הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
תועלות תה המאצ'ה היפני ושימושים מומלצים
בתרבות היפנית הוא זוכה לכבוד כבר מאות שנים, ולמרות שבמערב גילו אותו רק בעשורים האחרונים, הסגולות שלו כבר הולכות לפניו: יש בו הרבה יותר נוגדי חמצון, הוא בריא יותר וממש מרגיע. הכירו את תה המאצ’ה, ובינתיים, תרתיחו מים

רובנו מכירים את יתרונות התה הירוק לבריאותנו בשל הריכוז הגבוה של נוגדי החמצון שקיימים בו. עם זאת, רבים מאתנו לא יודעים שקיימים סוגי תה ירוק שונים בעלי יתרונות שונים, ושאת חלקם ניתן וכדאי לצרוך לא רק כמשקה, אלא גם יחד עם המזון. אם גם אתם מעוניינים להוסיף לתפריט שלכם את אחד מסוגי התה הבריאים ביותר וליהנות מיתרונותיו לאורך כל היום, כדאי שתכירו את תה המאצ'ה הירוק, שאת האבקה שלו ניתן להשיג במרבית חנויות הטבע והתבלינים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

מהו תה המאצ'ה?

תה המאצ'ה הוא תה יפני מסורתי שמופק מהשיח קמליה סיננסיס(כמו כל סוגי התה), וניתן לרוב לרכישה כאבקה טחונה-דק בצבע ירוק. דרך ההפקה הייחודית של התה כוללת טחינה של הצמח באמצעות אבני ריחיים, להבדיל מהשיטה המוכרת לנו של חליטת העלים בשלמותם בכוס התה. היתרון העיקרי של השיטה הייחודית הזו טמון בכך שטחינת העלים היבשים מאפשרת לנו לצרוך חלק גדול מהערכים התזונתיים של התה במהלך השתייה. זאת בניגוד לשתיית תה רגיל, שחלק גדול מרכיביו אינם מופרשים למים או שנהרסים בתהליך הרתיחה. הערכים הללו, ביניהם מינרלים, ויטמינים ונוגד החמצון הטבעי והחזק EGCG, הופכים את תה המאצ'ה לתרופה טבעית שיכולה להגן על גופנו במגוון דרכים.

 

יתרונות תה המאצ'ה


היתרונות הבריאותיים הגלומים בשיטת ספיגת נוגדי החמצון שבתה לצד הרכבו הייחודי, נבדקו ואוששו במחקרים שונים. אלה הבולטים שבהם:

 

הפחתת כולסטרול רע - חוקרים יפנים גילו כי תה המאצ'ה מסייע בהורדת כולסטרול רע (LDL) בגוף, מה שמועיל מאוד בסיוע להפחתת נזקים לכבד ולכליות כמו גם במניעת הסיכון למחלות לב.

 

סיוע בטיפול בחרדות - חומצת האמינו תיאנין (L-Theanine), שנמצאת בתה בכמות גבוהה, ידועה כסוג של תרופת הרגעה טבעית לגוף, שמאפשרת להפחית מצבים של חרדות, הפרעות בשינה ושינויים במצבי רוח. עם זאת, להבדיל מפתרונות מרגיעים שעשויים להוביל למצבי עייפות, חומצת אמינו זו מעלה את הריכוז, כך ששתיית התה מובילה למצב של איזון הכולל רוגע מחד וערנות וחדות מחשבה מאידך. 

 

האטת תהליכים סרטניים - תה המאצ'ה מכיל כמות גדולה במיוחד של נוגד החמצון החזק EGCG, שממלא תפקיד חשוב בסיוע להאטת תהליכים סרטניים. באמצעות מניעת תהליכי יצירת כלי דם המזינים את הגידול הסרטני, "מחבל" נוגד החמצון הזה ביכולות של הגידול להתפשט ולצמוח. למרות שכל סוגי התה הירוק מכילים EGCG בכמויות שונות, תה המאצ’ה מכיל פי EGCG 137 מתה ירוק ממוצע.

 

זירוז חילוף חומרים בגוף ויכול לסייע בהרזייה - תפקיד נוסף של ה-EGCG, קטצ’ין המעודד חמצון של שומן. על ידי תהליך החמצון הזה הוא מגביר את חילוף החומרים בגוף, מה שתורם מאוד להרזיה. לצורך המחשה, שתיית כוס וחצי של תה מאצ'ה מסייעת להגברת חילוף החומרים בגוף בשיעור של כמעט 4 אחוזים למשך 24 שעות.

 

שימור רמות האנרגיה לאורך זמן - תה המאצ'ה אמנם מכיל קפאין, אולם במידה קטנה בהרבה מאשר הכמות שניתן למצוא בכוס קפה. בעוד ש-90 המיליגרמים של קפאין בכוס קפה ממוצעת יעניקו לכם אנרגיה לזמן קצר, 60 המיליגרמים בכוס תה מאצ'ה ישתחררו בגוף באיטיות שתאפשר להם להעניק לגופכם אנרגיה למשך כ-3 שעות מרגע השתייה. זאת בזכות חומצת התיאנין, שמאטה את שחרור הקפאין למחזור הדם. אם אתם צורכים תרופות לדילול דם צריך להתייעץ עם רופא בנוגע לכמויות התה היומית שמומלץ להם לצרוך.

 

הסוד הוא בגידול ובשיטת הטחינה

תה המאצ’ה הוא אבקה דקיקה המופקת מהעלים המובחרים ביותר של השיח הירוק קמליה סיננסיס (Camellia Sinensis), הגדל במספר אזורים ביפן. תהליך יצירת המאצ’ה קפדני ואורך כמספר שבועות, ובמהלכו העלים מכוסים מפני חשיפה לשמש ישירה על מנת שיקבלו את הגוון הירוק העמוק המזוהה עם התוצר הסופי ואת המתיקות הייחודית שלה אחראיות חומצות האמינו. על מנת להגיע לתוצר איכותי, בוחרים את העלים הטובים, הצעירים והרעננים ביותר ומפרידים אותם מהשורש והגבעולים. לאחר שנקטפו העלים ויובשו, מגיע שלב הטחינה: בעזרת אבני ריחיים נטחנים העלים בטחינה עדינה, עד שמתקבלת אבקה דקיקה וירקרקה. הטחינה מסייעת לשימור הרכיבים התזונתיים שקיימים בעלים הללו ומאפשרת ספיגה טובה של נוגדי החמצון הקיימים בהם, בניגוד לחליטה, שהורסת את חלקם.

 

מאצ'ה- מגיע טחון לאבקה, לא עלים כדרך המסורתית יותר לשתות תה

 

המסורת היפנית

אבקת תה המאצ’ה משמשת במסורת היפנית לעריכת טקס התה המסורתי המהווה חלק חשוב מהתרבות היפנית מזה מאות בשנים. מקורה של המסורת העתיקה הוא בהכנת תה המאצ’ה בידי נזירים בודהיסטים והוא מעלה את הקשר שבין שתיית התה לבין השלווה והרוגע הנפשי המאפיין את הנזירים וכן חוקרים ומומחים מניחים כי התה תורם ליכולת הריכוז המדיטטיבית של הנזירים.

טקס הכנת התה הינו בעל חשיבות תרבותית עמוקה בחברה היפנית ומסמל משמעויות שונות ומסורות עתיקות יומין, הטקס כולל מלבד שימוש בסוג התה המסורתי גם חובה להשתמש בכלים מסוימים על מנת לשמור על מקוריותו של הטקס, לצורך הכנת התה היפנים משתמשים בספל מאצ’ה מיוחד העשוי מקרמיקה וקרוי צ’ה וואן, בכפית מאצ’ה עשויה במבוק – צ’ה שאקו ובמקציף – צ’ה סן, מלבד הכלים הללו ישנם אביזרים נוספים כגון מפית ייחודית, מצקת למים חמים ועוד.

כאמור מקור המאצ’ה הוא ביפן וזאת על אף העובדה כי רוב התוצרת הנמכרת בארץ מקורה בסין. הכנת המאצ’ה היא תורה העוברת מדור לדור ודורשת מומחיות של ממש כאשר ישנן שושלות של ממש המומחיות בייצור התה המגדלות את תה המאצ’ה באחוזות תה לאורך מאות שנים.

ועכשיו, התה: במהלך טקס התה המסורתי מחממים מים לטמפרטורה קבועה ומדויקת של 65 מעלות, מוסיפים את האבקה ומקציפים בעזרת מטרפה עשויה במבוק מיוחד ליצירת קצף עדין.
כללי צריכת אבקת המאצ'ה המסורתיים בטקסי התה היפניים המסורתיים מוגשת לכל אורח כוס קטנה עם מעט מים חמים, שבתחתיתה כרבע כפית מאבקת תה המאצ'ה. כל אורח מקציף לעצמו את התערובת עד לקבלת מרקם אחיד, באמצעות שימוש בכף במבוק בשם צ'אסן.  לצורך הכנת התה לפי כל כללי הטקס: שפכו בין רבע לשליש כפית מאבקת תה המאצ'ה אל תוך כוס או ספל, וצקו מעליה מעט מים חמים. שימו לב שכדאי להימנע ממים רותחים, על מנת לשמור על איכויות התה.  ערבבו היטב את הנוזל באמצעות כפית לצורך מניעת היווצרות גושים. הוסיפו כמות נוספת של מים חמים, עד למילוי הכוס כולה.

 

טקס הכנת התה היפני

 

אבקת מאצ’ה: לא רק בתה

אז נכון, השימוש המסורתי של אבקת המאצ’ה הוא להכנת תה, אבל עם הזמן לקחו טבחים ושפים את האבקה הזו למחוזות אחרים ורבים. אפשר לשלב אותה בעוגות, שייקים, מרקים, ממרחים וסלטים, אפשר להשתמש בה לתיבול, ולשלב אותה עם, מלח, פפריקה ושום, ואפילו להוסיף לביצים ובשר. ואם לצבוע מאכל בירוק תרצו, המאצ’ה תעשה את העבודה – תוספת של מעט מאצ’ה לכל מאכל תיתן לו את הצבע הירוק, וללא הטעם.יתרונותיו הרבים של תה המאצ'ה לבריאות לצד טעמו הייחודי, שמאפשר לו להשתלב במגוון מנות מבלי להיעשות "דומיננטי" מדי, הביאו לכך שהוא מהווה בסיס למגוון שייקים, מרקים, עוגיות וקינוחים. כך שאם אתם מעוניינים להוסיף את המאצ'ה לתפריט שלכם, אל תסתפקו בשתייתו כתה בלבד. המתכונים הפשוטים והקלים הבאים יאפשרו לכם ליהנות מיתרונות אבקת תה המאצ'ה ללא מאמץ בכל מנה במטבח.




 

 
 
50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE