הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מערכת הבחירות ההיסטורית שוברת שיאים: יותר מ-35 מיליון כבר הצביעו, אלו המגמות שנרשמו עד כה
משבר הקורונה והשסעיים בחברה האמריקאית הובילו לכך שרבבות כבר מימשו את זכותם הדמוקרטית, ולפי ההערכות מיליונים נוספים יעשו זאת עוד לפני יום הבחירות הרשמי. בתקופה זו לפני ארבע שנים, פחות מ-6 מיליון הצביעו; בפלורידה, המסתמנת כמדינת מפתח בדרך לבית הלבן, יותר משלושה מיליון תושבים כבר בחרו

באופן רשמי, נותרו שבועיים עד לפתיחת הקלפיות ברחבי ארצות הברית, אולם כבר עתה מספר הבוחרים שהצביעו בדרכים השונות מטפס לשיאים חדשים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

עד כה, יותר מ-35 מיליון אמריקאים מימשו את זכותם הדמוקרטית והצביעו. לשם השוואה, בתקופה המקבילה לפני ארבע שנים (ב-23 באוקטובר), פחות משישה מיליון איש הצביעו. בנוסף, 35 מיליון המצביעים הם יותר מרבע מסך הקולות שנספרו ב-2016 (כ-136 מיליון).

מרבית המצביעים שלחו את פתקי ההצבעה שלהם בדואר (או לחילופין, מסרו אותם בעמדות הרשמיות השונות), אולם בימים האחרונים יותר ויותר מדינות התחילו לאפשר 'הצבעה מוקדמת' (כלומר, הגעה פיזית לקלפי), כך שסך המצביעים בארה"ב צפוי לזנק עוד יותר לפני יום הבחירות ב-3 בנובמבר.

שלוש המדינות המאוכלסות בארצות הברית - קליפורניה (39.5 מיליון תושבים), טקסס (28.9 מיליון תושבים) ופלורידה (21.5 מיליון תושבים) - גם מובילות עם כמות המצביעים עד כה, עם 4 מיליון, 4.7 מיליון ו-3 מיליון, בהתאמה.

 

אילוסטרציה (צילום: AP)

 

חוקי הבחירות בארצות הברית אינם מאפשרים לחשוף תוצאות ביניים, על אף שחלק מהמדינות כבר החלו לספור את הקולות. ולמרות זאת, ישנה דרך שבה ניתן להעריך את מצבם של שני המועמדים, הנשיא טראמפ וסגן הנשיא לשעבר ביידן.

דרך זו מתאפשרת בזכות תהליך הרישום לבחירות, בו אזרח שרוצה להשתתף בבחירות הפריימריז נאלץ להתפקד לאחת המפלגות (כדי למנוע מצב שבו בוחר רפובליקני, למשל, ישתתף בפריימריז של הדמוקרטים, או הפוך). חשוב להבהיר שתי נקודות קריטיות: לא כל בוחר חייב להכריז על העדפה למפלגה כזו או אחרת, אך, כאמור, אם הוא לא עושה זאת הוא לא יכול להשתתף בפריימריז. 

בנוסף, חשוב להדגיש כי עצם השיוך למפלגה כזו או אחרת אינו בהכרח מעיד על כך שהבוחר יצביע בעד מועמד מפלגתו. דהיינו, אין שום דבר שימנע מאדם שרשום במפלגה הדמוקרטית להצביע לטראמפ, או למצביע רפובליקני לבחור בביידן.

 

ביום חמישי נפתחו הקלפיות בצפון קרוליינה, ומצביעים לא היססו לחכות שעות ארוכות כדי להשתתף בבחירות (צילום: רויטרס)

 

אז מה בכל זאת ניתן ללמוד מהנתונים הקיימים עד כה? ובכן, באופן צפוי למדי, הדמוקרטים מחזיקים ביתרון עצום בקרב המצביעים בדואר: כ-55% מהם הזדהו כדמוקרטים, כ-24% כרפובליקנים וכ-21% התפקדו למפלגה אחרת, או לחילופין סירבו להיות משויכים לאף מפלגה.

ראוי להוסיף כי נתונים אלו מתייחסים "רק" ל-14 מיליון מצביעים, שכן ישנן מדינות - לדוגמה טקסס - שבהן השיוך המפלגתי לא מתפרסם.

כאשר בוחנים את השיוך המפלגתי של המצביעים שהגיעו לקלפיות, ניתן לראות שהפערים מצטמצמים באופן משמעותי: 43.3% התפקדו למפלגה הדמוקרטית, 35.4% הזדהו כרפובליקנים והשאר בחרו שלא להתפקד לאף מפלגה. נדגיש שוב, נתונים אלו לא מתייחסים למדינות כמו טקסס, שבהן לרפובליקנים ככל הנראה יש יתרון מספרי די גדול.

 

מצביעים בדואר במחוז לוס אנג'לס (צילום: Getty Images)

 

המסקנה המרכזית שניתן להסיק מהמגמות השונות היא שהבחירות כנראה לא יוכרעו ב-3 בנובמבר, ובהחלט תיתכן סיטואציה שבה המועמד שמוביל עם סגירת הקלפיות בעוד שבועיים, לא יהיה זה שיושבע לתפקיד ב-20 בינואר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE