הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מחירי התרופות בארה"ב צפויים לרדת, בעקבות צווים עליהם חתם הנשיא
נשיא ארה"ב כזכור כבר שנים טוען שמחירי התרופות בארה"ב הם "אסטרונומיים". האמריקאים כיום מוציאים בממוצע יותר מפי 2 מאשר מדינות-OECD על תרופות. מנגד חברות התרופות האמריקאיות מתכוננות למלחמה נגד הכוונה להורדת מחירי השוק האמריקאי

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, חתם על ארבע צווי ביצוע שמטרתם להוריד את מחירי תרופות המרשם בארה"ב.
טראמפ שבמשך זמן רב מתח ביקורת על מחירים "אסטרונומיים", מתכוון לממש את הבטחותיו עוד ממערכת 2016 ולהוריד את המחירים האמצעים יאפשרו הנחות ויבוא של תרופות זולות יותר מחו"ל.
לדברי הנשיא "ארבעת הצווים עליהם אני חותם היום יבנו מחדש לחלוטין את שוק תרופות המרשם."

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים




הנשיא טראמפ במהלך חתימות,  תצלום ארכיון

על פי דו"ח משנת 2019 של קבוצת ה- OECD של המדינות המתועשות, אזרח אמריקאי מוציא בערך פי שניים מהכמות הממוצעת שמוציאים אזרחי מדינות חברות אחרות על תרופות פר אדם.לדוגמה, כאשר אזרח בריטניה מרוויח בממוצע  497 $  לראש בשנת 2015, מקבילו האמריקאי שילם 1,162 דולרים. הנשיא אמור להפגש עם בעלי ומנהלי יצרניות התרופות הגדולים ביום שלישי השבוע, אולם כמה לוביסטים בתעשייה שכמובן יש להם אינטרס במיקסום המחירים הנוכחי, מתחו ביקורת על המהלך ואמרו כי לא תהיה לכך השפעה רבה. התעמולה של חברות התרופות לא אחרה להגיע : "ממשל זה החליט לנקוט במדיניות רדיקלית ומסוכנת לקביעת מחירים על פי שיעורים ששולמו במדינות הנשיא טראמפתייג כסוציאליסטיות, מה שיפגע בחולים כיום ובעתיד", כך מסרו דוברים מטעם חברות ייצור ושווק תרופות אמריקאיות. 

יש לציין שבאופן עובדתי, למרות טענת חברות התרופות, גם ביחס למדינות קפיטליסטיות מובהקות ב-OECD דוגמת שוויץ, המחירים בארה"ב יקרים באופן ניכר. אחד מחברי לובי יצרניות התרופות אמר: "מדובר בהסחת דעת פזיזה הפוגעת ביכולתנו להגיב למגפה הנוכחית - ולאלה שאנו צריכים להתמודד עימם בעתיד". 

אפרופו טענת חברות התרופות והתמודדות עם מגפת הקורונה: ממשל טראמפ פיזר את השקעות הממשל למציאת חיסון בין 10 עד 16 חברות שונות בהשקעות שהגיעו גם למילארד דולר (למשל לזה מאקופסורד), מתוך תקווה שמספיק שאחת מהן תמצא חיסון מהיר כדי להחזיר את משק טריליוני הדולרים בחזרה למסילה.
עוד יש לציין שממשל ארה"ב קנה את כל המלאי העולמי של  רמידסיביר שהוכחה כיעילה לבלימה במקרים רבים כמצילת חיים לחולים שמצבם הדרדר במהירות.
מנגד יש לציין שארה"ב אכן מתמודדת עם כמות המנוטרים והנפטרים הגדול בעולם, לפחות מאלה שמדווחים ולטראמפ יש בהחלט אחריות מסוימת על שנמוך גודל הסיכון, ומאידך לזכותו ממספר צעדים מועילים.

טראמפ חזר על המשפט הבא, באופן רוטיני עוד לפני הקמפיין הקודם: "מדוע אמריקאים משלמים כל כך הרבה עבור תרופות מרשם?" - והמשיך כך מאז כניסתו לתפקיד, ב-2017 ועד היום טראמפ ביקר בצורה חוזרת ונשנת את תמחירני התרופות בחברות הייצור, והתחייב לנקוט בצעדים קיצוניים להפחתתם. אולם עם הבחירות לנשיאות שנמצאו באופק של פחות מ-4 חודשים, הלוביסטים בתעשייה הביעו ספקות כי החלטות חשובות של ממש יכולות להיכנס לתוקף לפני הצבעה ב 3 בנובמבר. הם גם טוענים  כי לבית הלבן יש כוח מוגבל ליישם מדיניות תמחור תרופות. לצווים המנהלים אין כוח משפטי אוטומטי והם ניתנים לערער גם בבית המשפט.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE