הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
כל העיניים נשואות לג'ורג'יה: האם הרפובליקנים יצליחו לשמור על הסנאט ולמנוע מביידן חופש פעולה חקיקתי?
הבחירות על שני מושבי הסנאט של ג'ורג'יה יגיעו לסבב שני בינואר, והרפובליקנים זקוקים לניצחון אחד כדי להגיע לרוב בבית העליון של הקונגרס. מאידך, אם הדמוקרטים יצליחו להפתיע ולנצח, סגנית הנשיא הנבחרת האריס תהפוך לקול המכריע

הנשיא טראמפ ומרבית תומכיו אמנם מתקשים לעכל את הבשורה המרה, אך ג'ו ביידן הוא הנשיא הנבחר של ארצות הברית, ועל כן הוא יושבע לתפקיד בעוד כ-72 ימים. ולמרות זאת, קשה לומר כיצד הנשיאות של ביידן תיראה, בייחוד כאשר טרם הוכרע איזו מפלגה תשלוט בסנאט בשנתיים הקרובות.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ג'ו ביידן ומיץ' מקונל ב-2015 (צילום: Getty Images)

 

נכון להיום, הדמוקרטים הצליחו לזכות במושב נוסף בסנאט (אחרי שהפסידו באלבמה אך ניצחו באריזונה וקולורדו), כך שחלוקת הסנאט עומדת על 48-48 לשתי המפלגות. העובדה שהדמוקרטים לא חזרו לשלוט בסנאט, לפחות לא בשלב זה, היא הישג עצום לרפובליקנים, שמאוד חששו שיובסו גם במדינות נוספות כמו מיין ואיווה.

שני מירוצים לסנאט טרם הוכרעו: צפון קרוליינה ואלסקה. בדומה לבחירות לנשיאות, המועמד הרפובליקני מוביל בהן, אך ישנם בוחרים רבים שביקשו להצביע בדואר, ותהליך הספירה עדיין רחוק מסיומו. ולמרות זאת, ההערכות הן ששתי המדינות ילכו לרפובליקנים (ובכך הם יגיעו ל-50 סנאטורים).

כעת, ג'ורג'יה מסתמנת כמדינה שתהפוך למרכז הבמה הפוליטית בארצות הברית, לפחות עד השבעתו של הנשיא הנבחר. במדינה התקיימו בחירות לשני המושבים: במושב הראשון, זה שנמצא בסבב הבחירות ה"רגיל", הסנאטור הרפובליקני דיוויד פרדו ניצח את המועמד הדמוקרטי היהודי, ג'ון אוזוף. אך החוק בג'ורג'יה מחייב שמועמד יזכה ביותר מ-50% מהקולות, ופרדו זכה עד כה ב-2,456,764 קולות, או 49.7%. 98% מהקולות נספרו במדינה, אך לפי ההערכות פרדו לא יצליח לחצות את רף 50%, ועל כן השניים יתמודדו שוב בסבב שני שייערך בתחילת ינואר.

בבחירות למושב השני (בחירות מיוחדות לאחר פרישתו של הסנאטור הקודם, ג'וני אייזקסון), אין ספק שהרפובליקנים ירו לעצמם ברגל. המועמד הדמוקרטי, רפאל וורנוק, ניצח עם 32.9% מהקולות - בעיקר בזכות העובדה ששני מועמדים רפובליקנים - הסנאטורית המכהנת קלי לפלר, וחבר הקונגרס דאג קולינס - התמודדו אף הם (ובעיקר משכו קולות אחד מהשני). היות במירוץ זה איש לא הצליח להשיג 50% מהקולות, בחירות סבב שני יתקיימו גם עבור המושב הזה (לפלר זכתה ב-25.9% מהקולות, קולינס רק ב-20%, ועל רק הסנאטורית תתקדם לסבב הבא).

שלא יהיה ספק, הרפובליקנים בכל זאת פייבוריטים לנצח בלפחות אחד מהמירוצים, ובכך להגיע ל-51 סנאטורים ולהישאר כמפלגת הרוב. מאידך, אם הדמוקרטים יצליחו לנצח בשני המירוצים, יהיה שוויון של 50 סנאטורים לשתי המפלגות, כאשר סגנית הנשיא הנבחרת האריס תהפוך לקול המכריע בהצבעות.

 

מימין לשמאל: פרדו, אוזוף, לפלר, וורנוק

 

זהות המפלגה שתשלוט בסנאט תשפיע באופן משמעותי על הקדנציה של ביידן, החל מבחירת הקבינט של הנשיא הנבחר (הסנאט מאשר את כל המינויים בהצבעה) וכלה בחסימת הצעות חוק שהממשל הדמוקרטי יבקש לאשר.

תוצאות הבחירות בג'ורג'יה די מפתיעות, שכן ספירת 99% מהפתקים, ביידן מוביל בהפרש של 10,623 קולות. אם וכאשר ביידן יוכרז מנצח הרשמי בג'ורג'יה - מדינה שמזוהה עם המפלגה הרפובליקנית - הוא יהפוך לדמוקרט הראשון שניצח בה מאז ביל קלינטון ב-1992. בכל מקרה, היות שמדובר בהפרש של פחות מחצי אחוז (49.5% לעומת 49.3%), ג'ורג'יה צפויה לבצע ספירה חוזרת. עם זאת, הסיכויים שהספירה החוזרת תהפוך את ג'ורג'יה לאדומה הם קלושים ביותר (ב-2004 בוצעה ספירה חוזרת בבחירות של שופטים, שהסתיימו בהפרש של כ-400 קולות. הספירה החוזרת 'הפכה' 15 קולות בלבד).

הניצחון המסתמן של ביידן בג'ורג'יה נותן לדמוקרטים במדינה תקווה גדולה שניתן לנצח בשני המירוצים לסנאט: "הגענו ליום חדש בג'ורג'יה", אומרת ביאנקה קיטון, יו"ר סניף המפלגה במחוז גווינט, מצפון לאטלנטה, שבו ביידן ניצח ב-18%, "בחיים לא חשבתי שנמצא את עצמנו במצב שבו השליטה בסנאט תהיה תלויה בבחירות שלנו".

 

הדמוקרטים מתעודדים מהתוצאות בבחירות לנשיאות, הרפובליקנים בכל זאת בטוחים שהם בדרך לניצחון (צילום: Getty Images)

 

מצד שני, הרפובליקנים במדינה מוכן להכיר בהתקדמות שהמפלגה הדמוקרטית עשתה, אך מזכירים שג'ורג'יה לא בחרה בסנאטור דמוקרטי מאז שנת 2000: "אנחנו די בהלם", חושף ג'ק קינגסטון, לשעבר חבר קונגרס רפובליקני ואחד התומכים הגדולים של הנשיא טראמפ במדינה, "ידענו שזה קיים, אבל קשה לעכל את זה עד שלא רואים את זה. אני מסיר את הכובע בפני הדמוקרטים, הם הצליחו להביא את הבוחרים שלהם לקלפיות".

ולמרות זאת, קינגסטון סבור שפרדו ולפלר יכולים לנצח בינואר, בייחוד אם ביידן יבקש למנות שרים מהזרם הפרוגרסיבי של מפלגתו: "העובדה שאמריקאים אוהבים איזון משרתת אותנו, ואני מאמין שיותר רפובליקנים יצביעו בסבב השני מאשר בראשון".

כאמור, שני המושבים החשובים יכריעו האם לנשיא הנבחר ביידן יהיה סנאט דמוקרטי (בהנהגת הסנאטור צ'ק שומר), או שמא מיץ' מקונל ימשיך לכהן כיו"ר הרוב הרפובליקני - דבר שיאפשר לו להשפיע על הקבינט והצעות החוק של הממשל הדמוקרטי.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE