הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
נוירולוגים גילו את הנוסחה: רוצה להגביר אינטלגנציה? תסבול פחות
מסתבר שזה עד כדי כך פשוט, חברת מחקר שעקבה אחרי תינוקות גילתה דפוסים מעניינים בקשר לתחושות כאב וסבל ואיך בדיוק הם משפיעים על התפתחות המוח שלנו. האם זה יסלול את הדרך לדור הבא?

מחקר חדש מציע כי הכנסת פחות מחטים ועירויים לתינוקות שנולדו בטרם עת ביחידה לטיפול נמרץ, עשוי לשפר את הצמיחה של אזור מפתח מרכזי במוח.

התלמוס האיזור במוח שמעביר נתונים חושיים מהגוף לשאר המוח, שם הוא נרשם ככאב, מגע או טמפרטורה.

לצורך המחקר, החוקרים השוו 86 פגים שהיה להם צינתור(קטטר) ממוקם בורידים המרכזיים שלהם ובעורקים המרכזיים או ההיקפיים במשך יותר משבועיים מול 57 תינוקות שהיו להם צינתור במשך פחות זמן. הצינתרים פועלים כשער למשיכת דם, מתן תזונה ותרופות, ומפחיתים את הצורך בדקירת הגוף שוב ושוב עם מחטים עבור כל מטרה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


תינוקות שהיו להם צינתור אחיד לתקופות ארוכות יותר חוו פחות דקירות מחט ופחות הליכים כואבים. לתינוקות האלה לאחר תקופה מסויימת היה גם תלמוס גדול יותר. מחקרים הראו כי נפח התלמוס עשוי להיות קשור עם התפתחות המוח בגיל הרך.

"תינוקות שנולדו בטרם עת נחשפים להליכים רבים לא נעימים וכואבים אך הכרחיים מדי יום", אמרה מחברת המחקר, אמה דורדן, שערכה את המחקר בזמן שהייה בבית החולים לילדים חולים בטורונטו, קנדה.

החדרת צינתור קבוע כדי לספק טיפול ולפקח על התקדמות התינוקות מפחיתה באופן דרמטי את מספר החדירות התכופות הפולשניות והלא נעימות. לדברי דורדן, ישנם רופאים שמעדיפים להימנע מצינתור לתקופות ארוכות יותר בשל חששות מזיהום.

"המחקר שלנו לא רק מצא כי שימוש קבוע וממושך של מחט בעורקים ראשיים הראה קורולאציה לתלמוס גדול יותר, הוא גם מצא כי שימוש ממושך לא היה קשור בהכרח למספר גדול יותר של זיהומים, ובכך מפריך את חששות הרופאים", הוסיפה דורדן.

 

כמה שבועות לאחר הלידה, תינוקות עברו סריקות מוח כדי למדוד את גודל התלמוס שלהם. לאחר מכן, הם המשיכו להיות שוב במעקב בהגיעם לגיל ממוצע של 5 שנים.

אלה עם תלמוס גדול יותר בינקות הגיעו לביצועים טובים יותר בבדיקות של חשיבה וזיכרון לעומת אלה שהתלמוס שלהם היה קטן יותר, כך קבע המחקר.

"לתינוקות שנולדו בטרם עת יכולים להיות מאבקים בריאותיים רבים, כך שאם רופאים יכולים להפחית את הכאב שלהם במהלך השבועות הראשונים לאחר לידתם, זה יכול אולי להוביל להתפתחות המוח משופרת לאורך זמן, עם פוטנציאל להיות השפעה עצומה על חייהם!",המשיכה מחברת המחקר.

"בעוד המחקר מראה קשר בין הפחתת כאב והתפתחות המוח, זה לא מוכיח סיבה ותוצאה, אז דרוש מחקר נוסף", היא חתמה ואמרה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE