הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
משפטנית, נשואה ליהודי ואספה תרומות עבור קק"ל: ג'ו ביידן הכריז רשמית על המועמדת מטעמו לסגנית נשיא ארה"ב
כבת למהגרים מג'מייקה והודו, קמאלה האריס נחשבת לפורצת דרך בכמעט כל התפקידים שאותה היא מילאה, ביניהם התובעת המחוזית בסן פרנסיסקו והתובעת הכללית בקליפורניה. היא אומנם סופגת לא מעט ביקורת מהאגף השמאלי של המפלגה, אך היא בכל זאת נבחרה להתמודד על הנשיאות לצד ביידן

84 ימים בלבד נותרו עד לפתיחת הקלפיות בבחירות 2020, ולפי הדיווחים, המועמד הדמוקרטי - ג'ו ביידן - פרסם לפני זמן קצר כי הוא החליט לבחור בקמאלה האריס, הסנאטורית מקליפורניה, לשמש כמועמדת לסגנית הנשיא.

בין אם אתם תומכים בדמוקרטים או ברפובליקנים, חשוב להכיר את האריס, שכן במידה שהדמוקרטים ינצחו, היא צפויה להיות המועמדת המובילה לנשיאות כבר ב-2024.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ביידן והאריס במהלך עימות של הדמוקרטים (צילום: שפ)

 

האריס נולדה באוקלנד שבצפון קליפורניה ב-1964. אביה, דונלד האריס, הגיע לארצות הברית מג'מייקה שלוש שנים קודם לכן, בשנת 1961, כדי ללמוד כלכלה באוניברסיטת סטנפורד המפורסמת. אמה, שייאמלה גופלאן, היגרה לארצות הברית מהודו בשנת 1960, כדי ללמוד אנדוקרינולוגיה באוניברסיטת קליפורניה בברקלי.

בגיל 12, משפחת האריס עברה לקנדה לאחר שאם המשפחה קיבלה הצעת עבודה מבית החולים היהודי (Jewish General Hospital) במונטריאול. לאחר שסיימה את לימודיה באוניברסיטת הווארד שבוושינגטון די. סי. (שם היא השיגה תואר כפול במדעי המדינה ובכלכלה), היא חזרה לקליפורניה וסיימה בהצלחה את לימודי המשפט.

ב-2003, האריס נבחרה לתפקיד התובעת המחוזית בסן פרנסיסקו, ולמעשה היא הייתה האפרו-אמריקאית הראשונה שמכהנת בתפקיד זה בכל מחוזות קליפורניה. ב-2010, האריס נבחרה לשמש כתובעת הכללית של קליפורניה, והיא נבחרה שוב בשנת 2014.

לקראת הבחירות ב-2016, האריס הודיעה כי בכוונתה להתמודד על מושב הסנאט מטעם קליפורניה, שכן הסנאטורית ברברה בוקסר (שכיהנה בתפקיד מאז 1993) החליטה שלא להתמודד פעם נוספת. בסופו של דבר, האריס גרפה למעלה מ-7.5 מיליון קולות (קרוב ל-62%), ובכך נבחרה לתפקיד.

 

האריס (משמאל), ביחד עם אמה ואחותה מאיה (צילום: מש' האריס)

 

במהרה, האריס הפכה לכוכבת עולה בקרב הדמוקרטים, בייחוד בזכות השאלות התקיפות שהיא הפנתה כלפי הקבינט של הנשיא טראמפ (הסנאט מאשר מינויים של הנשיא), לרבות בדיוני האישורים שנערכו עבור שרת החינוך בטסי דבוס ושר המשפטים הראשון בממשל טראמפ, ג'ף סשנס.

לקראת סוף שנת 2017, האריס הייתה מהמחוקקים הראשונים שקראו לסנאטור הדמוקרטי אל פרנקן להתפטר מתפקידו לאחר שהואשם בהטרדה מינית (כזכור, זו הייתה תקופה השיא של תנועת ה-MeToo#). פרנקן אכן התפטר בסופו של דבר, והאריס מונתה להחליפו בוועדת המשפטים בסנאט.

במסגרת תפקידה בוועדה זו, האריס שוב זכתה לשבחים מצד הדמוקרטים, וזאת על רקע קו השאלות התקיף שהיא הפנתה כלפי השופט ברט קוואנו, במהלך השימוע שנערך לקראת אישורו.

ביחד עם קרוב ל-30 פוליטיקאים נוספים, גם האריס בחרה להיכנס לבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית. על אף שהקמפיין הצליח להיכנס לתודעה (זכר לחילופי הדברים בינה לבין ביידן באחד העימותים), בסופו של דבר הקמפיין לא הצליח לצבור מומנטום, והאריס הודיעה על הפסקתו ב-3 בדצמבר, הרבה לפני הבחירות הראשונות.

במרץ האחרון, האריס הודיעה באופן רשמי על תמיכתה בביידן (בניגוד, למשל, לברני סנדרס), ובזמנו היא טענה שלביידן יש את הסיכויים הטובים ביותר להביס את הנשיא לקראת נובמבר.

 

האריס ובעלה, דאג, בביקור ביד ושם בירושלים לפני כשלוש שנים (צילום: ויקיקומונס)

 

חשוב להסביר שהאריס אינה זוכה לתמיכה גורפת בתוך מפלגתה, ויש אנשים - בעיקר בזרם הפרוגרסיבי בתוך המפלגה, שבו חברים ברני סנדרס, אליזבת' וורן, רשידה טליב, אילהאן עומאר ועוד - שתקפו את האריס בשל עמדותיה על מספר נושאים.

לדוגמה, רבים מאשימים את האריס בכך שלא עשתה מספיק כדי לבצע רפורמה במערכת המשפטית, וליתר דיוק במערכת הענישה, של קליפורניה. היא אף התנגדה נחרצות ללגליזציה של מריחואנה במדינה כאשר הייתה התובעת הכללית, אך כסנאטורית היא דווקא הביעה את תמיכתה.

ולמרות הכל, ראוי לציין כי אותם אנשים בזרם הפרוגרסיבי אומנם לא שלמים עם הבחירה בהאריס, אך הם כמובן מעדיפים אותה כסגנית הנשיא, לעומת האפשרות השניה.

 

 

סיבה נוספת שגוררת ביקורת על האריס מצד סנדרס וחבריו, היא תמיכתה של האריס בישראל. מעבר לכך שהיא נשואה לאמריקאי-יהודי בשם דאגלס אמהוף, האריס ביקרה בישראל לפני שלוש שנים, במסגרת תפקידה כסנאטורית, ונפגשה עם ראש הממשל הנתניהו. היא נאמה בוועידת איפא"ק השנתית מספר פעמים, והזכירה כיצד בצעירותה היא וחברותיה אספו תרומות למען קק"ל.

"אני מאמינה שישראל לעולם לא צריכה להיות נושא למחלוקת מפלגתית, וכל עוד אני סנאטורית, אעשה כל שביכולתי להבטיח תמיכה דו-מפלגתית בביטחון ישראל ובזכותה להגנה עצמית", היא אמרה מול השדולה היהודית בוושינגטון.

האריס אף הביעה את התנגדותה הנחרצת, הן לתנועת ה-BDS והן להחלטה 2334 של מועצת הביטחון של האו"ם (זו שקבעה שישובים יהודים באיו"ש ומזרח ירושלים אינם חוקיים), ועל כן היא הייתה אחת מיוזמות הצעת החוק המגנה את החלטת האו"ם.

 

האריס בעת ביקור בסוללת כיפת ברזל (צילום: ויקיקומונס)

 

כאמור, הודעה רשמית על הבחירה בהאריס כמועמדת לסגנית הנשיא, פורסמה בשעה האחרונה. 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE