הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מדעני חקר המוח: הקורונה בעלת פוטנציאל לנזק מוחי מסוכן
אחרי פרסום תוצאות ראשוניות ממחקר משערי צדק בשבוע שעבר על מה שניתן לכנות "פוסט קורונה", מגיע המחקר הבריטי המצביע על פגיעה מוחית אצל חלק מאלה שנדבקו בנגיף הקורונה

קוביד-19 המחלה הנגרמת על ידי נגיף הקורונה החדש, היא ברובה מחלה נשימתית הפוגעת בריאות, אולם יותר  ויותר מדעני המוח ורופאי מוח מומחים, טוענים כי ישנן עדויות להתפתחותה אל המוח. מחקר של קולג'-יוניברסיטי UCL בלונדון שמתפרסם בימים אלה בידי קבוצת מדענים, מתאר 43 מקרים של פגיעה מוחית אליה מוביל מגיף הקורונה.
אחרי שדווחנו בשבוע שעבר על מחקר פעיל שנערך בביה"ח שערי צדק בירושלים שתוצאותיו הראשוניות מצביעות על ראיות  לקיומה של מה שתיארנו כתופעת "פוסט קורונה" אצל כמחצית ממי שכבר החלימו לכאורה מהמחלה, בהם גם א-סימפטומטים שעברו אותה בקלות יתרה, מגיע מחקר זה המתרכז בנזק מוחי.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


המקרים שתוארו במחקר הם: שטיון מוחי זמני, נזק עצבי או השפעות מוחיות חמורות ועד שבץ מוחי. המחקר מתווסף למחקרים אחרונים שמצאו כי המגפה עלולה לפגוע במוח. מייקל זנדי, מהמכון של UCL של נוירולוגיה, שהוביל את המחקר התייחס לסוגיה: "האם נראה בקנה מידה גדול של נזק מוחי הקשור למגיפה? "יתכן והמצב יהיה דומה להתפרצות דלקת המוח האוניברסלית בשנות העשרים והשלושים של המאה הקודמת בעקבות, מגיפת השפעת משנת 1918 ? – עדיין קשה לומר " הוסיף זנדי.
 
החשש שעולה מן המחקר שהוא שמיליוני נשאי הנגיף שכבר התגלו ועוד מיליונים שעוד יתגלו מתוכן ע"פ הערכות כ 10 מיליון אנשים בעוד שנה  שיוכרזו כמי ש"החלימו מהמחלה" לאחר שסימני הנגיף עצמו לא יופיעו עוד בבדיקתם, האנשים האלה יתבררו כמי שיסבלו קוגנטיבית, יש לכך פוטנציאל לפגיעה ביכולת העבודה, תאונות דרכים, אלימות ועוד.   

במחקר המתואר, שפורסם בכתב העת Brain, אובחנו תשעה חולים הסובלים מדלקת מוחית עם מצב נדיר המכונה ADEM, אשר לרוב נראה אצל ילדים ומנותר לרוב בזיקה לזיהומים נגיפיים אחרים. חבר הצוות הרפואי אומר כי בדרך כלל הוא יראה כחולה מבוגר אחד עם ADEM בחודש במרפאת המומחים שלהם בלונדון, אולם זה עלה לפחות לשבוע במהלך תקופת המחקר, דבר שהם הגדירו כ"עלייה מדאיגה" של פי 4 ויותר.



בהתחשב בכך שהמחלה קיימת רק כמה חודשים, ייתכן שעדיין לא נדע איזה נזק לטווח הארוך COVID-19 יכולה לגרום", אמר רוס פטרסון, ממובילי המחקר. "הרופאים צריכים להיות מודעים להשפעות נוירולוגיות אפשריות, מכיוון שאבחון מוקדם יכול לשפר את ההתמודדות עם ההדבקה והמחלה. "הראיות העולות מן המחקר, הדגישו את הצורך במחקרים גדולים ומפורטים ואיסוף נתונים עולמי כדי להעריך עד כמה שכיחו סיבוכים נוירולוגיים ופסיכיאטריים כאלה." אחת הערכות של מרבית החוקרים שהפגיעה המוחית נובעת לא כתוצאה ישירה של פגיעת הנגיף, אלא כתוצאת לוואי של סערת התגובה החיצונית החזקה לנגיף התוקפני.

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE