הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
עד כמה לימודי מוזיקה משפרים את תפקודי המוח? - ממצאים מפתיעים
זה מושרש בסדרות טלוויזיה וסרטי קולנוע. זה נלמד בעשרות חוגים באקדמיה כגון "קלינאות תקשורת", "חינוך לגיל הרך" ומדוקלם עלידי כל גננת או מורה שניה לגילאים צעירים,אבל עד כמה ה"ידוע לכל" הזה באמת נכון? מטה מחקר בחן את הנושא והגיע למסקנות

רבים מאתנו התרגלו למיתוסים שמושרשים לתוך התרבות הפופולרית למשל לתוך סרטי קולנוע וטלוויזיה כאקסיומות "ידועות לכל"- אחד מהם הוא שלימודי מוזיקה לילדים משפרים את תפקודי המוח.
עד כדי כך, שבקורסים בלימודי "קלינאות תקשורת" באוניברסיטאות רבות, המיתוס הזה מוצג  כעובדה מדעית בלתי מעורערת. אבל עד כמה באמת יש לאמונה הזו אחיזה במחקר המדעי?


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים





מטה-מחקר חדש שפורסם ב- כתב העת "זיכרון וקוגניציה"  מערער על המיתוס הזה.
ע"פ המחקר לאימוני מוסיקה אין השפעה חיובית על הכישורים הקוגניטיביים של ילדים, כמו זיכרון והישגים אקדמיים, כמו מתמטיקה, קריאה או כתיבה. על פי עורכי המטה-אנליזה הנוכחית: ניסויים מחקריים קודמים, שבוצעו לבחינת קשר סיבתי פוטנציאלי בין אימונים למוזיקה לבין ביצועים קוגניטיביים ואקדמיים משופרים, הגיעו למסקנות לא עקביות, כאשר חלקם טוענים כי יתכן שיש קשר בין אימונים במוזיקה לבין ביצועים קוגניטיביים ואקדמיים טובים יותר ואחרים מוצאים השפעה מועטה.

 

החוקרים ג'ובאני סלה מאוניברסיטת פוג'יטה לבריאות, מיפן ופרננד גופט מבית הספר לכלכלה ומדע המדינה בלונדון,  בדקו עדויות קיימות בנוגע להשפעת הכשרה למוסיקה, על כישורים קוגניטיביים של ילדים שאינם מוסיקאים  או בעלי הישגים לימודיים יוצאי דופן. הכותבים ניתחו מחדש נתונים מ -54 מחקרים קודמים שנערכו בין השנים 1986-2019, כולל 6,984 ילדים. הם מצאו כי אימוני מוזיקה לא היו יעילים בשיפור הכישורים הקוגניטיביים או האקדמיים, ללא קשר לסוג המיומנות (כגון מילולית, לא מילולית, מהירה הקשורה למהירות וכו '), גיל המשתתפים או משך אימון המוזיקה.

 

כאשר השוו בין המחקרים הבודדים שנכללו במטא-אנליזה שלהם, החוקרים מצאו שמחקרים עם תכנון מחקר איכותי, כמו אלה שהשתמשו בקבוצת בקרות פעילה - ילדים שלא למדו מוזיקה, אלא למדו מיומנות אחרת כגון ריקוד או ספורט - לא הראו כל השפעה של חינוך למוזיקה על ביצוע קוגניטיבי או אקדמי. השפעות קטנות נמצאו במחקרים שלא כללו בקרות או שלא חילקו את המשתתפים באקראי לקבוצות ביקורת (כאלה שקיבלו אימונים שונים או ללא אימונים) וקבוצות התערבות (כאלה שקיבלו הכשרה למוזיקה).

 

ג'ובאני סאלה, הכותב הראשי אמר: "המחקר שלנו מראה כי הרעיון השכיח ש'מוזיקה הופכת ילדים חכמים יותר 'אינו נכון. בצד המעשי, המשמעות היא שללמד מוסיקה מתוך כוונה יחידה לשפר את הכישורים הקוגניטיביים או האקדמיים של הילד לא יעילה. אמנם ניתן לאמן את המוח בצורה כזו שאם אתה מנגן מוסיקה אתה משתפר במוזיקה, אך היתרונות הללו אינם גורפים באופן כזה שאם אתה לומד מוסיקה, אתה גם משתפר במתמטיקה. האופטימיות של חוקרים קודמים לגבי היתרונות של אימונים במוזיקה אינם מוצדקים ועשויים לנבוע מפרשנות שגויה של נתונים אמפיריים קודמים.

פרננד גופט, הכותב המקביל הוסיף: "אימונים במוזיקה עשויים בכל זאת להועיל לילדים, למשל על ידי שיפור מיומנויות חברתיות או הערכה עצמית. ניתן להשתמש באלמנטים מסוימים של הדרכת מוזיקה, כמו למשל ציון מוסיקה אריתמטי, כדי להקל על למידה בתחומים אחרים. "

 

המחברים מזהירים כי מעט מדי מחקרים נערכו בכדי להגיע למסקנה מוחלטת לגבי ההשפעות החיוביות האפשריות של חינוך למוזיקה על מאפיינים לא אקדמיים או קוגניטיביים.  מאידך יש מקום לדעתם לבחון יתרונות של לימוד מוזיקה להיבטים אחרים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE