הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בעקבות חשיפת ה-FBI הדרמטית: עתה כשהתברר שרוסיה ואיראן מבקשות לפגוע ביושר הבחירות, שאלה אחת חייבת להישאל
מספר שאלות קשות עולות לאור החשיפה הדרמטית של התערבות רוסית ואיראנית בבחירות לנשיאות ארה"ב, למרות מיעוט המידע שניתן לנו במהלך מסיבת העיתונאים של ראשי סוכנויות המודיעין הרי שמאוד ייתכן וה-CIA טעה, ורוסיה מבקשת דווקא ניצחון דמוקרטי, בכך היא בהחלט פועלת בדומה לאיראן, השאלה הגדולה היא - מדוע הם הוציאו תחזית הקושרת התערבות רוסית לטובת טראמפ? ומה זה אומר על מה שקורה בתוך ארגון הביון האמריקני? - ולא, אל תעזו לומר דיפ-סטייט, הנשיא יאמר זאת כבר בעצמו

כידוע, במסיבת עיתונאים דרמטית של בכירי המודיעין האמריקני, ביניהם ראש ה-FBI כריסטופר ריי ומנהל המודיעין הלאומי ג'ון רטקליף, נחשף כי איראן ורוסיה מנסות להשפיע על תוצאות הבחירות לנשיאות ארצות-הברית.

במהלך התדרוך הודיע רטקליף כי שתי היריבות האמריקניות "נקטו בפעולות ספציפיות כדי להשפיע על דעת הקהל" תוך אמירה כי "פעולות אלה הן ניסיונות נואשים של יריבים נואשים".

לריי ולרטקליף הצטרפו גם מנהל המחלקה לביטחון האמריקנית פנים, וראש הסוכנות לאבטחת סייבר ותשתיות (CISA).

במסגרת התדרוך המתוקשר נאמר כי מדובר בפעולה החורגת מעבר למרחב המדיה החברתית (כפי שיוחס בעבר למודיעין הרוסי), אלא בחדירה מתוכננת היטב למאגרי מידע של רישום בוחרים שנפרצו במספר מדינות מפתח ובשליחה סיטונאית של מיילים "מזויפים" למצביעים דמוקרטים שנועדו ככל הנראה לפגוע בסיכויי הנשיא טראמפ מצד איראן לבטח - ויתכן כי גם מצד רוסיה - מה שאומר שהתחזית של ה-CIA שפורסמה בחודש שעבר בהודעה חגיגית לעיתונות כי "רוסיה בצד של טראמפ, וסין בצד של ביידן" - התבררה (לפחות בחצייה) כשגויה (עוד על כך להלן).

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"אישרנו שמידע על רישום המצביעים הושג על ידי איראן ועל ידי רוסיה בנפרד, נתונים אלה יכולים לשמש גורמים זרים בניסיון להעביר מידע מוטעה", הודיע מנהל המודיעין הלאומי רטקליף שהבטיח לציבור האמריקני כי סוכנויות הביון של ארה"ב אינן "מאפשרות למאמצים אלה להשפיע על כוונת יוצריהם" תוך הדגשה כי הרפובליקה האיסלאמית של איראן מבקשת לפגוע בקמפיין טראמפ ותוך בקשה "מכל אמריקני לעשות את שלו כדי להגן מפני מי שמבקש להזיק לנו".

החוקרים הצביעו על כך שהגורמים הזרים קיבלו גישה לנתונים אישיים וחדרו למערכות אלקטרוניות כדי לזהות דפוסי הצבעה.

על פי הוושינגטון פוסט נראה כי הודעות האימייל שנשלחו לבוחרים הדמוקרטים נועדו ליצור מצג-שווא של סיכון ההליך הדמוקרטי ויושר הבחירות על ידי גורמים במחנה הרפובליקני, ובכך לפגוע בסיכויי נשיא ארה"ב.

בפועל - מצביעים דמוקרטיים בארבע מדינות מפתח, כולל פלורידה ופנסילבניה, קיבלו אימיילים מאיימים, שפוברקו ונעשו כאילו נשלחו מקבוצת הימין הקיצוני Proud Boys, שהזהירו כי "אנו נלך אחריכם" אם לא תצביעו לנשיא דונלד טראמפ.

פעולת ההפחדה המבויימת של המצביעים התבססה ככל הנראה על כתובות מייל שהוזנו ל'פנקס הבוחרים' של המדינות המדוברות הכוללות: שייכות למפלגה, כתובת בית, כתובת דוא"ל, ומספרי טלפון שנפרצו.

השולחים טענו כי יוכלו לדעת לאיזה מועמד יצביע מקבל המייל בבחירות ב-3 בנובמבר.

רטקליף הוסיף כי "כבר ראינו את איראן שולחת מיילים מזויפים שנועדו להפחיד את המצביעים, לעורר תסיסה חברתית ולפגוע בנשיא טראמפ. אולי ראיתם כמה דיווחים על כך במהלך 24 השעות האחרונות. איראן מפיצה תכנים אחרים הכוללים סרטון שמשמעותו שאנשים יכולים להצביע באמצעות הונאה, ואפילו מחו"ל. סרטון זה וכל טענה בדבר הצבעות כוזבות כביכול אינן נכונות", הוסיף רטקליף שביקש להדגיש כי מדובר בניסיון לערער את ביטחון הבוחר בתוצאות.

בפועל ברור כי הניסיון להשחיר את פניו של הנשיא ולעורר תסיסה היה אמור לפעול במספר רמות.

  1. לצייר את הנשיא טראמפ כמי שמגובה באסטרטגיית הבחירות שלו בקבוצות ימין קיצוני.
  2. לעורר בקרב מצביעים דמוקרטים תחושה של "דווקא!" להצביע לאור האיומים הפיקטיביים.
  3. להשחיר את הקמפיין הרפובליקני כולו בעיני המדיה ודעת הקהל האמריקנית.

אכן, נקודה מרתקת נוספת העולה ממסיבת העיתונאים שלא זכתה לתשומת לב רבה היא העובדה שבעוד צויין כי איראן פעלה כנגד קמפיין הנשיא טראמפ - טיב ההתערבות הרוסית לא צויין. 

הנושא הרגיש של התערבות רוסית בבחירות (בעיקר בהיקשר קונספירציית טראמפ-רוסיה) אולי הוביל לכך שראשי סוכנויות הביטחון סירבו לציין בדיוק מה היה האופיין המדוייק בו התבצעה ההתערבות הרוסית - עם זאת, ישנן מספר אופציות שניתן להעלות על הדעת בנוגע לטיבה של התערבות שכזו. 

  1. מדובר בניסיון לייצר כאוס בלא העדפה מפלגתית או אחרת במטרה לערער את התהליך הדמוקרטי התקין באמריקה הנתונה ממילא במצב חברתי-פוליטי רגיש ביותר. ובכך לייצר דה-סטביליזציה במעבר בין ממשלים.
  2. שמדובר כביכול באישוש של תחזית ה-CIA מלפני מספר חודשים כי הרוסים "בצד של טראמפ", בעוד הסינים "בצד של ביידן", וכי אכן מדובר בפעולות שנועדו לסייע לסיכויי המועמד הרפובליקני.

האופציה השלישית היא שה-CIA טעה (זו לא תהיה הפעם הראשונה) ואכן רוסיה, לאור הידוק משטר הסנקציות של טראמפ, המדיניות המוצלחת במזה"ת, והסיוע לאוקראינה תוך חיזוק ברית נאט"ו, "שינתה את עמדתה" ומעדיפה מועמד חלש בענייני חוץ כביידן ועל כן היא מבקשת לפעול בדרכים שיפגעו בנשיא המכהן בניסיונו להיבחר בשנית. 

בהנחה שרוסיה נגד הנשיא הרי שככל הנראה בסוכנויות הביון ביקשו שלא לחשוף מידע זה שיכול להיות קטסטרופלי למועמדות הדמוקרטית ולמוניטין של סוכנויות המודיעין האמריקניות.

מאידך שני התרחישים האחרים אף הם סבירים.

בפועל, נכון לעתה, לנו העיתונאים ניתן רק להעלות השערות.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE