתרמה לעלייה במספר חולי הקורונה. סערה זו נוצרה בעיקר בזכות מספר אירועים, שהתרחשו במקביל (או בהפרש של כמה ימים אחד מהשני): בראש ובראשונה צריך לזכור כי פרשת ג'ורג' פלויד החלה באותו יום שני של הממוריאל דיי, ובעקבותיה התפתח גל של הפגנות ומהומות.

עוד קודם לכן, רשויות מקומיות אחדות - למשל מחוז אורנג' בדרום קליפורניה - איפשרו לציבור הרחב לשוב לחופים. החג עצמו גם גרם לאנשים לצאת מהבית, גם אם מדובר במסיבה שנערכה בבית השכן. אל כל האירועים הללו צריך להוסיף את העובדה שתלמידי כיתות י"ב חגגו את סוף שנת הלימודים, ובהמשך הגיע גם יום האב.

כעת, כחמישה שבועות בלבד לאחר הממוריאל דיי, בשלושת הימים האחרונים אובחנו במחוז לוס אנג'לס הרבה יותר חולי קורונה: 2,169 ביום שבת, 2,542 אתמול, ו-2,903 ביממה האחרונה (סה"כ 7,614 חולי קורונה בשלושת הימים האחרונים).

כמות הנשאים ביממה האחרונה - 2,903 - הינה הגדולה ביותר שנרשמה בפרק זמן של 24 שעות, מתחילת המגפה.

בתוך כך, בשעות הצהריים של יום שני הודיעה ג'ניס האן, חברה בוועדת המפקחים של מחוז לוס אנג'לס, כי הוחלט לסגור את כלל החופים במחוז לקראת סוף השבוע הקרוב שבו יחול יום העצמאות האמריקאי.

 

 

"קרוב ל-3,000 איש אובחנו היום כנשאי הנגיף, אסור לנו להסתכן בכך שתהיה התקהלות בחוף בחג", היא צייצה, וחשפה כי החופים ייסגרו החל מיום שישי, ויפתחו מחדש רק לקראת יום שני.

 

ראש העיר, אריק גרסטי. בצד שמאל, ד"ר ברברה פרר (צילום: Getty Images)

 

נדמה כי מגמות הקורונה שנרשמו בשבועות האחרונים בקליפורניה כולה ובלוס אנג'לס בפרט, קיבלו תוקף נוסף במהלך סוף השבוע האחרון, וזאת לאחר שמושל קליפורניה הורה לסגור ברים ואתרי בילוי נוספים בשבעה מחוזות, בראשם לוס אנג'לס.

ד"ר סוניה אנגל, מנהלת מחלקת בריאות הציבור של קליפורניה, הסבירה כי מעבר ללוס אנג'לס, הצו יחול על המחוזות פרזנו, קרן, סן חואקין, טולייר, קינגס ואימפריאל. עוד הסבירה ד"ר אנגל כי בשמונה מחוזות נוספים - קונטרה קוסטה, סנטה קלרה, סקרמנטו, ריברסייד, סן ברנרדינו, ונטורה, סנטה ברברה וסטינסלאוס - נעשתה פנייה לרשויות הבריאות המקומיות, וזאת במטרה שהן יבחרו ליישר קו ולהורות על סגירתם של ברים ואתרי בילוי הומי אדם נוספים.

"הנגיף ממשיך להתפשט בקליפורניה, ובחלקים מסוימים אנחנו רואים את קצב ההתפשטות עולה באופן משמעותי", הסביר ניוסאם, "לכן חשוב ביותר שננקוט בצעדים שנועדו לבלום את התקדמות הנגיף, בייחוד במחוזות שבהם נרשמו העליות הגדולות ביותר".

עוד הוסבר ע"י רשויות הבריאות של קליפורניה כי ברים הוגדרו כ"אזור בעל סיכויי הידבקות גבוהים" מכיוון שצריכת אלכוהול פוגעת בשיקול הדעת, דבר שבתגובה גורם להם לשכוח לעשות שימוש במסכות או לשמור על ריחוק חברתי. בנוסף הובהר כי הצורך לדבר בקול רם בתוך בתי העסק עצמם (למשל, אם מוסיקה מתנגנת ברקע) גם מגבירה את הסיכוי להתפשטות הנגיף (באמצעות טיפות אוויר).

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

זמן קצר לאחר הודעת המושל, במחלקת בריאות הציבור של מחוז לוס אנג'לס הגיבו ואמרו שהצו שעליו חתם המושל יחול גם על עסקים נוספים הקשורים לאלכוהול, לרבות מבשלות בירה, יקבים וכדומה. חשוב להבהיר כי הצו חל על ברים שנמצאים בתוך עסקים נוספים (למשל, בר בכניסה למלון כלשהו).

ראש עיריית לוס אנג'לס, אריק גרסטי, התייחס להחלטה לסגור את העסקים הללו, והזכיר כי "איך שפתחנו את המשק מחדש, הזהרנו שאנחנו עלולים לשנות כיוון כדי להגן על הציבור מהנגיף הקטלני הזה".

"מצד אחד, אנחנו בהחלט מאוכזבים מכך שעלינו לקחת צעד לאחור במסע שלנו לעבר התאוששות כלכלית", מסרה ד"ר ברברה פרר, מנהלת מחלקת בריאות הציבור בלוס אנג'לס, "אך מצד שני, זה חיוני שנשמור על בריאות התושבים ונוודא שבתי החולים יכולים לעמוד בעומסים", היא הוסיפה.

סוגיה זו - זמינות מיטות האשפוז ומכונות ההנשמה בבתי החולים - תהיה קריטית ותקבע יותר מכל נתון אחר כיצד העתיד הקרוב ייראה בלוס אנג'לס.

כאמור, המגמות מדאיגות, ולא רק במספר הנשאים. שיעור הנדבקים בקורונה - ממוצע הבדיקות החיוביות בהשוואה לסך הבדיקות שבוצעו בשבוע החולף - עומד כעת על 8.7% (לעומת 5.8% רק לפני שבועיים). ראוי להזכיר כי נתון זה מעיד על כך שהעלייה במספר הנדבקים אינה מוסברת ע"י הרחבת מערך הבדיקות של המחוז.

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

עוד לפני שהחל המשבר, מערכת הבריאות האמריקאית לא בדיוק היוותה סיבה לגאווה. לכן ניתן להבין את החששות של רבים בנוגע לקריסה אפשרית - דבר שלא היה רחוק מלהתרחש במדינות אחרות.

גם כאן נרשמת מגמה שלילית למדי: אם בשבועות האחרונים נרשמה יציבות מסוימת במספר המאושפזים ברחבי מחוז לוס אנג'לס (בין 1,350 ל-1,450 מאושפזים מדי יום), הרי שכיום ישנם מעל ל-1,700 מאושפזים בבתי החולים.

מנתוני מחלקת בריאות הציבור בלוס אנג'לס עולה כי נכון ליום שני, ה-29 ביוני, ישנן 1,451 מיטות אשפוז פנויות בלבד, לרבות 190 מיטות אשפוז בטיפול נמרץ. לשם השוואה, בשיא המשבר (ה-6 באפריל) הנתונים עמדו על 2,496 מיטות אשפוז פנויות ו-314 נוספות בטיפול נמרץ.

ראשי מחלקת בריאות הציבור אף מזהירים כי במידה שמגמה זו תימשך (ואם בתי החולים השונים לא יגבירו את הקיבולת שלהם באופן מיידי), מיטות האשפוז כולן עלולות להיות מלאות בתוך כשבועיים, ויתכן שכבר בשבוע הבא יאזלו מיטות האשפוז בטיפול נמרץ.

בתי החולים כבר נערכים לבצע שינויים, ובפעם השנייה בתוך מספר חודשים הם צפויים להורות על דחיית ניתוחים שאינם דחופים. בנוסף, חלקם אף מתכננים להסב חדרי המתנה לחדרי אשפוז לחולי קורונה. החדשות הטובות הבודדות הן שבכל הקשור למכונות הנשמה, לא צפויים מחסורים.

 

נתוני תפוסת המיטות במחוז לוס אנג'לס מעוררים דאגה (צילום: מחלקת בריאות הציבור בלוס אנג'לס / Shutterstock)

 

אחת הסיבות שבתי החולים (וראשי מחלקת בריאות הציבור) חוששות מהמגמות בשבועות האחרונים, היא שיותר ויותר צעירים מאובחנים כנשאים, בייחוד במהלך החודש החולף.

למעשה, קבוצת הגיל של בני 18 עד 40 מהווה כעת יותר מ-41% מכלל חולי הקורונה בלוס אנג'לס: "הידבקות בקורונה ע"י אנשים בקבוצת הגיל הזו לרוב אינה מלווה בתסמינים קשים או במוות. ולמרות זאת, קיים חשש שאותם צעירים מדבקים ללא ידיעתם את קרובי המשפחה שלהם, למשל ההורים, סבא וסבתא, שנמצאים בקבוצת סיכון כן לפתח תסמינים קשים", אמרו במחלקת בריאות הציבור.

התופעה ככל הנראה מוסברת ע"י פתיחתם של עסקים "הפונים" לצעירים: מסעדות, ברים וכדומה. בעקבות כך, מה-10 ביוני נרשמה עלייה של 44% בכמות הצעירים (בני 18 עד 40) המאובחנים כנשאי הקורונה: "התזמון כאן ממש לא מקרי, ואנחנו רואים שהעלייה התרחשה במקביל לפתיחת עסקים כמו ברים, שם המבלים נדרשים להסיר את המסכות כדי לשתות, ויתכן שהם יוצרים מגע עם אנשים שאינם גרים באותו הבית איתם", הסבירו במחלקת בריאות הציבור.

תופעת ההידבקות בקרב צעירים מסבירה מדוע מושל המדינה החליט להורות את סגירת הברים, אך השאלה שנותרה היא האם מדובר במספיק כדי לבלום את המגמות שנרשמות בחודש האחרון.

"זה הכל קשור להתנהגות של הפרט", סיכמה ד"ר פרר, "אולי אתה באופן אישי מספיק בריא, ואתה מסוגל להתגבר על הקורונה. אבל סבתא שלך, אבא שלך, אחותך או אפילו חבר שלך אולי לא בדיוק בני מזל כמוך".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE