הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מחקר מפתיע על השפעת זיקוקי-די-נור על בריאותנו
מה יש בזיקוקים שכה אהוב על בני אדם? כנראה השילוב הפירוטכני של מראה וצליל המגרה באופן מובהק שניים מחושינו הבולטים ביותר. מראה הנסיקה באוויר לצד רעש הביקוע למאות רסיסים - מרתק למשך דקות ארוכות. אנשים מספרים על תחושת טובה ואף התעלות של יציאה ברורה מהשגרה. מחקר חדש בוחן סוגיה בקשר למוצר האירועים הגדולים, הנ"ל

מופע זיקוקי די-נור משובח, משפר את מצב הרוח של רוב הצופים בו. אבל...

אנו נמצאים אמנם כשבועיים אחרי חגיגות ה-4 ביולי שהיו מצומצמות מאוד השנה, אבל כידוע זיקוקים הם פריט אירוע די שכיח ולא רק בימי עצמאות. זיקוקי די-נור, הראשונים, ככל הנראה מקורם בסין של המאה ה-12 התרכובת הלא-קטלנית הנ"ל, היא אחות לתרכובת אחרת ולהבדיל שגם בה הוחל השימוש בערך באותה תקופה: אבק השריפה.
קשה להתווכח עם העובדה שמגע פעם-פעמיים בשנה עם מופע זיקוקים גורם לרובנו תחושה טובה ברורה, וסימון ברור של שבירת שגרה וגירוי חושים ראשוניים בעיקר כמובן ראיה ושמיעה. מנגד, מחקר חדש מצביע על כך שזיקוקי דינור, הנפוצים כל כך בארצות הברית יש פן אחר ולא כל כך סימפטי, לבני אדם ובעלי חיים.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים





המחקר שנערך על ידי חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ניו יורק (NYU) ופורסם היום (חמישי) בכתב העת Particle and Fiber Toxicology, מצביע על כך שזיקוקי-די נור הנפוצים באירועים חגיגיים   ושאר זיקוקים מסחריים  הזמינים להתפוצץ  באוויר משחררים מתכות כבדות כמו טיטניום, נחושת, סטרונציום ואפילו מובילים חלקיקים רעילים באוויר. במחקר הודגם כי המתכות, כאשר הן נשאפות לריאות, עלולות להזיק לבני אדם ויונקים אחרים ועלולים לגרום לבעיות בריאות ארוכות טווח.

חוקרי NYU אומרים כי מחקרים קודמים בנושא בטיחות זיקוקים התרכזו בפגיעות גופניות שעלולות להתרחש עקב התלקחות מיידית, אבל לא מעבר לכך. אולם, מחבר המחקר, המומחה לרפואה סביבתית טרי גורדון, אמר כי כחוקרים הם רצו לדעת אם הרעלים ששחררו הזיקוקים מהווים סיכון משמעותי. גורדון מספר לכת העת המדעי "אינברס" כי הצוות שלהם אסף 12 מותגים של זיקוקים שנמכרו בדרך כלל בארצות הברית ויצאו לדרך בתא אטום ואספו את החלקיקים הנפלטים. לאחר מכן הם חשפו לחלקיקים תאים אנושיים ועכברים חיים כדי לבחון אותם כרעילות. הם בדקו במשך 14 שנים של דגימות באיכות אוויר שצולמו ברחבי ארצות הברית על ידי הסוכנות להגנת הסביבה. הם גילו כי רמות המתכות הרעילות באוויר היו גבוהות יותר בדגימות שנלקחו קרוב יותר לחגים הקשורים לזיקוקים - יום העצמאות, ולעיתים קרובות, גם לראש השנה.

 

החוקרים אומרים כי הם מקווים שניתן להשתמש במחקר כדי למצוא חומרים בטוחים יותר לשימוש בזיקוקים. אך הם גם ממליצים כבר כיום כל אנשים ידאגו להתרחק עד כמה שניתן ממרחק מהאזור בו הזיקוקים מתפזרים ובכל מקרה, אם כבר עושים בהם שימוש יחפשו זיקוקים שאינם מכילים  עופרת ויקטינו את השימוש רק לאירועים מיוחדים.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE