הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ועדת ה-CDC קבעה: אלו הראשונים שיקבלו את החיסון בארה"ב
בתום פגישה מיוחדת שנערכה במטה ה-CDC, הוחלט להמליץ על חלוקת החיסון לעשרות מיליוני עובדי מערכת הבריאות ול-3 מיליון קשישים המתגוררים בבתי אבות. שני המכשולים העיקריים: כיצד החיסון יעבוד בקרב נשים בהיריון, והאם מקבלי החיסון ידווחו על תופעות לוואי

ועדה מיוחדת במרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) אישרה את מדיניות הפצת החיסון לקורונה, ולאחר שיאושר ע"י הגורמים הרלוונטיים, הראשון להתחסן בארצות הברית יהיו עובדי בתי החולים ודיירי בתי אבות.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה

 

עם 13 תומכים ומתנגד בודד, הוועדה אישרה את המתווה בהצבעה שנערכה מוקדם יותר היום (שלישי). לפי הנתונים שהוצגו לחברי הוועדה עוד בטרם נערכה ההצבעה, ברחבי ארצות הברית ישנם כ-21 מיליון עובדים בבתי החולים ובמרפאות, וכ-3 מיליון קשישים המתגוררים בבתי אבות. דהיינו, ארה"ב זקוקה ל-48 מיליון מנות חיסון ב"גל החיסונים הראשון".

ד"ר ננסי מסוניר, מנהלת המרכז הלאומי לחיסונים ומחלות נשימה, הוסיפה כי מרבית המדינות יוכלו לחסן את כלל עובדי מערכת הבריאות בתוך שלושה שבועות. עם זאת, חשוב לזכור כי החיסון ניתן בשתי זריקות, בהפרש של חודש ביניהם, כך שבפועל מדובר בתהליך שיתפרס על פני קרוב לחודשיים.

פגישה הוועדה נערכה על רקע ההכנות האחרונות לקראת אישור והפצת החיסון, שעשוי להתחיל בתוך כשבועיים בלבד. כרגע, המכשול העיקרי הוא המועד שבו מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) יעניק את האישורים הנדרשים לחיסונים (שתי חברות, מודרנה ופייזר, כבר החלו בתהליך האישור המזורז).

 

תחילת הניסויים הקליניים בארה"ב, מוקדם יותר השנה (צילום: AP)

 

מאז פרוץ המגיפה, מדענים ומומחים לבריאות הציבור דנים בנוגע לשיטות היעילות ביותר לחסן את כל 330 מיליון האנשים המתגוררים בארצות הברית, מתוך ההבנה שלא ניתן יהיה לעשות זאת במועד אחד. בחודש שעבר סיפר שר הבריאות של ארה"ב, אלכס אזר, שהוא צופה שכל אחת מיצרניות התרופות תוכל למסור כ-20 מיליון מנות של החיסון במהלך השבועיים האחרונים של דצמבר (כמות המספיקה לחיסון של 20 מיליון איש).

על אף אישור המתווה להפצת הנגיף, אנשי ה-CDC אמרו שהם עדיין מודאגים ממספר סוגיות. בראש ובראשונה, בין 10% ל-15% מהאנשים שקיבלו את החיסון סבלו מתופעות לוואי. בין היתר, דווח על כאבים עזים באזור שבו ניתנת הזריקה, כאבי ראש, כאבים בשרירים ועוד. ב-CDC הדגישו כי לא מדובר בתופעות לוואי חמורות, בטח שלא כאלה שמסכנות חיים.

ולמרות זאת, בוועדה המליצו שעובדי בתי החולים החווים תופעות לוואי לאחר קבלת החיסון, צריכים לקבל חופשת מחלה ולא להגיע למרכז הרפואי.

חשש נוסף הוא האופן שבו נשים בהיריון יגיבו לחיסון, שכן טרם פורסם מידע או נתונים בנושא זה מהניסויים הקליניים שבוצעו החברות. יתכן שסוגיה זו אף תעכב את תהליך האישור של ה-FDA. לדברי חברי הוועדה ב-CDC, הסיבה לדאגה היא ש-75% מעובדי תעשיית הבריאות בארה"ב הם נשים, ולפי ההערכות כ-330 אלף מתוכן הרות.

 

ממתינים לאישור החריג מצד ה-FDA (צילום: Shutterstock)

 

ראוי להוסיף כי החלטת ה-CDC הינה המלצה בלבד, אך היא משמשת כמעין מסגרת למדינות, שיכולות לבחור האם לאמץ את השיטה הזו, או לגבש מדיניות אחרת.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE