הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
וידאו חושף: חסידות סאטמר בברוקלין ניו יורק בחתונה המונית של אלפים. התוצאה- קנס של 15 אלף דולר
לאחר חודשים של בקשות חוזרות ונשנות, בחרה החסידות הגדולה בוויליאמסבורג שוב לערוך אירוע המוני של 7500 איש, החסידות מקושרת היטב לפוליטקאים ומנהיגים מקומיים שאף השתתפו בחתונות רבות של סאטמר, הקנס לא השפיע על מנהיגי הקהילה אשר יום למחרת שוב התכנסו באירוע ללא ריחוק חברתי. מה שגרם ליחסי ציבור שליליים, פרסום בינלאומי לפרשה וכתבה ביקורתית בניו יורק פוסט

עיריית ניו יורק הטילה קנס על סך 15 אלף דולר על בית הכנסת של חסידות סאטמר, הגדולה ביותר בחסידויות ניו יורק, שם ערכו חתונה המונית לנכד האדמו"ר, בניגוד להנחיות הקורונה.

סיפור החתונה של חסידות סאטמר (מהר"א) שנשמרה כביכול בסוד, נחשפה לפני שבוע לעין כל ב'ניו יורק פוסט' וזכתה להד עולמי ולסיקור במדינות נוספות בעולם. מושל ניו יורק נשאל במסיבת עיתונאים שכינס בנושא, ואמר כי המעשה ייבחן משפטית ועלול להסתיים אף בתביעה ככל שיידרש וכי יפתח בחקירה נגד החסידות, לגבי כיצד הצליחו להערים ולערוך חתונה המונית בניגוד להסכמים שדוברו עם העיריה בנושא. "זה פשוט לא מקובל עלי. זה היה חסר אחריות.

מושל ניו יורק, אנדרו קומואו, מתייחס לחתונה "הסודית מאוד" שנחגגה לאחרונה בחסידות סאטמר, בה השתתפו כ-7,500 איש, לאחר שה'ניו יורק פוסט' פרסם את הפרטים.

"אם זה קרה, זו הייתה התעלמות בוטה מהחוק, זה לא חוקי, וגם לא מכבד את התושבים בניו יורק", אמר המושל. "המידע שאני מקבל הוא, כי ניו יורק חוקרת את האירוע, עליהם לחקור, ואם 7,000 איש היו בחתונה, אנחנו נלך לתביעה משפטית.".

בעקבות הטלת הקנס, מיהרו להודיע כמה מנגידי החצר כי ברצונם לתרום את הסכום המלא, 15,000 דולר. כעת, הם מתחרים ביניהם מי יזכה להעביר את הכסף.

כזכור, עיתון הניו יורק פוסט, צוטט קטעים מתוך העיתון 'דער בלאט', ביטאון חסידי סאטמר מהר"א, שם התגאו בעובדה שלא שלחו הזמנות, והתכוננו לחתונה בחשאיות. הביטאון כולו ביידיש כולל דף ערך הוויקיפידיה של הביטאון

בכתבה המקורית בעיתון של סאטמר פירטו כיצד "ההכנות נעשו בחשאיות ובדיסקרטיות", כדי למנוע מידע מ"העיתונות הנלהבת ופקידי הממשלה".

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

החסידות מתחלקת בין קריית יואל בירושלים ושכונת וויליאמסבורג בברוקלין ניו יורק, החצר החסידית הוקמה על ידי הרב יואל טייטלבוים ב-1905, בעיר סאטו מארה שבטרנסילבניה כיום ברומניה.
טייטלבאום בזמן מלחמת העולם השניה נשלח למחנה ריכוז יחד עם חסידיו, רובם נהרגו אך הוא זכה להנצל ועבר לשוויץ.

כשהוא מלווה על ידי כשבעים איש הקים הרב טייטלבוים מחדש את חצרו בוויליאמסבורג, ברוקלין. ב-1948 לאחר מלחמת העולם השנייה עבר לשם מרכזה, שם הפכה לאחת החסידויות הגדולות בעולם.
האדמו"ר רבי יואל מסאטמר התיישב בשכונה הניו יורקית לאחר השואה והקים בה רשת מוסדות חינוך תורני ושירותי דת יהודיים. ברשת כעשרת אלפים תלמידים ותלמידות הלומדים בויליאמסבורג, ומספר דומה בסניפיה ברחבי ארצות הברית.

רבי יואל עודד את חסידיו לצאת לעבוד. במקום הלימוד הקבוע, הוא הדגיש את מצוות החסד ותבע מחסידיו לתת צדקה ככל יכולתם. חסידות סאטמר הקימה בארצות הברית ובישראל ארגוני חסד העוסקים בסיוע למאושפזים בבתי חולים ולבני משפחותיהם ובעזרה רפואית מקצועית. חלק מחסידי סאטמר תורמים אף מחוץ לקהילה.

לאחר מותו של רבי יואל בשנת 1979 עברה ההנהגה לידי בן אחיו, רבי משה שנפטר בשנת 2006. עוד בחייו, וביתר שאת לאחר מותו, התפלגה הקהילה בין חסידי בנו הראשון ר' אהרן ובנו השלישי ר' זלמן לייב. לשני הפלגים יש מרכזים בויליאמסבורג.
 אחרי מותו של האדמו"ר הראשון הנהיג את החסידות אחיינו, הרב משה טייטלבוים. סמוך לפטירתו בשנת תשס"ו (2006), היא התפצלה בין שניים מבניו, הרב אהרן טייטלבוים, שחצרו בקריית יואל, והרב זלמן לייב טייטלבוים, שחצרו בוויליאמסבורג.

החסידות מתאפיינת בקנאות ובהתנגדות אידאולוגית לציונות ולישראל ואחד המאפיינים המוכרים של סאטמר הוא מאבקה החריף נגד מדינת ישראל והמפעל הציוני, בהתאם לשיטתו של מייסדה, שראה בציונות שורש כל רע והגורם העיקרי לכל הצרות שאירעו לעם ישראל במאה השנים האחרונות.

 

קטע קצר מווידאו שצולם בחתונה של סאטמר, מייד אחרי קואומו מגיב בחריפות כלפי הפרת הגבלות המגיפה על ידי הקהילה החסידית

 

הקהילה בניו יורק ככל הנראה על פי בקשה מהעירייה נסוגה ביום שישי ממסורת קבועה כשהסכימה לבטל ארוחת ערב שנתית לחודש דצמבר בה משתתפים בדרך כלל אלפים ומנציחה את בריחתו של מייסד סאטמר ממחנה ריכוז נאצי.

גוש ההצבעה החסידי חשוב הן למדיניות והן לפוליטיקאים מקומיים, שחלקם השתתפו בחתונות של חסידות סאטמר בעבר. קואומו אף ערך כמה פגישות עם טייטלבאום בעבר.

חגיגות , כינוסים המוניים וישיבות המפרות את מגבלות ההקורונה של המדינה היו נושא מתמשך בקהילה החסידית במשך חודשים למרות שחברים רבים, כולל טייטלבוים, חלו. בחודש אוגוסט אמר קואומו כי הוא ינקוט בצעדים כנגד אירועים אלו בברוקלין אם העיריה לא תפעל בנושא.

 

חופה בחצר חסידות סאטמר 

 

באוקטובר הורתה המדינה להפסיק חתונה מסיבית שתוכננה בוויליאמסבורג לנכדו של אחיו של טייטלבוים, זלמן, המוביל את כת סאטמר בברוקלין.

מחלקת השריף בעיר ניו יורק נסעה לחגיגה שלאחר החתונה ביום שלישי, אך לא מצאה הפרות ולא עצרה את המסיבה. השריף ג'וזף פוסיטו אמר ל"ניו יורק פוסט "כי סגנים ספרו 201 משתתפים, פחות ממחצית התושבים המותרים בבניין.

טייטלבוים ערך את אותה חגיגה יום לאחר שראש העיר דה בלאזיו הודיע ​​שהעיר תטיל קנס על בית הכנסת "יטב לב" של 15,000 דולר על הפרת ההנהלים בחתונה ב-8 לנובמבר, שאותה חשף הניו יורק פוסט ביום שבת האחרון בסרטון מלא של האירוע .

"אם הייתה עוד פעילות בלתי הולמת, זה מבשר ההשבתה של הבניין לצמיתות", הזהיר דה בלאזיו ביום שלישי. היזונר ציין כי "זו עיר גדולה" כשנשאל מדוע גורמים רשמיים לא הצליחו להבין מהאירוע.

מאז סירבה העירייה לענות על שאלות על  החקירה בנושא, כולל האם אותרו בהקשר שלה מקרי נגיף כלשהו, ​​או אפילו איזו סוכנות בדקה אותה.

 

 

 

ציוץ בטוויטר פורסם כ3 ימים לאחר החתונה שבו תוייגו 2 עוזרים בכירים לממשל קואומו, כותרת הפוסט הייתה- טירוף טהור. בציוץ מוצגת תמונת השער במגזין היידיש של אהרן טייטלבוים, שבו לבושים לבן, בנו, מנדל טייטלבוים, ונכדו, יואל טייטלבוים, החתן כאשר מאות משתתפים חסרי מסכה יושבים ברקע, אך לא ננקטה שום פעולה.

גורם במנהל בלאסיו אמר לעיתון כי הממשל מטפל בקהילה היהודית האורתודוכסית "בכפפות ילדים.

הכתבה בניו יורק פוסט תיארה את: "הרב הראשי המתריס של הכת החסידית שערך חתונה סודית אדירה בברוקלין אמר לחסידיו כעבור ימים לאחר החתונה: "לא ניכנע". ותיארה את השתלשלויות המאורעות המתוארות מעלה.

נקודה מעניינת היא שבכתבה צוין כי הדיווח שלהם תורגם ישירות מהביטאון השבועי של סאטמר - 'דער בלאט'. למרות שדאגו לשמור את דבר קיום החתונה בסוד הרחק מעין התקשורת, מסתבר כי בביטאון הפנימי היוצא לאור מדי סופ"ש בשפת היידיש סוקרה החתונה והפרטים הגיעו לידי ה'ניו יורק פוסט'.

בעקבות הסערה שעורר הפרסום, תהו רבים מדוע פלג מהר"א מסאטמר בחר לפרסם על חתונה, אותה ניסו לשמור בסוד, וכי מדובר במעשה מביך. ומדוע מלכתחילה בחרו לערוך חתונה עם אלפי אנשים נגד כל כללי הריחוק החברתי, שזהו מהלך מביך עוד יותר.

ביממה האחרונה הפך הסיפור לבינלאומי - רשתות הטלוויזיה באוסטרליה, סין, יפן, בריטניה ורשתות ברחבי ארצות הברית - כולל פוקס ניוז דיווחו על אותה חתונה המונית שהתקיימה חרף מגבלות הקורונה.

 

 

 




50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE