הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
תגלית מרעישה: חיסון נגד שפעת מקטין משמעותית את הסיכוי ללקות באלצהיימר
תגלית שהתגלתה כמעט באופן מקרי לחלוטין: משך שנים, אנשי בריאות הציבור ניסו לשבור את מה שנתפס אצלם כמיתוס:"מזדקנים הסובלים מסיבוכי שפעת, נוטים יותר לחלות באלצהיימר" מחקר חדש מראה שהמיתוס לא לגמרי מופרך. כך עולה מכנס האלצהיימר שנערך השבוע. כמו כן, דווח על פיתוח של בדיקת דם עם רמת דיוק גבוהה לגילוי מוקדם של מחלת אלצהיימר

לשפעת ואפילו יותר לדלקת ריאות

תגלית שהתגלתה כמעט באופן מקרי בניסוי ותהיה הובילה למסקנה דרמטית עבור הגילאים המבוגרים.

"תמיד ידענו שחיסונים חשובים מאוד לבריאותנו הכללית", אומרת מריה קרילו, מנהלת המדע הראשית באיגוד האלצהיימר. "ואולי הם אפילו תורמים להגנה על הזיכרון שלנו, על הקוגניציה שלנו, על המוח שלנו."


חיסונים שניתנים כנגד 2 מחלות שונות  הקשורות למערכת הנשימה,  התגלו כיעילים גם למחלה הזקנה הייחודית השכיחה מכולם.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים






חיסון ראשון נגד שפעת, שני נגד דלקת ריאות.
כך על פי מחקרים חדשים שהוצגו ביום שליש השבוע בכנס הבינלאומי לאלצהיימר שהתקיים ב"זום" בשיקגו. בנוסף דווח באותו כנס ובפרסום מפורט שהופיע  ב-JAMA על פיתוח של בדיקת דם עם רמת דיוק גבוהה לגילוי מוקדם של מחלת אלצהיימר.

המחקר הראשון הגיע מצוות מאוניברסיטת טקסס, שסרק מיליוני רשומות רפואיות במאגר לאומי. המטרה הייתה למצוא גורמים שהשפיעו על הסיכון של אדם לחלות במחלות מסוימות, כולל אלצהיימר. "אחד הממצאים המפתיעים ביותר שחזרו היו זריקות שפעת," אומר אלברט עמרן, סטודנט לרפואה של בית הספר לרפואה מקגוברן באוניברסיטת מדעי הבריאות באוניברסיטת טקסס ביוסטון ומחבר המחקר.

זה נראה מוזר. אז עמרן וצוות חוקרים בדקו מקרוב את התיעוד הרפואי של כ -9,000 אנשים שהיו בני 60 לפחות. חלקם קיבלו זריקת שפעת עונתית. חלקם לא עשו זאת.

ניסינו לוודא שלשתי הקבוצות יש  שיעור דומה של נתונים, למשל, מצבי עישון, השמנת יתר, סוכרת, מחלות לב וכלי דם." אלה גורמי סיכון ידועים לאלצהיימר. הצוות בדק גם גורמים כמו חינוך והכנסה, ומדדים כמו מספר המרשמים שאדם קיבל, כדי לוודא שאנשים שקיבלו חיסונים לא היו בריאים עוד לפני כן, הם לא היו.

לאחר מכן החוקרים בדקו מי היה הסביר ביותר שאובחן כחולה במחלה. אנשים שסבלו מבעיית שפעת אחת לפחות היו בסיכון של 17%, אומר עמרן. ואנשים שקיבלו חיסונים קבועים ראו את הסיכון שלהם יורד עוד 13%. "יותר חיסונים פירושו פחות מאלצהיימר", אומר עמרן.

מסקנות המחקר

 במחקרים הוצגו המסקנות הבאות: חיסון נגד שפעת עונתית הניתן לרוב בתחילת הסתיו, גם אם הוא ניתן באופן חד פעמי, קשור להפחתה של 17% בסיכון לאלצהיימר .

כאשר אותו אדם מתחסן בתכיפות בכל שנה, שיעור ההפחתה בסיכון ללקות באלצהיימר ב-13% ומגיע עד כדי 30%.

חיסון כנגד דלקת ריאות בבני 75-65 הציג אפילו הצלחה מרשימה יותר: הפחתה בסיכון לאלצהיימר עד 40% בהתאם לגנים של המתחסנים.

באנשים עם דמנציה, הסיכון לאלצהיימר גדל פי 6 אם נדבקו בזיהומים הנ"ל מול סיכון של פי 3 אצל מי שאינם סובלים מדמנציה.

בדיקת דם מהירה לגילוי  אלצהיימר


כמו כן, בכנס הוצגה בדיקת הדם החדשה הראתה דיוק כמו בשיטות בדיקה פולשניות יקרות. ההערכה היא כי תוכל להיכנס לשימוש קליני בתוך שלוש שנים והחוקרים סבורים כי בדיקה זאת תגרום לאבחון מוקדם,
יותר באנשים שאינם מאובחנים כיום או מאובחנים לאלצהיימר באיחור.

על פי נתוני המחקר, הבדיקה הצליחה לזהות מחלת אלצהיימר ולהבדיל בינה לבין דמנציה ומחלות מוח ניווניות אחרות בדיוק של כ-90%. החוקרים הדגישו כי הממצאים דורשים ניסויים נוספים

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE