הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
חשדות בהתנהלות חברת פייזר, ספקית החיסון המובטח
מנכ"ל פייזר מכר מניות במיליונים לאחר חדשות החיסון לנגיף הקורונה, מה שמעלה שאלות, בעודו טוען שזה חלק מתוכנית עסקית מוגדרת ומתוכננת מראש, לא ניתן שלא לתמוה על התזמון ללא רבב של אלברט בורלה

יו"ר ומנכ"ל פייזר, אלברט בורלה, מכר ביום שני מניות בשווי 5.6 מיליון דולר בחברת התרופות. המכירה התקיימה באותו יום שבו הודיעה פייזר שהניסוי שלה לנגיף הקורונה נמצא יעיל ביותר מ-90%. כצפוי מניית החברה זינקה מיד בבורסות ובחדשות.

בורלה מכר את המניה כחלק מתוכנית מסחר במניות שמטרתה להגן על מנהלי חברות מפני האשמות של סחר בלתי חוקי במידע פנים. אבל תוכניות אלה הפכו ליותר ויותר שנויות במחלוקת- והנושא קיבל דחיפות נוספת בהתחשב במיליארדי הדולרים שהממשלה הבטיחה לפייזר אם החיסון שלה יעמוד באישור הרגולטורים הפדרליים.

מכירת מניות פייזר של בורלה הייתה חלק מתוכנית מסחר שנקבעה חודשים מראש. שידועות כתוכניות 10b5-1, שזה בעצם לשים עסקאות מניות על טייס אוטומטי. מנהלים אמורים לאמץ תוכניות אלה רק כאשר הם אינם מחזיקים במידע פנימי שיכול להשפיע על מחיר המניה של החברה — מה שידוע כמידע מהותי שאינו ציבורי.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

עם זאת, עיתוי יישום התוכנית של בורלה העלו שאלות לגבי מה ידע מנכ"ל פייזר ומתי, והאם הדבר עשוי להזמין בדיקה נוספת מצד הרגולטורים הפדרליים.

ב-19 באוגוסט יישם בורלה את תוכנית המסחר במניות שלו, על פי חשיפתו לוועדה לניירות ערך ובורסות.

למחרת, 20 באוגוסט, פייזר פרסמה הודעה לעיתונות הכוללת ומאשרת כי פייזר ושותפתה הגרמנית,  BioNTech, היו "בדרך לבקש ביקורת רגולטורית" עבור מועמדות החיסון שלה עד אוקטובר.

ערוצי החדשות הפיננסיים פוקס ביזנס, CNBC ובלומברג כולם סקרו את חדשות אוגוסט, כאשר CNBC ציין כי המניה נראית "עולה בחדות היום על ציר זמן אופטימי של חיסון".  

דניאל טיילור, מומחה לסחר במידע פנים ופרופסור חבר לחשבונאות בבית הספר וורטון של אוניברסיטת פנסילבניה, עקב מקרוב אחר עסקאות מניות על ידי מנהלים בחברות המפתחות חיסונים לנגיף הקורונה. הוא הסביר לכתבים, שהתזמון הקרוב בין אימוץ תוכנית המניות של בורלה לבין ההודעה לעיתונות נראה "חשוד מאוד".

הדובר של פייזר הסביר כי החברה לא מאמינה שהודעה לעיתונות ב-20 באוגוסט הכילה מידע מהותי שלא תוכנן להפצה לציבור.

הדובר ציין כי החברה  הודיעה בעבר כי היא מצפה לבקש אישור רגולטורי למועמדות שלה לחיסון נגד נגיף הקורונה עד אוקטובר, והודעה לעיתונות באוגוסט רק אישרה את ציר הזמן הזה. בנוסף, ההודעה לעיתונות הכילה מידע ממחקר אקדמי של החיסון של פייזר, אמר הדובר, והחברה לא שללה על התזמון או על תוכן המחקר.

"מכירת מניות אלה היא חלק מהתכנון הפיננסי האישי של ד"ר בורלה  ותכנית שנקבעה מראש (10b5-1) ", מסרה פייזר בהצהרה. "באמצעות מנהל תוכנית המניות שלנו, ד"ר  בורלה אישר את מכירת המניות הללו בפברואר וחידש את האישור באוגוסט עם אותם תנאי מחיר ונפח".

דובר החברה אמר שהתוכנית של בורלה  אישרה מכירת מניות כאשר מחיר המניה קלע ליעד מסוים.

למרות שמכירת המניות של בורלה ביום שני הייתה משמעותית, החברה הצהירה כי הוא עדיין מחזיק "בערך פי תשעה ממשכורתו במניות פייזר".

טיילור, מבית הספר לעסקים וורטון, אמר כי מכירות המניות של מנכ"ל פייזר העלו חששות דומים עם יצרנית חיסון נוספת לנגיף הקורונה, מודרנה. כפי שדווח בספטמבר, מנהלים רבים  במודרנה אימצו או שינו את תוכניות

מיליארדי דולרים במימון משלמי המסים נמצאים על כף המאזניים במרוץ לחיסון בטוח, יעיל וזמין באופן נרחב לנגיף הקורונה. ממשלת ארה"ב הבטיחה כ-2.5 מיליארד דולר לפיתוח וייצור החיסון של מודרנה, למשל, והבטיחה לקנות חיסון של פייזר בשווי של כמעט 2 מיליארד דולר, אם היא תקבל אישור רגולטורי.

כנראה שהעתיד יאמר, אם מדובר ברצון להונות את המערכת או פשוט אסטרטגיה עסקית מוגדרת מראש.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE