הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מסתמן נוק אאוט: ביידן זוכה ל-73% תמיכה מהקהילה היהודית בפלורידה
בזמן שממוצע הסקרים בשבוע החולף חושף שוויון מוחלט בין הרפובליקנים לדמוקרטים בפלורידה, שהינה כמובן מדינת המפתח הקריטית ביותר בדרך לבית הלבן, דווקא סגן הנשיא לשעבר ביידן זוכה לתמיכה בשיעור של 73% בסקר שנעשה בקרב הקהילה היהודית המקומית. לנשיא אומנם יש יתרון משמעותי בקרב הקהילה החרדית, אך מרבית היהודים מעוניינים לראות את הדמוקרטים שבים לבית הלבן

פחות משבעה ימים נותרו עד לסגירת הקלפיות בבחירות 2020, ולכולם כבר ברור שפלורידה מסתמנת כאחת משש מדינות המפתח עבור שני הקמפיינים (ביחד עם פנסילבניה, ויסקונסין, מישיגן, צפון קרוליינה ואריזונה). קרוב ל-7 מיליון תושבי פלורידה כבר הצביעו (קרוב למחצית מסך התושבים שרשומים לבחירות), ומיליונים נוספים יעשו זאת עוד לפני יום שלישי.

כיאה למדינת המפתח הגדולה מבין השש (פלורידה מעניקה 29 קולות אלקטורליים), שני הקמפיינים משקיעים סכומי עתק בתשדירים ואף מקיימים (ועוד יקיימו במהלך הימים הקרובים) לא מעט מפגשים ועצרות.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

עד כמה הקרב בין טראמפ לביידן צמוד ניתן ללמוד ממוצע הסקרים של השבוע החולף (20 עד 27 באוקטובר) של האתר RealClear Politics, שמצביע על שוויון של 48% בין הדמוקרטים לרפובליקנים. 

על אף שישנה אוכלוסייה יהודית די גדולה במדינה, בפועל מדובר ב-5.6% מכלל הבוחרים בפלורידה. ולמרות זאת, כאשר הסקרים מראים על קרב כה צמוד, אין ספק ששני המועמדים היו שמחים לקבל את הקולות של יהודי המדינה. 

סקר שפורסם בימים האחרונים ע"י חברת המחקרים GBAO חושף כי בקרב יהודי פלורידה, סגן הנשיא לשעבר זוכה לתמיכה אדירה ויוצאת דופן: 73% לעומת 22%.

מצד אחד, בוחרים יהודים בארצות הברית כולה בדרך כלל מזדהים עם המפלגה הדמוקרטית, ולכן העדפה לביידן לא ממש מפתיעה. אך מאידך, הפער העצום בשיעור התמיכה - 51% - בלתי נתפס, בייחוד לאור השוויון בסקרים.

 

הנשיא טראמפ, בעת ביקורו בכותל; וסגן הנשיא לשעבר ביידן בעת שהתארח בפורום סבן ב-2014 (צילום: AP / Getty Images)

 

הנשיא טראמפ דווקא זוכה לתמיכה רחבה מצד הקהילה החרדית בפלורידה, שכן 62% מתוכם אמרו שהם מעדיפים אותו על פני יריבו הדמוקרטי (שקיבל 36%). אך בקרב הקהילה המסורתית, ביידן זוכה ליתרון של 68% (לעומת 27% לנשיא). יתרון זה גם בולט בקרב היהודים הפרוגרסיביים-רפורמיים (83% הביעו תמיכה בביידן לעומת 13% בלבד עבור הנשיא טראמפ).

תומכי הנשיא בוודאי שואלים את עצמם איך יהודי פלורידה לא מעדיפים את טראמפ על פני ביידן, בייחוד לאור מספר החלטות פרו-ישראליות - לרבות העברת השגרירות האמריקאית מתל אביב לירושלים (והכרתה הרשמית כבירת ישראל) והפרישה מהסכם הגרעין האיראני. אבל מסתבר שהנושא הישראלי אולי מייצר תמיכה בקרב הקהילה הישראלית בדמות מפגני שיירות רכבים ומשטים אך לא בדיוק מעניין את הבוחרים בפלורידה, ונראה שבעיקר לא את היהודים.

טראמפ או ביידן? זהו המועמד המועדף על 70% מהקהילה היהודית בארצות הברית

משיבי הסקר התבקשו לציין את שני הנושאים החשובים והבוערים ביותר לקראת הבחירות. שלא במפתיע, 44% ציינו את מגיפת הקורונה ואילו 30% אמרו שהכלכלה היא הדבר החשוב ביותר כיום. כמובן שגם ניתן לטעות ששני הנושאים האלה קשורים אחד בשני, ועד שלא מטפלים בראשון, יהיה קשה מאוד להתגבר על השני.

בפלורידה ישנה אוכלוסייה יחסית מבוגרת, ועל כן לא מפתיע במיוחד שגם נושא ביטוחי הבריאות (27%) וסושיאל סקיוריטי (18%) נמצאים בראש סדר העדיפות של הבוחרים. מינוי שופטים לבית המשפט העליון (15%), שינויי האקלים (14%) ורפורמה משטרתית בעקבות המהומות שרשמו בקיץ (11%) חשובים אף הם לבוחר היהודי הממוצע.

רק 5% ממשיבי הסקר הצביעו על ישראל כאחד משני הנושאים החשובים לקראת הבחירות, קצת פחות מנושא החינוך (4%) במדינה.

 

הנשיא טראמפ (צילום: RJC)

 

כמובן שצריך להתייחס בערבון מוגבל לסקרים, ואיש לא יופתע אם הנשיא טראמפ בכל זאת יקבל יותר מ-22% מהקולות של הקהילה היהודית בפלורידה. אך מאידך, כאמור, הקרב על 29 הקולות האלקטורליים שמעניקה המדינה הולך להיות צמוד ביותר, כך שבהחלט יתכן שיהודי פלורידה ישפיעו על זהות הנשיא שיושבע לתפקיד ב-20 בינואר 2021.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE