הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
חסימת כבישים ענקית צפויה בסופ"ש בלוס אנג'לס: הארמנים פונים לקהילה הישראלית בעיר - "יש לנו גורל דומה, עזרו לנו"
גל ההפגנות בצל ההסלמה מול אזרבייג'אן צפוי להתעצם במהלך הסופ"ש כאשר במקביל נודע כי אלפים מבני הקהילה הארמנית בעיר כבר שבו למדינת מולדתם במטרה לסייע לעמם בזמן הלחימה. לצד הביקורת הקשה המופנית כלפי ישראל בשל עסקות הנשק עם מדינת האויב שלהם, נרשמת סולידריות בקרב ישראלים רבים בעיר ולא מן הנמנע שנראה חלק מהם מצטרפים למחאה הגדולה

עדכון: הלילה במוסקבה נחתם הסכם הפסקת אש וחילופי שבויים בין שתי המדינות שאמור לצאת לפועל החל מ-12 בצהריים ביום שבת. במקרה שאכן יכובד על הצדדים הלוחמים, לא ברור כיצד ישפיע על המחאות המתוכננות ברחבי מחוז לוס אנג'לס.

תושבי אזור לוס אנג'לס כבר התרגלו למראה של דגלי ארמניה שנתלים בבתים, בתי עסק ובחלונות הרכבים, לקראת ה-24 באפריל, היום שבו מציינים את רצח העם הארמני. מי שהסתובב ברחובות העיר בשבועות האחרונים בוודאי שם לב לנוכחות הגדולה של הדגלים, שהפעם נתלו כתגובה לעימות עם אזרבייג'ן, שכבר גבה קרוב ל-400 קורבנות.

בקהילה הארמנית דורשים מארצות הברית להטיל סנקציות על אזרבייג'ן, ובסוף השבוע צפויות הפגנות המוניות ברחבי העיר.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מפגינים נגד אזרבייג'ן (צילום: Shutterstock)

 

למעשה, גל ההפגנות החל עוד בשבוע שעבר כאשר מאות תושבים ממוצא ארמני יצאו לרחובות הוליווד וחסמו את התנועה באחד מעורקי התחבורה הראשיים בכל דרום קליפורניה - כביש מהיר מס' 101 ולאחר מכן את כביש 170. בימים האחרונים נרשמו הפגנות נוספות ברחבי העיר, לרבות לאורך שד' ווילשר ובאל סגונדו, בסמוך למטה ה"לוס אנג'לס טיימס".

 

 

אך ההפגנות המתוכננות לסוף השבוע הקרוב - שאורגנו ע"י הוועדה הארמנית הלאומית בארצות הברית (Armenian National Committee of America) - צפויות להיות הרבה יותר גדולות ומשמעותיות: "אנחנו מצפים שעשרות אלפי ארמנים, שמתגוררים ברחבי דרום קליפורניה, יצטרפו לצעדת המחאה", מסביר אלכס גליצקי, בכיר בסניף של לוס אנג'לס של הוועדה.

אירוע הענק יחל ביום ראשון, בשעה 3:00 בצהריים, בפארק "פן פסיפיק" הסמוך למוזיאון השואה בלוס אנג'לס. עשרות אלפי המשתתפים יצעדו לעבר הקונסוליה הכללית של טורקיה, בשד' ווילשר.

 

הקרבות באזור נגורנו קרבאך הובילו למותם של מאות ארמנים (צילום: AP)

 

העימות בין ארמניה לאזרבייג'ן הוא על נגורנו קרבאך, אזור שבו מרבית התושבים מגדירים את עצמם כארמנים. שתי המדינות נמצאו בסכסוך על אזור זה מאז התפרקות ברית המועצות בתחילת שנות ה-90, אך העימות האלימים חודשו רק בחודש שעבר.

"זו מתקפה ממושכת של אזרבייג'ן", מסבירה סאלפי גז'ריאן, מנהלת המכון ללימודים ארמניים באוניברסיטת דרום קליפורניה (USC), "האם זהו הצעד הראשון מתוך רבים לקראת טיהור אתני של האזור? מה המטרה של אזרבייג'ן בכל הסכסוך הזה?".

ג'זריאן אף מסבירה שטורקיה מסייעת לאזרבייג'ן ומספקת לצבא המקומי נשק וחיילים: "טורקיה משחקת תפקיד מרכזי וישיר, למשל שליחת שכירי חרב מסוריה לאזרבייג'ן. אך טורקיה גם משתתפת באופן פעיל במתקפה, ומטוסי ה-F-16 שלה, שהן מתוצרת ארה"ב, נצפו בשמי המדינה", היא הוסיפה ורמזה על הכעס שקיים בגין אי-ההתערבות האמריקאית.

 

 

ראש עיריית לוס אנג'לס, אריק גרסטי, פרסם השבוע ציוץ שבו הביע תמיכה בארמניה, וגם הוא האשים את טורקיה: "לוס אנג'לס גאה להיות ביתה של הקהילה הארמנית הגדולה ביותר מחוץ לארמניה. נמשיך לעמוד לצדו של העם, ואני מפציר במנהיגים בוושינגטון לפעול במישור הדיפלומטי כדי להשיג שלום. על טורקיה לסגת", הוא כתב.

שלא במפתיע, בטורקיה מכחישים את הדיווחים על סיוע צבאי לאזרבייג'ן, והקונסול בלוס אנג'לס, קאן אוגוז, מסר: "טורקיה מספקת תמיכה מוסרית לאזרבייג'ן, בהתבסס על החוק הבינלאומי והחלטות האו"ם, הקוראת לסיים את הכיבוש הבלתי חוקי של ארמניה בטריטוריות השייכות לאזרבייג'ן".

 

מפגינים בהוליווד, בסוף השבוע הקודם (צילום: Shutterstock)

 

אולי בגלל מערכת הבחירות הסוערת ההולכת וקרבה, ואולי בשל משבר הקורונה שעדיין רחוק מסיומו, כלי התקשורת השונים בארצות הברית - אלו שמזוהים עם חוגים שמרניים ואלו שמזוהים עם חוגים ליברליים - לא בדיוק ששים לסקר את המתרחש, לא את הנעשה בדרום-מזרח אירופה ולא ההפגנות בארצות הברית.

מסיבה זו, המשפחה הארמנית הכי מפורסמת בעולם - הקרדשיאנס - מבקשת להשתמש בפופולריות שלה והקשרים שלה למשפחת טראמפ, כדי להגביר את המודעות.

"אנא מכם, תפיצו את הידיעות. ארמנים בנגורנו קרבאך הותקפו", כתבה קים קרדשיאן באינסטגרם, "אנחנו מתפללים למען הגברים והנשים האמיצים, שמסכנים את חייהם כדי להגן על נגורנו קרבאך ועל ארמניה. הדיווחים מטעים, לא מדובר ב'עימתים'. ארמניה נפלה קורבן למתקפה מצד אזרבייג'ן, וקמפיין צפוי של דיסאינפורמציה".

גם אחותה, קלואי, שיתפה פוסט באינסטגרם בנושא: "מה שקורה היום בארמניה פשוט שובר לי את הלב. אני מתפללת למען הבריאות ובטיחות של כולם. ארמניה ותושבי נגורנו קרבאך רק מנסים להגן על עצמם, אך הם זקוקים לסיוע מהקהילה הבינלאומית, שצריכה לגנות את המתקפות ולהשיב את השלום לאזור".

רוב קרדשיאן, אחיהן של קלואי וקים, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "בצל המגיפה והמשבר העולמי, אנחנו מפצירים בקהילה הבינלאומית להמשיך בגינויים של המתקפות. אנחנו יודעים מהמנהיגים המקומיים שארמניה ונגורנו קרבאך רוצים שלום".

 

גם בני משפחת קרדשיאן נרתמו למאמץ (צילום מסך מתוך אינסטגרם / Shutterstock)

 

במקביל להפגנות, ארגון "קרן ארמניה" ("Armenia Fund") פתח בקמפיין תרומות נרחב. מחר (שבת) יתקיים אירוע התרמה, החל מ-10:00 בבוקר ועד 10:00 בלילה, שיועבר בשידור ישיר בערוצי הטלוויזיה הארמניים בארה"ב (כמו גם באתר הקרן כאן).

בתוך כך, ישראלים רבים המתגוררים בלוס אנג'לס סיפרו כי בימים האחרונים מתבצע קמפיין התרמות, בו צעירים ממוצא ארמני עוברים מבית לבית בשכונות רבות - ביניהן וודלנד הילס, טרזנה, שרמן אוקס ואנסינו. לפי הדיווחים, עד כה קמפיין זה הצליח לגייס כ-100 מיליון דולר לטובת המאבק הארמני.

חשוב לציין כי בקרב הקהילה הארמנית בלוס אנג'לס ישנה ביקורת חריפה על עסקאות הנשק מול אזרבייג'ן אשר לטענתם מהוות חלק ממעגל הדמים המתחולל בימים אלו. הגדילה לעשות ממשלת ארמניה כאשר החזירה את שגרירה בתל אביב.

במקביל, לא מעט תושבים ארמנים מפיצים ברשתות החברתיות את המדינות האחראיות לשיטתם לחימוש האוייבת המרה שלהם, וישראל למרבה הצער, נכללת ברשימה זו. 

 

 

להיבט הזה התייחס לאחרונה גם חבר הכנסת ניצן הורוביץ, (מרצ), אשר בפוסט בפייסבוק הדגיש את עוצמת החשיבות בשינוי המדיניות הישראלית:

"אין הרבה מדינות בעולם שחולקות דימיון עם ישראל, אבל ארמניה היא אחת כזאת. מדינה קטנה, מוקפת באויבים, שעברה משואה לתקומה. אבל ברגעים אלו, המדינה בוערת - ונשק ישראלי מתדלק את הדם.
השבוע הגשתי שאילתה לשר הביטחון, בני גנץ, וקראתי לדיון דחוף בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. על פי דיווחים רשמיים המגיעים מאזרבייג'ן ומארמניה, מאז שהתחדש העימות בין שתי בנות בריתנו האלה, "רכבת אווירית" של כטב"מים "מתאבדים" (קאמיקזות, כפי שמכנים אותם שם), טילי נ"ט מתקדמים וטילים בליסטיים חדשניים, הגיעו בטיסה ישירה מישראל לאזור הקרבות - ומשם אל מטרות צבאיות ואזרחיות של ארמניה. הנשקים האלו הם שמן על מדורה.

לפני שלושה שבועות, אחרי 30 שנות יחסים דיפלומטיים, נפתחה סוף סוף השגרירות הארמנית בישראל - רק בשביל שהשגריר יחזור לארמניה תוך שבועיים.
אסור לישראל לקחת צד במלחמה הזאת. בעבר, כל ישראלי ידע לספר שהסובייטים מחמשים את אויבינו. היום אתם יכולים לשאול כל ילד בעוטף עזה והוא יספר לכם שאיראן מספקת את הנשק שמומטר עליו. ישראל לא יכולה להיות המקור לסיוטים של ילדים בפינות אחרות בעולם".

 

 

על רקע העבר הטרגי המשותף לשני העמים שחוו ימים אפלים של השמדה המונית, והחיבור בין שתי הקהילות הדומות כל כך בהתלכדותן בשעת מלחמה, עד כדי כך שאלפי תושבים המריאו בחזרה לירבאן (עיר הבירה) במטרה לסייע למדינת האם, כמו גם העבודה המשותפת במגוון תחומים, דוגמת ענף הבנייה, מפצירים אנשי האוכלוסיה הארמנית בפני הישראלים בעיר: "יש לנו גורל דומה, עזרו לנו". 

בשלב זה נודע על כוונתם של ישראלים רבים להביע סולדריות במהלך סוף השבוע הקרוב ולהשתתף באותן הפגנות שמובילים בני הקהילה הארמנית, אשר כאמור, כל מטרתן הינה להתקומם כנגד ההשתקה בארה"ב אל מול המתחולל במדינת מולדתם. 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE