הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
לבנון: חקירה נשיאותית תבדוק 'התערבות חיצונית' בפיצוץ
ממשלת לבנון פותחת בחקירה - ראשוני הנחקרים ראש עיריית ביירות לשעבר ושר התשתיות הלבנוני לשעבר. במקביל תרחישים של רשלנות פנימית נבדקים

נשיא לבנון הודיע ביום שישי כי חקירת הפיצוץ המאסיבי בביירות שהרג לפחות 154 בני אדם ופצע כ-5,000 תבקש לקבוע אם יש חשד "להתערבות חיצונית" שהיה לה חלק באסון, כך על פי הדיווח בניו יורק פוסט.

"הסיבה טרם נקבעה. קיימת אפשרות להתערבות חיצונית באמצעות רקטה או פצצה או מעשה אחר ", אמר הנשיא מישל עון.

עון אמר כי הבדיקה מתנהלת בשלושה מישורים. "ראשית, כיצד חומר הנפץ נכנס ונאגר... שנית אם הפיצוץ נבע מרשלנות או תאונה... ושלישית האפשרות שישנה הפרעה חיצונית".

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


עון האשים 'רשלנות באחסון 2,750 טון אמוניום חנקתי במשך שנים' בנמל עיר הבירה, בפיצוץ - אך עתה נראה כי זה אינו הכיוון היחיד. בתוך כך, עובדי הצלה המשיכו ביום שישי בחיפוש אחר גופות מהפיצוץ האדיר.

לפחות ארבע גופות נוספות שוחזרו ביממה האחרונה ואנשים רבים נותרים נעדרים לאחר הפיצוץ של יום שלישי, שהרס מחסן גדול של תבואה והרס את אזור הנמל תוך שהוא משאיר שטחי עיר גדולים בהריסות.

הפיצוץ נוצר ככל הנראה על ידי הצתה של האמוניום חנקתי - חומר כימי המשמש לחומרי נפץ ודישון - שאוחסן במקום מאז הוחרם מאוניית מטען שהוקמה בשנת 2013.

חקירת הממשלה על האסון מתנהלת במקביל לביקורת גוברת מצד לבנונים רבים המאשימים את הקטסטרופה ברשלנות ושחיתות.

אדם המכיר את פרטי החקירה אמר כי גאזי ארידי, שהיה שר העבודות ציבוריות בשנת 2013 תוחקר וכך גם ראש נמל ביירות, חסן קורייטם.

מספר מדינות שלחו צוותי חיפוש והצלה כדי לסייע באיתור ניצולים.

מצילים צרפתים ורוסיים עם כלבים ערכו חיפוש באזור הנמל ביום שישי, יממה לאחר שביקר נשיא צרפת עמנואל מקרון במקום ושהבטיח סיוע ונשבע ללחוץ לרפורמות מצד מנהיגים פוליטיים בלבנון.

הפיצוץ פצע כ-5,000 איש והותיר כ-300,000 - מעל 12 אחוז מאוכלוסיית ביירות - בלא יכולת לחזור לבתיהם הלא-מיושבים. גורמים רשמיים העריכו הפסדים בסכום של 10 עד 15 מיליארד דולר.

"אין שום דרך שנוכל לבנות מחדש את הבית הזה. איפה המדינה? " אמר טוני עבדו, מובטל כבן 60, בביתו בג'מייז', מחוז שנמצא כמה מאות מטרים מהנמל.

"האם באמת יש לנו כאן ממשלה?" אמר נסים אביעד, בן 66, שהמונית שלו נמחצה על ידי נפילת פסולת בנייה רגעים לפני שעמד להיכנס לרכב.

משרד זכויות האדם של האו"ם קורא גם לחקירה עצמאית, ומתעקש כי יש לשמוע את קריאתם של "הקורבנות לתת דין וחשבון".

הדובר רופרט קולוויל, מהנציבות העליונה של האו"ם לזכויות אדם, ציין את הצורך בקהילה הבינלאומית לעזור למדינה.

הוא אמר כי לבנון עומדת בפני "הטרגדיה המשולשת של משבר סוציו-אקונומי, COVID-19 ופיצוץ האמוניום חנקתי".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE