הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
המהלומה הבאה לכלכלת ארה"ב: יתכן שהיא בלתי נמנעת
המדינה עדיין מחלימה מהשפעות הווירוס המטלטלות, ומעלה תהייה האם היא תוכל לעמוד במה שעתיד להגיע. מיטב הכלכלנים ואנליסטים בוחרים מחנות משני צידי המתרס, מרגיעים את הציבור אך מסבירים מדוע יש סיבה לדאגה

נכון לעכשיו כאשר מנתחים את האירועים הנוכחיים, תמונת מצב ברורה לא משתקפת בנקל.

האם הכלכלה נוסקת שוב או צוללת מטה?

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


בדיקת טמפרטורה של כלכלת ארה

בדיקת טמפרטורה של כלכלת ארה"ב מראה כי היא עדיין בתהליך החלמה, אך נגיף הקורונה לא נעלם ועדיין מאיים על צמיחתה

במבט חיובי יותר על הכלכלה בעיצומה של מגפה, שימו לב – לכאורה ניכר בדיווחים האחרונים על עלייה במכירות קמעונאיות בארה"ב, אמון צרכנים ואופטימיות בגישת עסקים קטנים.

המכירות הקמעונאיות עלו ב -1.9% בספטמבר, ובמקביל סקרים שבדקו סטטיסטיקות צריכה של הקונים ואופטימיות של עסקים קטנים דיווחו על שיא צמיחה שנרשמה לאורך תקופת המגיפה.

עם זאת, עלייה מפתיעה בתביעות מחוסרי עבודה לראשונה מזה שבעה שבועות עוררה דאגה האם מספר האנשים שחוזרים למעגל העבודה צנח כמעט חזרה לנקודת ההתחלה. מספר חברות גדולות כולל דיסני, מותג ילדים הידוע והוותיק, אימפריית המדיה, האולפנים ומעצמת הפארקים אף הם הודיעו לאחרונה על פיטורים נרחבים.

 

"אם בארזים נפלה שלהבת..." דיסני עוצרת הפקות קיימות, סוגרת בתי קולנוע ודוחה סרטים עתידיים וחטיבת ה-"פארקים, חוויות ומוצרים" סופגת הפסדים קשים עקב הסגר העולמי והפגיעה בתיירות בתוך ומחוץ המדינה

 

ואילו מכיוונו של הבנק הגדול ביותר בארצות הברית על פי שווי השוק- 'וולס פארגו', צוטט סם בולארד, כלכלן בכיר במשרד הראשי שממוקם בשארלוט, צפון קרולינה אשר מאושש את הנושא: "כמובן שישנם זרמים צולבים בנתונים".

מ'וול סטריט' מקום מושבה של הבורסה לניירות ערך בניו יורק הנחשב ללב הרובע הפיננסי בעיר, כלכלנים משורותיה טוענים כי ארה"ב נמצאת על סף צניחה נוספת של מדד הדאו ג'ונס. הם מצביעים על פיטורים גוברים, גל נוסף של הנגיף ופקיעת ההטבות הפדרליות לשעת חירום עבור מובטלים ועסקים  שמתקשים לשרוד את התקופה הנוכחית ששוטפת את העולם בחוסר וודאות.

אך הגידול במכירות הקמעונאות בספטמבר והעלייה בביטחון העסקים והצרכנים מעיד על מגמה הפוכה בעלת מסר אופטימי שנוטע תקווה, טוענים קבוצה קטנה יותר של כלכלנים.

הם מצביעים על רמה גבוהה של חיסכון, הסרה והקלה הדרגתית במגבלות המדינות שהונחו לציבור ונתונים של עלייה הדרגתית במספר האנשים שחוזרים לעבוד, בכדי לאושש את טענתם כי ההתאוששות הכלכלית בדרך.

"נתוני המכירות הקמעונאיות בספטמבר מספקים הוכחה נוספת לכך שהעגמומיות המתפשטת של כלכלנים ואנליסטים אינה במקומה", כתב הכלכלן הראשי סטיבן סטנלי מחברת ניירות הערך Amherst Pierpont Securities.

 

סטיבן סטנלי אופטימי ויוצא כנגד 'נביאות הזעם' של קהילת הכלכלנים

 

השבוע הקרוב, למרבה הצער, לא ישפוך אור רב על איזה טיעון מבוסס יותר. הפוקוס יתמקד שוב בתביעות אבטלה ראשוניות של מובטלים בארה"ב, שמהווה אינדיקטור מוקדם לגבי בריאות שוק העבודה,  אך יש לזכור שאין סנונית אחת מבשרת את בוא האביב והיד עוד נטויה.

עם זאת, המידע של דוח התביעות השבועי בארה"ב הפך לפחות אמין בגלל נעילת מידע והחסרתו של מהדוח מכיוון מדינת קליפורניה. המדינה ששוכנת בחוף המערבי של ארצות הברית,היא בעלת השפעה גדולה על הדוח מכיוון שהיא המדינה המאוכלסת ביותר בארצות הברית והשלישית בשטחה, כאמור לא הגישה נתוני תביעות חדשים למשרד העבודה האמריקני במשך שלושה שבועות מכיוון שהיא מתמודדת עם הונאות הציבור בנושא המדובר ובעיות נרחבות נוספות.

 

תושבי קליפורניה מדינת השמש והרוגע, מסתמנים על פי הדיווחים של משרד העבודה כמגישי הצהרות אבטלה כוזבות כדרך להתמודד עם המשבר הכלכלי

 

אין ספק שההעסקה ברחבי ארה"ב האטה. רווחי התעסוקה בדו"ח התעסוקה החודשי ממשרד העבודה האמריקני פחתו בהדרגה במשך שלושה חודשים רצופים, והותירו לראיה כמחצית מיותר מ -22 מיליון האנשים שאיבדו את מקום עבודתם מאז תחילת המגיפה עד היום מחוסרי עבודה.  

יתרה מכך, תחילתו של מזג האוויר הקריר שממשמש ובא, יכול להוות עוד מכשול בשורה של אבני נגף לשיקום הכלכלה אתגר שאי אפשר למגר, שמחזק כאמור את טענות המחנה שצופה צניחה נוספת.

מסעדות, למשל, לא יוכלו להושיב את הסועדים בחוץ בחלק גדול מהמדינות הקרות של המדינה ככל שמתקרב החורף. הנגיף עשוי גם להאיץ לפתע את מספר הנדבקים כפי שעושים הווירוסים מזן משפחת הקורונה לעיתים קרובות, מה שיביא להגבלות חדשות על עסקים ותנועת אנשים.

 

לא צפויה פעילות ענפה לענף המסעדות בצל הגבלות הקורונה במהלך החורף הקרוב

 

ולסיום על הצד האופטימי יותר, הנה נתון מעודד:הריבית הנמוכה ביותר בהיסטורית ארה"ב הולידה גל במכירות הבתים, מיחזור המשכנתא ובמיחזור מימון הלוואות רכב.

מיליוני אנשים ניצלו תעריפים נמוכים במיוחד כדי להפחית את חובותיהם ולהוריד את התשלומים החודשיים, והשאירו להם יותר כסף להוציא על ריהוט לבית וסחורות אחרות.

אכן, הראיות מצביעות על גידול ניכר של צרכנים שהשקיעו יותר כסף על מכוניות חדשות, אלקטרוניקה וסחורות אחרות מכיוון שהם מוציאים כל כך מעט כיום כתופעת הלוואי של המגיפה, על שירותים שפעם היו שכיחים יותר כמו נסיעות ובידור.

 

עלייה משמעותית בצרכנות רכב ונדלן עקב ריביות נמוכות חסרות תקדים ואורח חיים שכופה חיסכון פיננסי

 

האם זה יספיק כדי להניע את הכלכלה בחודשים הקרים יותר ללא חבילת סיוע נוספות מהקונגרס? זאת נותר לראות בהמשך.
בנושא אחד הכלכלנים תמימי דעה, הכל תלוי באיזו מהירות הווירוס מתפשט כרגע והאם נמצא טיפול בקרוב.

"כיצד הוירוס יבלם או ירחיב את פעילותו- זה בהחלט יקבע את הטון של הפעילות הכלכלית שלנו באופן קריטי בהמשך", ציין בולארד.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE