הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
וכך ביום בהיר אחד, ארה"ב צועדת לכיוון עולם ללא הפלה חוקית: איך מדמיינים אומה שחזרה לפתע לימי הביניים?
וכרגיל טראמפ לא קופא על שמריו, בימים הספורים שנותרו לו לפני הבחירות ומזדרז למנות את השופטת השמרנית שתואמת את ערכיו לתפקיד שהתפנה, סוג של ביטוח "להכניס לשמרנים" במידה ולא יבחר לקדנציה שניה. במידה וזה יצלח הדמוקרטים צופים כמה שינויים לא רצויים מבחינתם בחוקה

בשבוע האחרון הועלו חששות כבדים בנוגע לנושא ההפלות בארה"ב, המינוי של בית המשפט העליון עבור השופטת איימי קוני בארט יכול לפתוח את הדלת לעולם שפעילים רבים נגד הפלות חזו במשך עשרות שנים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הדיון בנושא הפלות היה בעבר, ועודנו כיום אחד מהנושאים השנויים ביותר במחלוקת בחברות המערביות, וכמובן גם בישראל. אפילו המדינות הנאורות והליברליות ביותר, דוגמת ארצות הברית ואחדות ממדינות אירופה, אינן מסוגלות להכריע בסוגיה- בעד או נגד הפלות.

בכל המדינות המערביות, כולל אצלנו בישראל, נמצא מצד אחד של המתרס את הפלגים הדתיים והשמרניים אשר מביעים התנגדות נחרצת לביצוע הפלות מכיוון שהם רואים את העובר כייצור אנושי בדיוק כמו תינוק שנולד ולכן הפסקת היריון היא התערבות אסורה של בני האדם בבריאה האנושית.

הפלגים הדתיים רואים באל את הסמכות היחידה לבחור מי יחיה ומי ימות, והפלות נחשבות להמתות של ממש. מצד שני נמצא את הפלגים החילוניים והליברליים אשר טוענים כי הפלות ניתנות לבחירת האישה ההרה מכיוון שהן אלה המחליטות על גופן וכי זוהי זכותן הבסיסית ביותר: נשים שאינן רוצות בעוברן, רשאיות לעבור הפלות.

הנשיא טראמפ לא הסתיר את כוונותיו בנוגע לבית המשפט העליון של ארה"ב וגבי זכויות הפלות. במהלך דיון נשיאותי ב-2016, טראמפ נשבע למנות שופטים שיצביעו לבטל את החלטת רו נגד ווייד מ-1973 שהפכה את ההפלות לחוקיות ברחבי המדינה.

 

הנשיא טראמפ מכריז על המינוי של קוני כשופטת בית המשפט העליון של ארה"ב

 

"זה יקרה באופן אוטומטי לדעתי, כי אני שם בתפקיד שופטים שהם בעד החיים", אמר טראמפ "תראו, אגיד לכם את זה: זה יחזור להחלטת המדינות, והמדינות יהיו אלו שיקבעו בסופו של דבר."

טראמפ המשיך למנות שופטים שמרנים לבתי המשפט הפדרליים. אבל מועמדים למינויים משפטיים כולל האחרון שלו, השופטת איימי קוני בארט – נוטים להיות קצת יותר מאופקים כאשר הם מדברים על דעותיהם על זכויות הרבייה.

במהלך דיוני האישור שלה בסנאט על מושבה בבית המשפט לערעורים ה-7 של ארה"ב ב-2017, בארט, שדיברה בגלוי על אמונתה הקתולית נשאלה על דעותיה האישיות על רו נגד ווייד. היא נתנה גרסה של מה שהפך לתשובה סטנדרטית לשאלה זו עבור אנשים בעמדתה, ואמרה: "כל המועמדים מאוחדים באמונתם שמה שהם חושבים על התקדים לא צריך להתבטא באופן שבו הם מחליטים על תיקים".

מגפת הקורונה הקטלנית הרגה יותר מ -200,000 אמריקאים תוך מספר חודשים. עם זאת, במקום לטפל בסוגיות החיים והמוות הרבות העומדות בפני משפחות רבות, טראמפ והרפובליקנים בסנאט מתמקדים בדחיפת מועמדות זו כדי שיוכלו להשיג את מטרתם המיוחלת לבטל את חוק אובמה קר.

יכול להיות שמהלך זה יצלח באמצעות קוני- רפובליקנית שמרנית וקתולית אדוקה, שילוב שהוא היפוך גמור של קודמתה בתפקיד- יהודיה אמריקאית וליברלית דמוקרטית, רות ביידר האהובה על האומה שנפטרה בגיל 87 לפני כחודש.

היא כיהנה כשופטת בית המשפט העליון של ארצות הברית מאז אוגוסט 1993, כשמונתה על ידי הנשיא ביל קלינטון, ועד לפטירתה. היא הייתה האישה השנייה שכיהנה בבית המשפט העליון וממייסדות פרויקט הנשים של האיגוד האמריקאי לחירויות אזרחיות.

בפסק דין שביטל את ההגנה שניתנה להבטחת הצבעה של שחורים במדינות גזעניות, הוביל הנשיא רוברטס את דעת הרוב שנקבעה לפני כ-50 שנה והסביר: "המדינה השתנתה". תגובתה של גינסבורג לדעת הרוב הייתה חדה מתמיד: "פסיקת בית המשפט היא כמו להשליך את המטריה שלך בסופת גשם כי אתה לא נרטב".

דעת המיעוט שלה הפכה ויראלית, תחת הכינוי: 'RBG Notorious'.

והסלוגן: "You can't spell truth without Ruth".

מאז, כמעט כל דעת מיעוט שלה שברה את הרשת והיא זכתה לחיקוי קבוע בתוכנית סטרדיי נייט לייב שהפך אותה לאייקון תרבותי.
כאשר היא נפטרה בחודש האחרון, כל אמריקה כאבה אבידה ענקית. מאידך זה יצר חור למלא בהעדרה וממשל טראמפ פעל במהרה לאייש אותה באחת משלהם.
רות אמרה בימיה האחרונים שמשאלתה היא שלא ימנו שופט אחר לתפקיד שלה עד שלא יבחר נשיא חדש בנובמבר, וכנראה צפתה את הנולד.

כעת הליברלים חוששים וכנראה בצדק מהמשמעות של כניסתה של קוני לתפקיד ומרמזים לעתיד קודר למדינה מגובה בחקיקה של שמרנים, ובמיוחד לאור העובדה שמינוי כזה הוא לכל החיים(כמו שראינו במקרה של רות), ומכיוון שהיא כעת בגילאי ה-40 המאוחרות שלה אפשר להעריך שהיא תהיה בתפקיד ל-40 שנה הקרובות.

 

 

רות ביידר גינזבורג- השופטת האהובה והנערצת.
 

ביידן מגיב לבחירה השקופה של טראמפ: "קיומה של מערכת הבריאות תלוי בהצבעה", הוא דחק בדמוקרטים להצביע בבחירות לנשיאות כדי להגן על חוק "אובמה קר". חוק הגנת החולה וטיפול בר השגה, הידוע בכינויו על שם הנשיא לשעבר, הוא חוק שנועד להסדיר מתן שירותי בריאות לתושבי ארצות הברית.

"הצביעו כאילו שירותי הבריאות הרפואים שלכם נמצא בסכנה - כי זה בהחלט אופציה ממשית", צייץ ביידן בטוויטר, ובתגובה- דמוקרטים בקונגרס הראו סימנים שהם ינסו להילחם במועמדותה של בארט.

בארט, בת ה- 48, כתבה ודיברה על הנושא בעבר, והרקורד שלה כשופטת בית משפט פדרלי לערעורים מציע כמה רמזים פוטנציאליים לדעותיה. בשני מקרים שבהם בית משפט עם סמכות פחותה משלה פסק לחסום את חוקי אינדיאנה המטילים מגבלות על הפלות, היא הצביעה בעד ביטול הפסיקה.

 

איימי קוני בארט: חלום לימין, סיוט לשמאל

 

בשנה החולפת חלה עלייה בשיעור האמריקנים שתומכים בהפלות, למרות גל של מדינות בשליטה רפובליקנית שמטילות הגבלות חדשות על ההליך.

58% מהנשאלים בסקר אמרו שזכות ההפלה צריכה להישמר בכל מקרה שהוא, או לכל הפחות ברוב המקרים – לעומת 50% בסקר זהה ביולי 2018. הפער בין הרפובליקנים לדמוקרטים גדול: 81% מהדמוקרטים שהשתתפו בסקר אמרו שצריך לאשר הפלה ברוב המקרים או בכולם, ולעומתם 55% מהרפובליקנים חושבים שההפלה אינה חוקית.

שמונה מדינות בשליטה רפובליקנית העבירו בשנה האחרונה הגבלות חדשות על הפלות. פעילים למען הפלות חוששים שההגבלות האלה נועדו לגרום לבית המשפט העליון לשקול מחדש את פסק הדין 'רו נגד ווייד' משנת 1973 – שמבסס את זכותה של אישה להפסיק את ההיריון. קמפיינים שמתנגדים להפלות תולים תקוות ברוב השמרני שיש כעת בעליון - לטובת שופטים שמרנים מול שופטים ליברלים (בעקבות מינויים של הנשיא דונלד טראמפ).

 

2 מחנות יריבים בהפגנות בנושא הפלות

 

לקייטי ווטסון, עורכת דין וביו-אתיקה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת נורת'ווסטרן פיינברג, עם הרקורד של בארט לצפות את העתיד לבוא נראה די פשוט.

לדברי ווטסון, "הייתי מצפה ממנה לבטל את 'רו'(קיצור לשם החקיקה בעד הפלות) ונראה שיש לה עוד ארבעה שופטים שמרנים שמוכנים להצטרף אליה.

למרות שיש כל כך הרבה בהיסטוריה המשפטית שלה שאתה יכול פשוט לקרוא לתוך העבר של בארט, ווטסון הסבירה שאתה לא באמת צריך להתאמץ כדי לקלוט מה הכיוון.

"אני חושבת שהראיה הטובה ביותר לעמדה שלה לגבי 'רו נגד ווייד' היא שהנשיא טראמפ עצמו אמר שהוא ימנה רק שופטים שמחויבים לבטל את רו- ואין שום סיבה לא להאמין לו", הסבירה.

בנושא זה, נראה שגם פעילים משני צידי הדיון בהפלות מאמינים לטראמפ. בארט זוכה לשבחים נרחבים מקבוצות נגד הפלות, והתנגדות מצד תומכי זכויות הרבייה, כגון פטימה גוס גרייבס , נשיאת המרכז הלאומי למשפט נשים.

"כשאתה משייך את הרקורד שלה עם ההקשר לנושא הזה­­, זה מציג לנו את התמונה יוצאת הדופן הזאת, ולמרות שאנחנו נמצאים במצב שבו הרוב המכריע של האנשים בארה"ב תומכים בגישה להפלות, לא נתפלא על תרחיש  שבו בית המשפט העליון יכול להשאיר אותנו ללא זכות זו," היא אמרה.

בעוד רוב האמריקאים מעדיפים כמה מגבלות קטנות על הפלות, רובם גם תומכים בחקיקת רו נגד ווייד ולאפשר קיום הפלות. אם בארט תפיל את החקיקה ובית המשפט אכן יבטל את התקדים הזה, הנושא יישאר להחלטת כל אחת מ-50 המדינות, זה יוביל לקרבות אינטנסיביים של מחוקקים, וסחבת מייגעת של לגליציה, מה שמוביל עוד תהליך ארוך של דיונים ברחבי המדינה.

רוב האמריקנים לא מסכימים עם חלק מהצעדים שנעשו השנה כדי להגביל את ההפלות. לאחרונה סערה ארה"ב בעקבות החוק החדש באלבמה, שאוסר על הפלות גם במקרים של אונס וגילוי עריות, ומאשר הפלה רק לנשים מעטות שיש חשש לחייהן. מבין הנשאלים בסקר, 80% אמרו שהם תומכים בהפלה במקרים של אונס או גילוי עריות.

בנוסף אסרו השנה אוהיו וג'ורג'יה הרפובליקניות על הפלות (מחוץ למקרי חירום) אחרי השבוע השישי להיריון או אם בבדיקה התגלה שלעובר כבר יש דופק – מה שלעיתים יכול לקרות לפני שאישה בכלל מבינה שהיא בהיריון. האם צריך לאשר הפלה אחרי שבבדיקה התגלה שלעובר יש דופק? דעת הקהל חצויה בשאלה הזאת.

בסקר נמסר כי 85% מהאמריקנים בעד הפלה כשחיי האישה בסכנה. 59% אמרו שההפלה צריכה להיות חוקית כשיש ראיה שלתינוק יהיה פגם פיזי או שכלי. 58% מהאמריקנים חושבים שאסור לאפשר לאישה להפיל את העובר בשבוע ה-20 להריון, לעומת 30% שאומרים שצריך לאפשר זאת.

בפועל דעתם של אותם אמריקאים לא ממש נחשבת, כי בעל הדעה הוא בעל המאה ובמקרה הזה, איימי קוני בארט.

 
 
50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE