הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
נכנסים לאקזיט: מי מכם יהיה המנכ"ל-משקיע שיחליף את יוסי דה לוי בחממה הטכנולוגית "מיקרודל"?
דה לוי: "אני מחפש מנכ"ל שישקיע כשלושה מיליון דולר ויקבל לידיו את ניהול חברת האם"

19 חברות סטרטאפ מצליחות, שהחלו ברעיון בלבד והפכו למנוע כלכלי המנפק רווחים, ניתן לזקוף לזכותו של היזם ואיש העסקים, יוסי דה לוי. בגיל שבעים, אחרי שנים שעמד בראשה של החממה הטכנולוגית הישראלית "מיקרודל", הוא מחפש את המנכ"ל-משקיע הבא, שיחליף אותו בניהול החברה שבבעלותו ויקדם אותה קדימה לשנים הבאות. בראיון עמו מסביר דה לוי, מדוע כדאי לעבוד עם חברה ישראלית ומאמין כי הסיבה העיקרית לכך שמדינת ישראל היא סטרטאפ ניישן נעוצה בתנאי החיים שנכפו על העם היהודי משך אלפיים שנות גירוש, רדיפה, גלות ונדודים, "הנסיבות, בהן מצאו עצמם יהודים במדינות שונות בעולם, הובילו אותם להתפתח אחרת מעמים אחרים, הם נאלצו לחשוב אחרת, מחוץ לקופסא".

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


יוסי דה לוי

מיקרודל: מתמקדים בפיתוח עסקי ובמהלכי אקזיט 
חממה יזמית-טכנולוגית מגוונת לפיתוח סטרטאפ מהיי טק ועד לואו טק; מקפסולה לניקוי בריכות דגים ועד שרפרף מתקפל שנמכר בכל רחבי העולם. כך מגדיר דה לוי את "מיקרודל", אותה הקים, על מנת לסייע לממציאים להגשים את חלומם. "בחממה פועלים 17 גופים", הוא מפרט, "חלקם ימכרו לאקזיט וחלקם יכניסו הכנסות ממכירות. מדובר על תריסר חברות ליבה והיתר גופים נוספים שעדיין לא הוכרזו כחברות. יש לנו קפסולה לניקיון בריכות דגים שפיתחה אחת מחברות הבת שלנו, Sea Dream. מדובר במהפכה בתחום גידול הדגים ביבשה. חברה כזו שתעשה אקזיט זה מאות מיליוני דולרים והמנכ"ל יהיה בין המרוויחים מהמכירה שלה או מהפעילות שלה".

בין ההצלחות של "מיקרודל" ניתן למנות פיתוח של חברת הבת "נובוקיד", לטיפול טבעי, מבוסס צמחים, קצר וקל נגד כינים וביצי כינים; שרפרף "מיני מקס" מתקפל שנמכר ביפן, הולנד, QVC ארצות הברית ובמדינות נוספות בעולם; את מוניטור הלב MIDetector הנייד והמדויק שפיתחה חברת הבת "Corsens Medical" וקיבל את אישור ה-FDA; ואת הקפסולה הייחודית שפיתחה חברת הבת "BioCastle" לניקוי המים בבריכות דגים. אך בשנת 1987, הרבה לפני שצבר הצלחות ב"מיקרודל", הקים דה לוי את חברת מתקני המשחק "שעשועים וספורט" ולימים מכר אותה לאיש העסקים, בני גאון ז"ל. בשנת 1996, יחד עם סטף ורטהיימר, הקים את חברת "טינת הידרו תעשיות", אשר גם היא נמכרה לחברת ענק אמריקאית. בשנת 2002, העסיקו כל החברות יחד מאתיים עובדים.

בעקבות הצלחותיו היזמיות, הקים דה לוי את החממה הטכנולוגית הישראלית, מיקרודל. "מאז הקמתה מיינו 14,000 רעיונות, במטרה לקדם את הטובים ביותר ולהימנע מסטטיסטיקה של כישלונות", מסביר דה לוי ומוסיף, "לאחר בחירת הרעיונות הטובים ביותר, הקמנו חברות בת, במסגרתן מפתחים ומקדמים כל סטרטאפ. כיום, אנו עדיין פועלים להצלחת חברות אלה ולמכירתן".

גני השעשועים של המחר, פיתוח של חברת הבת A.B.A Science Play:



מה מבדל את "מיקרודל" מחממות טכנולוגיות אחרות?
"אחד ההבדלים הבולטים והעיקריים בין "מיקרודל" לבין חממות טכנולוגיות אחרות הוא רמת השליטה בתהליך. בחממות טכנולוגיות אחרות היזמים הם המובילים את התהליך, אך ב"מיקרודל" אנחנו, היזמים, חוברים לממציאים בעלי רעיונות פורצי דרך אך נטולי יכולת להביאם לכדי ביצוע. לשם כך אנו קיימים הבדל משמעותי נוסף בא לידי ביטוי בבקרת האיכות לשמירה על רמת הרעיונות אותם אנו בוחרים לקדם ובסופו של דבר, לשמירה על איכות המוצרים אותם אנו מפתחים בחברות הבת, חברות הסטרטאפ הפועלות תחת החממה הייחודית הזו. יש לנו שלוש קבוצות מיון: קבוצת מיון רפואי, קבוצת מיון קמעונאי וקבוצת מיון כללי. בכל אחת מהקבוצות פעלו יחד 15 אנשי מקצוע מיומנים. כך, למשל, בקבוצת המיון הרפואי פעלו רופאים. בקבוצת המיון הקמעונאי פעלו אנשי מקצוע מארצות הברית, שמכירים היטב את ערוץ QVC ויודעים לומר אם המוצר יצליח ויימכר. בענף הסטרטאפ, נכשלים 98 אחוז מהרעיונות, אך ב"מיקרודל" המצב הפוך. רוב חברות הבת עומדות במכירות ובפיתוח עסקי. זאת, הודות להקפדה על מיון נכון, על תכנון נכון ועל בחירה בקבוצת משקיעים נכונה. מדובר בחברה בה מתבססים על חשיבה מחוץ לקופסא. לא פונים לעיתונות ולא עושים רעש בתקשורת. אנו יודעים לבצע את המהלכים הנכונים בשקט ורושמים הצלחה". 

מנקודת מבט בינלאומית, מדוע כדאי לעבוד עם חברה ישראלית ומה היתרונות על פני עבודה עם חברות מקומיות?
"יש בישראל מאגר מרשים ביותר של מוחות ורעיונות. היתרון של ההון האנושי בארץ הוא יכולת חשיבה יצירתית. ישראל שונה מאשר מדינות העולם, נוכח הזיכרון הקולקטיבי שנושא העם היהודי. שנים רבות, רדפו את היהודים בכל מקום בו חיו, החל במצדה וכלה במדינות אירופה בזמן מלחמת העולם. היהודים נדרשו לחשוב כיצד להרוויח כסף במהירות על מנת להתקיים. לכן האם היהודייה עודדה את ילדיה ללמוד ולרכוש השכלה, על מנת להצליח לשרוד. היהודי נדרש לשבת על הגדר או ליתר דיוק, על המזוודה, ולחשוב מחוץ לקופסא על מנת להרוויח את לחמו במהירות. יכולת זו הפכה לחלק בלתי נפרד מהדנ"א של היהודים. כל מי שהגיעו ארצה נשאו יכולת אדירה לחשוב מחוץ לקופסא. גם לאחר קום המדינה, אם שבים אל מלחמות ישראל, כגון מלחמת יום כיפור, מדובר היה בעם שנלחם על הישרדותו. המלחמות שאנו עוברים הן מלחמות הישרדות. מצב זה בו אנו נתונים עד היום לא שונה ממצבו של היהודי בגולה; היהודי שאמו עודדה אותו ללמוד, לרכוש השכלה, לחשוב באופן יצירתי על מנת להרוויח את לחמו ולהצליח. לכן, ישראל היא סטרטאפ ניישן ונכון לשנת 2018, תפסה את המקום חמישי בעולם ברישום פטנטים לנפש".

חממה טכנולוגית מהייטק ללואוטק
בשנתיים הראשונות שלאחר הקמתה, פנתה "מיקרודל" לסטודנטים באוניברסיטאות ובמכללות, על מנת לאתר רעיונות מתאימים לסטרטאפ. "כשפרסמנו מודעה אחת וקיבלנו ארבעים רעיונות מדי יום. כיום, לאחר מיון הרעיונות המתאימים, אנו מעוניינים למכור את אותן חברות סטרטאפ במסגרתן פיתחנו את הרעיונות, לעשות אקזיט ולהרוויח".

ספר על אחת מחברות הבת של "מיקרודל" העומדת לפני מכירה או אקזיט.
"אחרי שנתיים של בדיקות, אנו צפויים לערוך פיילוט, בהיקף של חמישים טון, לקפסולות ניקוי בריכות הדגים, אותן פיתחה חברת הבת "Sea Dream". מטרת הפיילוט היא להציג את מידת ההיתכנות להכפלת כמות בריכות הדגים ביבשה בעולם ובו זמנית, להציג את מידת ההיתכנות הגבוהה לאקזיט. מדובר בטכנולוגיה מהפכנית, בעלת שווקים פוטנציאליים כבירים, בהם גם מדינות ארצות הברית וסקנדינביה. פיתוח הקפסולה לניקוי בריכות דגים, מוביל אותנו לקחת חלק בפרויקטים שונים ברחבי העולם, כגון ברינו שבארצות הברית. באזור זה יש מקורות חמים ומקורות מים קרים, שמאפשרות לגדל דגי סלמון ולברק. מדובר בחברה מעניינת מאוד, שעברה את שלבי המיון והפיתוח ונמצאת בשלב הפיתוח העסקי".

ביקור שר האוצר לשעבר, משה כחלון, בחברת Sea Dream, בנגב:

מדוע בחרת לאתר מנכ"ל-משקיע שירש את מקומך ב"מיקרודל" דווקא בארצות הברית?
"הקורונה חוללה שינויים רבים בארץ ובעולם כולו. משום שישראל שונה משאר מדינות העולם במובנים רבים, אחד השינויים בא לידי ביטוי ברצונם של ישראלים בארצות הברית לשוב ארצה. אני חושב שבין מי שיחליטו לשוב לישראל יהיו גם מי שיחפשו להשתלב בעסק משלהם. בהמשך לכך, אני מחפש מנכ"ל שאוכל להיות לו למנטור, כשהוא ישקיע בחברה בתמורה לאחוזים שיעברו לידיו ולימים ירש את מקומי".

אילו כישורים ויכולות דרושים למנכ"ל-משקיע הבא של "מיקרודל"?
"מעבר להשקעה של כשלושה מיליון דולר, דרושים כישורים ויכולות בפיתוח עסקי והבנה בכספים. אין בעיה לאתר מנכ"ל שיהיה אחראי על ניהול וקידום. אך אני מעוניין לאתר מנכ"ל שמסוגל להשקיע בחברה בתמורה לאחוזים בבעלות; מנכ"ל שיהפוך לחלק מהחברה ולבעל שליטה בכל חברות הבת, הפועלות תחת החממה הטכנולוגית". 

מה תהיה הצלחה מבחינתך?
"ברמת פעילותי ב"מיקרודל" הצלחה תבוא לידי ביטוי בהגדלת מכירות וביצוע אקזיט ברוב החברות. במקביל, הצלחה מבחינתי היא ביסוס שרשרת ירושה, עם העברת הניהול לידיו של מנכ"ל שאוכל לשמש לו מנטור ושישמיך להצעיד את החממה ואת חברות הבת שלה קדימה שנים רבות. אני מעריך שלעולם לא אפרוש לגמלאות באופן מלא, משום שאני אוהב את מה שאני עושה ונהנה מכל רגע. זו התשוקה שלי. אני מעריך שאוכל לתרום מניסיוני ויכולותיי באחת מחברות הבת של "מיקרודל" ולהמשיך את פעילותי בקידום ובפיתוח".

אתר:
https://www.yossi-delevie.com/
פרטי התקשרות:
יוסי ק. | +972 (54) 6404176 | [email protected]

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE