הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"נמצאו ליקויים חמורים": האם מבצע הפיגוע הקטלני בבוסטון יצליח לחמוק מעונש מוות?
עורכי דינו של דז'וחר צרנייב הציגו את טענותיהם בפני ביהמ"ש לערעורים, שלמרבה ההפתעה קיבל את אחת מהן והחליט לבטל את עונש המוות שהוטל עליו. דיון חוזר יתקיים ובו ייקבע האם להטיל את העונש על מבצע הפיגוע. השופטים: " הוא יבלה את שארית ימיו מאחורי סורג ובריח. הסוגיה היחידה שנותרה פתוחה היא האם הוא ימות באמצעות הוצאה להורג""

בית המשפט הפדרלי לערעורים ביטל מוקדם יותר היום (שישי) את עונש המוות שהוטל על דז'וחר צרנייב, אחד משני האחראים לפיגוע הקטלני במרתון בוסטון בשנת 2013, וזאת בטענה לליקויים במשפט שהתנהל נגדו.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


דז'וחר צרנייב, לצד זירת הפיגוע, שניות לאחר הפיצוץ (צילום: ויקיקומונס / FBI)

 

שלושת השופטים בוועדה המיוחדת של בית המשפט הפדרלי הראשון לערעורים של ארצות הברית קבעו כי לצרנייב מגיע משפט חוזר, לפחות בכל הקשור לשלב הענישה, כדי לקבוע האם יהיה מוצדק להוציא אותו להורג.

"שלא תהיה אי הבנה, דז'וחר יבלה את שארית ימיו מאחורי סורג ובריח. הסוגיה היחידה שנותרה פתוחה היא האם הוא ימות באמצעות הוצאה להורג", כתבו השופטים במסקנות שלהם.

כאמור, דז'וחר ואחיו הגדול טמרלן הפעילו שני מטענים בסמוך לקו הסיום של המרתון, ובעקבות כך שלושה בני אדם נהרגו - לרבות ילד בן 8 - ויותר מ-260 איש נפצעו. טמרלן נורה למוות במהלך קרב יריות עם המשטרה, בימים שלאחר הפיגוע הקשה, ואילו דז'וחר נעצר לאחר שאותר בעודו מתחבא בסירה בחצר אחורית של בית. במהלך המשפט, עורכי דינו של דז'וחר אומנם הודו במיוחס, אך טענו כי טמרלן הוא האחראי המרכזי לפיגוע, שכן הוא "המוח" מאחורי תהליך התכנון.

עורכי הדין אף טענו כי הטעות הגדולה ביותר שנעשתה במהלך המשפט היא שהדיונים לא הועברו לבית משפט במדינה אחרת (הם ביקשו מהשופט לעשות זאת, אך הוא סירב). השופטים לא קיבלו את טענה זו, אך הסכימו עם הטענה לפיה שניים מחברי חבר המושבעים הביעו דעות נחרצות על החשוד ועל הפיגוע עוד לפני שהמשפט החל.

כאשר שופטי ביהמ"ש לערעורים פנו לשופט בתיק ושאלו מדוע שני האנשים בחבר המושבעים לא הוחלפו, או לכל הפחות מדוע בית המשפט לא בחן את הפוסטים שהם העלו לרשתות החברתיות, התשובה שבהתקלה הייתה "שזו מדיניות בית המשפט בבוסטון". ככל הנראה, תשובה זו היא שגרמה לשופטים לבטל את העונש.

כאמור, לכאן או לכאן, דז'וחר צרנייב יבלה את כל חייו בבית הכלא, ורק נותר לראות אם המדינה תטיל עליו עונש מוות או לא.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE