הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"שאיפות קצרות": מה הסיכוי להחלים מהן בבגרות?
מחלת האסטמה כבר נתפסת כפחות מאיימת. חלק מהילדים שסובלים מאסטמה בילדות יחלימו מהמחלה עם התבגרותם. על הקשר המטריד בין שפעת לאסטמה. האם אזורים רווי אבק כמו באריזונה בניו מקסיקו יותר מסוכנים לילדים אסטמתיים ומדוע כדאי להרחיק חתולים מהבית ולהשליך כריות מסוג מסוים

בעבר הלא כל כך רחוק, נתפסה מחלת האסטמה (קצרת, בעברית) בעיני רבים בהם הורים כמחלה מפחידה של ממש כשילדיהם לקו בה, יותר מאשר החשש למשל מהקורונה, אשר סיכויי הנזק משמעותי בה בילדים נמוכה. אחד ההסברים לך הוא שעד לנקודה מסוימת במאה ה-20 תוחלת החיים של הלוקים בה היתה נמוכה באופן משמעותי ופעמים רבות עקב טיפול לא מספק, הובילה לדלקת ריאות קטלנית. זו הסיבה העיקרית שבזמנו רופאי ילדים, ביקשו להרגיע את ההורים המודאגים; נהגו לומר להם שילדיהם חולים "רק בברונכיטיס ספסטית", שאינה אלא למעשה שם לאותה מחלה. י' מומחה לרפואת ילדים מעל 30 שנים, מרגיע ומספר שימים אלה חלפו. לדבריו, "הרפואה הלכה ולמדה כיצד להתמודד עם מחלת האסטמה, אם ברמה של טיפול תרופתי, ואם ברמה של מניעה מראש".

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים




אריזונה וצפון-מקסיקו טובות לילד כמו כל מקום אחר  

המומחה מציין כי הגורם הראשוני, הראשוני לפרוץ המחלה אינו ידוע אך משערים כי הרקע הינו גנטי. סדרה של גורמים מאיצים יכולים לגרום לתגובה, למשל, מאמץ פיזי ניכר עלול במקרים מסוימים להוביל טריגר של התקף. מומחה רפואת הילדים מציין בהקשר, כי כאשר ילד רץ 100 מטרים, ולאחר מכן עוצר ומשתעל בכבדות, יתכן והדבר מצביע על אסטמה.

גורמים נוספים שמקדמים התקפים הם אלרגנים המצויים באוויר, באבק הביתי(קרדית האבק) ועוד עשרות מעורררי אלרגייה המצויים בעיקר בבית. לעומת זאת,  אבקהנע באוויר הפתוח כלשעצמו איננו מהווה גורם אלרגני, ולכן שהות באזורים מדבריים דוגמת חלקים בטקסס, אריזונה  או צפון ניו-מקסיקו הרווי באבק חיצוני, תקינים לאסטמתיים בדיוק כמו אזורים אחרים, קובע מומחה רפואת הידלים.


להרחיק חתולים, ועל הקשר שבין שפעת לאסטמה

לעומת זאת, חיות מחמד ביתיות ובמיוחד חתולים, המשירים כמויות גדולות של שיער הם בשורה גרועה במיוחד לילדים אסטמתיים."עדיף שהחתול יורחק לצמיתות מסביבתו של הילד האסטמתי כמקדם מניעה. כמו כן, את כריות המלאות בנוצות, יש להשליך מהבית חד וחלק".
המומחה מסביר, כי קיימים יחסי גומלין בין תחלואה בשפעת לבין מחלת האסטמה", ומוסיף, "שפעת הינה מקדם מצויין להתקפי אסטמה"." אני ממליץ במיוחד לחסן ילדים עם רקע אסטמתי להתחסן מבעוד מועד לקראת החורף". כמו כן אומר "בתקופה החורף, השהות בחדרים סגורים מגבירה את התחלואה בנזלת, שעלולה להתגלגל לידי התקף אצל הילד האטסמתי".



אסטמת ילדים, לרוב מתחת לגיל 15 , 80 אחוזים יחלימו בשנים הבאות ממנה

 רוב רובה של התחלואה קיימת אצל ילדים עד גיל 15, לעומת זאת ירדה דרמטית במספרם של המבוגרים החולים. שכיחות האטסמה ביחס לכלל אוכלוסיית הילדים עומד על 3 עד 15 אחוזים תלוי באזורים ובתרבות הלאומית ועימה הגנטיקה הנלווית, כאשר 80 אחוזים מהילדים החולים יחלימו בהתבגרותם ממחלת הילדות.
"בניגוד לחולים מבוגרים, ילדים לרוב אינם נשארים לאישפוז בעקבות התקף, במידה וילד בכל זאת מגיע לאשפוז,  אני רואה בכך כשלון מניעתי" אומר המומחה שרואה בטיפול המניעתי כמפתח להצלחה. "מניסיוני ארוך השנים, באמצעות הכוונה והדרכה של ההורים והילדים עצמם, הורדנו את מספרם של הילדים הורדנו את מספר של הילדים עם אסטמה שפנו לחדר מיון שלא לצורך".


יש לציין במאמר מוסגר שהן מעבר לתחום מומחיותו של הנ"ל:  קיימות עדויות מוכחות לכך שאצל  אנשים בוגרים בעלי רקע אסטמתי מילדות, במקרים חריפים מאוד יכולה להתפרץ גם עשרות שנים לאחר שנעלמה, למשל בחשיפה לחומרי הדברה המגרים את הסימפונות. התפרצות שרלוב תעלם אחרי תקופה מה, לאחר ניתוק מגע עם הגורם המגרה.


הטיפול התרופתי באסטמה בקרב ילדים משלב טיפול מניעתי וטיפול נקודתי בהתקף חריף. דרך יעילה לטיפול מניעתי באסטמה היא שימוש בסטראידים. כדי לטפל בהתקף חריף משתמשים במרחיבי סימפונות כמו בריקלין או ונטולין. כיום  ישנם מספר סוגי משאפים שבאמצעותם ניתן לתת לילדים תרופות בשאיפה: משאף רגיל המחובר למיכל (ארו־צ'מבר), משאף טורבוהיילר, דיסקוס, ומכשיר אינלהציה. כאשר ההתקף הוא בדרגת חומרה בינונית ומעלה, מוסיפים לטיפול גם סטרואידים בשאיפה ולפעמים גם סטרואידים בכדורים או בסירופ.

אמונה ברפואה מונעת

 "דרך יעילה  לטיפול מניעתי במיוחד במקרים של אסטמה ברמה בינונית ומעלה היא בשימוש בסטראודים כגורם אנטי-דלקתי. 
על כך יש לציין יש רופאים שמעט חולקים ומעדיפים לתת אנטי-דלקתיים שאינם מכילים סטרואידים, כגון  התרופה סינגולייר. יש להדגיש שנטילת שאיפות ממשאף או כל אמצעי הקלה אחר איננה מהוה פתרון טיפולי ואף יכולה להגביר חוסר איזון של המחלה, אם אין טיפול קבוע מקביל. "ויתור על טיפול מניעתי קבוע או שימוש בתכשירים מניעתיים רק במקרה של התקף חריף אינם בד"כ ילידים".מצד שני, "חשוב לשמור על איזון, ולא להפריז בלקיחת תרופות מעבר למנות המומלצות" מדגיש המומחה.

הוא דוחה את החשש שהרגלת  הילד לשימוש בתרופה עלולה להפוך אצלו לתלות "ילד שחש הקלה בעקבות שימוש במשאף ישליך אותו מעליו ביאנסטינק בריא, כשהוצורך בו יפסק". האני מאמין שלי הוא שטיפול טוב יותר לא רק משפר את המצב העכשווי, אלא שהוא מגביר את סיכויי העלמותה המוחלטת אצל הילד בבגרותו".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE