הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אובדן העבודה באמריקה: מבט עומק, עד כמה המצב חמור?
האמריקאים סבלו משברים כלכליים בעבר, אבל אף אחד מהם לא ממש דומה לזה. כדי ללכוד את עומק הסבל, ננתח דיווחים שונים של מובטלים. ונבחן מה המדיניות של הממשל ופעולותיה, בזמן שהעם מנסה לשרוד את ההשפעות הפיננסיות של המגיפה. כולם זוכרים למארי אנטואנט את המשפט המנותק- אם אין לחם תאכלו עוגות. היו שטענו שראש ממשלת ישראל סובל מגישה זו, יש שמרמזים ששם כמו גם בארה"ב נבחרי הציבור עסוקים מידי בלהיבחר מחדש מאשר לדאוג למדינה שהם אחראים עליה.

ברור לכולם שהמגיפה פגעה מבחינה כלכלית ברוב המוחלט של מדינות העולם ואין פתרון קל ופשוט לנושא כך שארה"ב הברית לא יוצאת דופן בנושא, אך האם המעצמה הכלכלית הזאת הייתה יכולה להתנהל אחרת?

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


בחודשים האחרונים שמענו סיפורים ברבבות על אמריקאים שמצאו את עצמם בלי עבודה: שיחת ועידה שבה כולם על הקו פוטרו. דוא"ל לעובדים שהכריז כי מסעדה הגישה את הארוחה האחרונה שלה עבורם. שיחת טלפון מהבוס לפני העבודה שמבקשת להגיע למשרד - ולארוז את כל הדברים שלך.

בחודשים מרץ ואפריל, כשוירוס הקורונה החל לפרוץ במדינה, האמריקאים איבדו מספר רב של מקומות עבודה כפי שקרה בתקופת השפל הגדול והמיתון הגדול יחדיו - 22 מיליון משרות שהיו שם דקה אחת ונעלמו ברגע הבא.

 


בתמונות: תיעוד מהשפל הגדול

 

אובדן המשרות הוא חלק ממיתון כבד שנגרם בשל השבתה פתאומית של הפעילות העסקים כמעט בכל המגזרים. כמעט כל הצמיחה במשרות שהושגו מאז תקופת ההתאוששות מהמשבר הפיננסי העולמי של 2008 נמחקה בחודש אחד בלבד.

עבודה לאדם היא לא רק עבודה- היא משכורת, היא זהות, היא שומרת סטטוס קוו וגורם בונה עתיד. במהלך מגפה אובדן עבודה מוחק את כל זה, כאשר הוא נחוץ ביותר.

בקנטאקי, קלין ברנס, בת 35, סיפרה על כך שהיא מבלה תשע שעות ביום בהמתנה על הקו, רק כדי לקבל את דמי האבטלה הראשונים שלה. אוסקר סנץ, סומלייר בן 26 בטוסון, שבשבוע 7 של האבטלה שקל לעבוד בבית הלוויות מתוך ייאוש.


בתמונה: תורים עצומים להגשת בקשה לדמי אבטלה


המכה הכפולה של חוסר התעסוקה והמגיפה שינו את חייהם של מיליוני אמריקאים. אנחנו מעניקים להאטה הכלכלית שמות ותאריכים כדי לאלף ולתקף את העליות והמורדות שלה. וכך, למעשה חוסר השם של המשבר הזה מגביר את הכאוס שלו ומסווה את היקף ההרס שלו.

ההשפעות של השפל הגדול היו ברורות לעין כפי שראינו לפני 90 שנה: תחנות חלוקת מרק נוצרו מתחת לשלטי החנויות המפרסמים ארוחות חינם למובטלים. ההשפעה של מיליוני מקומות עבודה שנעלמו לפתע השנה  פחות ניכרת מאשר המשברים במאה ה19 מכיוון שכל כך הרבה אנשים נשארים בבית. ההתנתקות החברתית שבעידוד ההנחיות מסייעת לסבל הכלכלי להסתתר.

מעבר לאתגר הכלכלי העצום, עליית האבטלה במשק מציבה אתגר משמעותי גם בפני עולם ההשקעות  סביר להניח כי נראה בקרוב מעבר מהחלפה של מוצרים פיננסיים כל שנתיים-שלוש אל תחזוקה שלהם, בניסיון לחסוך בהוצאות השוטפות. ואף חובבי הגאדגטים הנלהבים אולי יחשבו פעמיים לפני שישדרגו את הסמאטפון כל שנה.
 
סטפני הייתה מהנדסת תוכנה עם שני תארים שפוטרה ביוני, והרוויחה בערך 100,000 דולר בשנה, היא מגדלת שלושה ילדים. בתחילת אוקטובר היא עדיין ללא עבודה, וההמתנה גובה ממנה מחיר כבד. היא מגרדת הטבות אבטלה ותוך כדי עושה משלוחי מצרכים שמעניקים לה $220 בשבוע. היא מספרת שהחבילות שהיא מסרה לזרים היו משמעותיות יותר מהחבילות שהיא הביאה הביתה לילדיה.
"אני כנראה האדם המשכיל ביותר למשלוחי מכולת, ותמיד חשבתי לעצמי: מה הם היו אומרים אם הם היו יודעים שמהנדס מספק את המצרכים שלהם?".

המשבר הכלכלי החריף מדאיג את הנשיא דונלד טראמפ לקראת הבחירות בנובמבר, כשטרם מגיפת הקורונה הוא נהנה מנתונים כלכליים איתנים שאותם הציג כאחד מהישגיו הגדולים ביותר בכהונתו הראשונה. טראמפ קרא להתחיל בשיא המגיפה לחדש את הפעילות הכלכלית, על אף שמומחי הבריאות מזהירים כי ביטול המגבלות שהוטלו לבלימת הקורונה עלולה להוביל לזינוק במספר הנדבקים והמתים בארצות הברית, שכיום הם הגבוהים ביותר בעולם.

עבור ארצות הברית, שאלת המפתח אותה כבר סקרנו שבוע שעבר בצורה מקיפה, היא לאן צופים פני שוק העבודה מנקודה זו. עם זאת, ישנם כלכלנים שצופים שינוי דרסטי במגמה.

הטיעון העיקרי של נשיא ארה"ב להתמודדותו עם ההשפעה הכלכלית של הקורונה בהצלחה הוא שחבילת ההלוואות, אותה הוא העביר בחוק, הצילה לא פחות מ-51 מיליון משרות אמריקאיות אלא שכלכלנים בדקו את הנתונים מהתוכנית וגילו שמספר המשרות האמיתי הוא למעשה חלקיק זעיר מ-51 מיליון.

ההערכה כי תוכנית ההלוואות בשווי 660 מיליארד דולר, המכונה "תוכנית ההגנה על המשכורות", הצילה כ-51 מיליון משרות אמריקאיות היא טענה שאוהבים לחזור עליה במפלגה, בייחוד נציגיה בקונגרס וחברי הקמפיין לנשיאות של טראמפ. עם זאת, תוכנית ההלוואות למשק האמריקאי ככל הנראה לא הצילה 51 מיליון משרות או אפילו מספר משרות המתקרב לנתון הזה, כך לפי כלכלנים שניתחו את נתוני התוכנית. שישה כלכלנים חישבו את מספר המשרות האמיתי שניצל על-ידי תוכנית ההלוואות וגילו כי מדובר בחלקיק זעיר מתוך 51 מיליון - בין מיליון ל-14 מיליון משרות בלבד.

כמו כן הממשל הפדרלי בארה"ב הוציא כ-250 מיליארד דולר על הטבת האבטלה המיוחדת של 600 דולר בשבוע במשוערך מאפריל עד סוף יולי, דיווח משרד העבודה, כאשר מיליוני עובדים פוטרו בגלל מגפת הקורונה. עובדים יכלו לפנות לקבלת ההטבה הפדרלית של 600 דולר בשבוע בנוסף לדמי האבטלה הרגילים מהמדינות שלהם, לפי חוק הקלה שהקונגרס העביר והנשיא טראמפ חתם עליו במרץ. ההטבה הזו פקעה בסוף יולי. טראמפ חתם לאחר מכן על צימצום המענק ל- 300 דולר בשבוע, וקרא למדינות לספק עוד 100 דולר בשבוע.

 


 
הכלכלן היהודי אמריקאי זוכה פרס הנובל ג'וזף שטיגליץ אף טען ביוני: כל תוכניות התמריצים הממשלתיות לא סייעו לעובדים כי התוכניות הכלכליות בארה"ב היו כושלות ותוכניות מעשיות יותר במדינות כמו דנמרק וניו זילנד, אשר שם שילמו לחברות כדי להמשיך להעסיק עובדים, הן "מודלים טובים יותר לטיפול באבטלה".

במיוחד מדאיג הגירעון הפדרלי נכון ליולי בארה"ב: קרוב ל-3 טריליון דולר שהוא שיא של 75 שנה בגירעון הפדרלי צפוי השנה להיות הגדול ביותר במונחי תמ"ג מאז מלחמת העולם השנייה הגירעון עלול להתרחב עוד יותר אם הקונגרס והבית הלבן יסכימו לעוד כמה סבבי של הוצאות לשעת חירום. התהייה העיקרית כעת בשיחות סלון היא מה יקרה כשיאזלו כספי חבילות הסיעו מהממשלה?

ועוד עולה מסקר של "וול סטריט ג'ורנל", על רקע הימשכות מגפת הקורונה והאי וודאות ביחס לסיוע כלכלי נוסף מהממשל ותוצאות הבחירות ששוק העבודה האמריקאי ניצב בפני הבראה ממושכת על רקע המשך ההתפשטות של מגפת הקורונה והאי וודאות לגבי חבילה נוספת של סיוע כלכלי מהממשל ותוצאות הבחירות בארה"ב - כך על פי סקר כלכלנים של הווול סטריט ג'ורנל.

יותר ממחצית מהכלכלנים בחברות ובאקדמיה שנסקרו החודש אומרים שהם לא צופים ששוק העבודה יחזור למה שהיה לפני הסגרים בארה"ב לפני 2023 או מאוחר יותר. יצוין כי בסקר דומה שנערך לפני חצי שנה, כלכלנים צפו התאוששות מהירה יותר.

 

העסקת עובדים חדשים הואטה בצורה משמעותית בסתיו הנוכחי ויותר פיטורים הפכו לקבועים, והוסיפו לסימנים שהכלכלה ניצבת בפני האטה ארוכה עד להתאוששות מלאה מהמגפה. "ההאטה במומנטום שוק העבודה מבשרת רעות להבראה רחבה ומצביעה על אפקטים מזיקים יותר של המשבר", אמר גרגורי דייקו, הכלכלן הראשי לארה"ב.

אין ספק שהחודשים הקרובים הם קריטיים לעתיד הכלכלה ותלויים בהתנהלות חכמה ובחירות אמיצות, כל זה בצל הבחירות העתידות להתקיים מעבר לסיבוב, ומציג 2 מועמדים עם גישות שונות באמתחתם.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE