הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
כשנתיים לאחר שתי תאונות קטלניות: הבואינג 737MAX חוזר לשמי ארה"ב
מנהל רשות התעופה הפדרלית חתם הבוקר על צו שמבטל את הקרקוע של הדגם הבעייתי, לאחר שהתקלה שגרמה למותם של 346 בני אדם תוקנה. מנכ"ל בואינג: "לעולם לא נשכח אותם"; מנהל ה-FAA: "השינויים שהוכנסו ימנעו את אותם תרחישים שהובילו להתרסקויות"

קרוב לשנתיים לאחר שצי מטוסי הבואינג 737MAX קורקעו בשל שתי התרסקויות קטלניות, יצרנית המטוסים האמריקאית קיבלה את האישור המיוחל מרשות התעופה הפדרלית (FAA) והמטוס הבעייתי בדרך חזרה לשחקים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ה-FAA אישר להחזיר את הבואינג 737MAX לשירות (צילום: Getty Images)

 

ב-FAA נתנו את האישור הבוקר (רביעי) בתום "20 חודשים של בחינה מקיפה ושיטתית".

כזכור, במרץ 2019, חברות התעופה ברחבי העולם הודיעו על קרקוע מטוסי 737MAX, וזאת לאחר שתי תאונות קשות שגבו את חייהם של 346 בני אדם. התאונה הקטלנית הראשונה התרחשה ב-29 בנובמבר 2018, מול חופי ים ג'אווה שבאינדונזיה. זמן קצר לאחר ההמראה, טיסת ליון אייר 610 ועליה 189 נוסעים ואנשי צוות התרסקה. חודשים ספורים לאחר מכן אירעה התרסקות דומה, גם היא של דגם ה-737MAX. הפעם האירוע התרחש באפריקה, במהלך טיסת אתיופיאן איירליינס בדרכה לקניה עם 157 נוסעים ואנשי צוות.

 

 

דיוויד קלהון, מנכ"ל בואינג, הזכיר את שתי התאונות בהודעה שמסר היום: "לעולם לא נשכח את אלו שאיבדו את חייהם בשתי ההתרסקויות הטרגיות שהובילו להחלטה לקרקע את המטוס. האירועים הללו והלקחים שהפקנו מהם עיצבו את החברה שלנו מחדש, וגרמו לנו להתמקד עוד יותר בעקרונות היסוד שלנו: בטיחות, איכות ויושר".

למעשה, מנהל ה-FAA, סטיבן דיקסון, חתם על צו המבטל את ההוראה לקרקע את הדגם. בפועל, המטוס יכול לחזור לשירות פעיל בקרב חברות התעופה ברגע שהמטוס עובר עדכון תוכנה והטייסים עוברים הכשרה בנוגע לשינויים שבוצעו.

 

מטוסי MAX שקורקעו ב-20 החודשים האחרונים (צילום: Getty Images)

 

לאחר שתי התאונות הקטלניות, חוקרי התעופה קבעו שהסיבה שהובילה להתרסקויות הייתה תוכנה שנועדה למנוע מצב של הזדקרות (stall) - מצב שבו המטס מאבד עילוי. המערכת, שנקראה MCAS, נבנתה כדי לייצב את המטוס לאחר בדגם החדש הוכנסו מנועים מעט גדולים יותר, ומיקומם בכנף הוזז לאחור - דבר שבתגובה משפיע על מרכז הכובד של כלי הטיס.

בהמשך נודע כי בשתי ההתרסקויות, תקלה בחיישן הובילה את המערכת לפעול ולגרום למטוסים לאבד גובה. כעת, במסגרת השינויים, בואינג התקינה שני חיישנים שצריכים לקבל חיווי דומה לפני שהמערכת נכנסת לשימוש. בנוסף, בשונה מהמצב לפני התאונות, כעת המערכת לא עוקפת את פקודות הטייס. דהיינו, גם אם המערכת תפעל בשוגה ותנסה למשוך את המטוס כלפי הקרקע, הטייס יכול להשתלט על כלי הטיס מחדש.

 

 

"ה-737MAX הוא המטוס שעבר הכי הרבה בדיקות ובקרות בעולם", הסביר דיקסון, "השינויים שהוכנסו ימנעו את אותם תרחישים שהובילו לתאונות".

 

בואינג עלולה למצוא את עצמה עם מאות מטוסי מקס, וללא רוכש פוטנציאלי (צילום: Getty Images)

 

על אף שהתקבלו האישורים להחזיר את המטוס לשירות ולמרות העובדה שלפחות חברת תעופה אחת כבר הוסיפה את המטוס ללוח הטיסות שלה, הצרות של בואינג עדיין רחוקות מלהסתיים.

חברות התעופה ברחבי העולם נמצאות במצב כלכלי קשה בעקבות משבר הקורונה, וכמעט כולן נאלצו לבטל, או לכל הפחות לצמצם את תדירות הטיסות, בקווים רבים. למעשה, יותר מאלף הזמנות למטוסי MAX בוטלו בשנה האחרונה.

בעיה נוספת שקשורה לכך היא שבואינג המשיכה לייצר מטוסי MAX חודשים ארוכים לאחר הקרקוע, כאשר ההערכות דיברו על החזרת המטוס לשחקים תוך כמה שבועות. היות שחברות תעופה משלמות על המטוס במעמד המסירה, ולאור כמות ביטולי ההזמנות הגבוהה, יצרנית המטוסים עלולה למצוא את עצמה עם מאות מטוסי MAX וללא רוכשים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE