הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
פרשת ריגול נוספת בצבא ארה"ב: חייל "הכומתות הירוקות" לשעבר העביר מידע מסווג לרוסיה
לפי החשד, במשך 16 שנים מסר פיטר דבינס מידע מסווג לאנשי ה-GRU, לרבות שמותיהם ופרטים נוספים על חבריו ליחידה המובחרת. הפרשה מצטרפת לזו שפורסמה בתחילת השבוע, בה סוכן FBI ו-CIA לשעבר מואשם בריגול לטובת סין

חייל לשעבר בכוחות המיוחדים של צבא ארצות הברית ("הכומתות הירוקות") נעצר בחשד שהעביר חומר מסווג לרוסיה בין השנים 1996 ל-2011, כך עולה מכתב האישום הפדרלי החמור שנחשף מוקדם יותר היום (שישי).

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


החשוד, פיטר דבינס (צילום: משרד השריף במחוז אלכסנדריה / Shutterstock)

 

לפי החשד, החייל - פיטר רפאל זיבינסקי דבינס - יליד מינסוטה ותושב העיירה גיינסוויל שבווירג'יניה (ממערב לוושינגטון די. סי.), העביר מידע מסווג לאנשי ה-GRU (מינהל הראשי של המטה הכללי הרוסי).

מכתב האישום עולה כי דבינס ביקר ברוסיה לראשונה כאשר היה בן 19, שכן אמו נולדה במדינה (ברית המועצות). הוא אף פגש את אשתו לעתיד במדינה, ולאביה היו קשרים הדוקים עם הצבא הרוסי.

עוד עולה מכתב האישום כי הקשר הראשוני בין דבינס בן ה-45 לבין מפעליו בביון הרוסי, נוצר אי שם בשלהי 1996, בעת שהוא ביקר בצ'ליאבינסק במסגרת תוכנית לימודית מיוחדת. בהמשך, דבינס זכה לשם קוד מיוחד מהביון הרוסי (השם עצמו לא נחשף), ומפעליו הכריחו אותו לחתום על מסמך שבו הוא מתחייב לשרת את המדינה.

 

 

הנאשם מסר מידע מסווג אודות "הכומתות הירוקות", אחת מהיחידות המובחרות החשובות בעולם. בין היתר, הוא העביר מידע אישי על חבריו ליחידה, וזאת כדי שגורמי הביון ברוסיה יוכלו לזהות חיילים נוספים שאולי יסכימו למסור מידע מסווג.

"כאשר חיילים קושרים קשר כדי להעביר מידע מסווג למדינות עוינות, הם בוגדים בשבועתם, הן למדינתם והן לשאר החיילים", מסר זאקרי טרווילגר, התובע הפדרלי הראשי במחוז מזרח וירג'יניה. אם דבינס יורשע בכתב האישום - שכולל סעיף בודד של קשירת קשר לאיסוף מידע צבאי מסווג והעברתו לממשלה זרה - הוא עלול להישלח למאסר עולם.

 

מטה ה-GRU במוסקבה (צילום: Getty Images)

 

זוהי הפרשה השנייה שמטלטלת את קהילת המודיעין האמריקאית בימים האחרונים, שכן רק ביום שני נודע כי סוכן CIA ו-FBI לשעבר נעצר ומואשם שמסר מידע מסווג לסין.

במקרה הזה הוגש כתב האישום כנגד אלכסנדר יוק צ'ינג מא בן ה-67, שצפוי לעמוד לדין בגין עבירה על חוקי הריגול הפדרליים. מא הצטרף ל-CIA בשנת 1967, ולמעשה הוא עבד בסוכנות הביון עד שהחליט לצאת לפנסיה בשנת 1989. ב-22 שנותיו בסוכנות, מא עבד במגוון תפקידים, כאשר בחלק מהזמן הוא אף הוצב מחוץ לגבולות ארה"ב (בכל מדינות מזרח אסיה).

בהודעת התביעה הפדרלית הוסבר כי 12 שנים לאחר פרישתו מה-CIA, מא נפגש עם לפחות חמישה נציגים של המשרד לביטחון המדינה של סין (סוכנות הביון המרכזית של סין) בבית מלון עם הונג קונג: "מא חשף כמות גדולה של מידע מסווג הנוגע לביטחון לאומי, לרבות פרטים על מבנה ה-CIA, צורות תקשורת סמויות ואף זהותם של סוכנים ו'נכסי מודיעין'".

ג'ון דמרס, סגן התובע הכללי לענייני ביטחון לאומי, התייחס אף הוא לפרשה החמורה: "לצערי, המודיעין הסיני מלא בקציני מודיעין אמריקאים שבגדו בעמיתיהם, במדינתם ובעקרונותיה הדמוקרטים והליברליים, כדי לתמוך במשטר קומוניסטי ואוטוריטרי. עבור המודיעין הסיני, ה'נכסים' הללו ברי החלפה. עבורנו, הם משמים כתזכורת לצורך לשמור על ערנות", הוא אמר.

עוד נמסר ממשרד התביעה הפדרלי כי לאחר פרישתו מה-CIA, מא החל לעבוד כמתרגם בסניף ה-FBI בבירת הוואי, הונולולו, שם ניצל את הסיווג הביטחוני כדי להעתיק ולצלם מסמכים מסווגים רבים, בעיקר בנוגע למערכת טילים מתקדמת וכלי נשק דומים נוספים. התמונות והמסמכים הועברו לידי מפעליו הסינים.

כאשר ל-FBI נודע על מעשיו של מא, סוכן סמוי נשלח להיפגש עמו. אותו סוכן הציג את עצמו כנציג של בייג'ינג, והוא הסביר למא שהוא "מעוניין לוודא שמא מקבל יחס טוב ממפעליו, ושהוא קיבל את מלוא הסכום שהובטח לו". בזכות הסוכן הסמוי, מא תועד כשהוא סופר כאלפיים דולר במזומן, ואף תועד כשהוא מודה בבגידה.

בחקירתו הודה מא כי "רצה בהצלחת מולדתו" (הוא נולד בהונג קונג), כך על פי משרד התביעה הפדרלי, שהוסיף כי קרוב משפחה בן 85 עבד אף הוא ב-CIA וריגל עבור סין. עם זאת, אותו אדם לא מואשם מכיוון שהוא "סובל ממחלה קוגניטיבית בשלבים מתקדמים", אמרו במשרד התביעה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE