הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
תיירות לידה בניו יורק: נשים בהיריון שילמו אלפי דולרים כדי ללדת בארה"ב ולקבל אזרחות
כתבי האישום הוגשו כנגד שישה תושבי לונג איילנד, בחשד שגבו כ-750 אלף דולר מ-100 נשים טורקיות, שרצו ללדת בארצות הברית כדי שילדיהם יזכו באזרחות אמריקאית. אם לא די בכך, החשודים הונו את רשויות הבריאות בארה"ב ביותר משני מיליון דולר

שישה תושבי ארצות הברית מואשמים שעמדו מאחורי הונאת "תיירות לידה", במסגרתה הם קיבלו מאות אלפי דולרים כדי לסייע לנשים הרות להגיע לארה"ב וללדת במדינה, וזאת כדי שהן והילדים שלהן יזכו באזרחות אמריקאית.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הנאשם סקירוגלו מבקר בבית שבו התגוררה אחת הנשים (צילום: משרד התביעה הפדרלי במזרח ניו יורק)

 

כתבי האישום החמורים נחשפו הבוקר (רביעי), ולפי משרד התביעה הפדרלי בברוקלין, הונאת הענק עלתה למשלמי המסים ביותר משני מיליון דולר.

שני החשודים המרכזיים בפרשה הם שרה קפלן ואיברהים אקסקל, שניהם תושבי לונג איילנד שבניו יורק. לפי כתב האישום, השניים שיווקו את שירותיהם לנשים מטורקיה, באמצעות מודעות שפורסמו בדפי פייסבוק בטורקית: "בחלק מהמקרים, הנאשמים כלל לא הסתירו את כוונותיהם. בפוסטים נכתבו סיסמאות כגון 'הילד שלי צריך להיוולד באמריקה".

 

 

עוד עולה מכתב האישום שהחשודים סיפקו "שירותי תיירות לידה מלאים": הם סיפקו לנשים דירה לגור בה, הסיעו אותן לסידורים, סייעו להם בתהליך הגשת הבקשה לקבלת אזרחות ואף סיפקו להם "ביטוח בריאות" (בפועל הם השיגו 'ביטוח' באמצעות תוכנית מדיקייד, שאליה הנשים התקבלו בדרכי מרמה). הנשים ההרות שילמו כ-7,500 דולר במזומן בתמורה לשירות.

מינואר 2017 ועד חודש ספטמבר האחרון, הנאשמים השיגו כ-750 אלף דולר באמצעות הונאת הענק. אם לא די בכך, הנשים קיבלו הטבות בריאותיות בסך 2.1 מיליון דולר במהלך תקופה זו (באמצעות תוכנית 'מדיקייד').

"הנאשמים ניסו לעשות קופה ולנצל את זכות האזרחות מכוח לידה", אמר סת' דו-שארם, התובע הפדרלי בפועל, "בסופו של דבר, משלמי המסים האמריקאים נתקעו עם החשבון בגובה 2.1 מיליון דולר".

 

אילוסטרציה (צילום: AP)

 

חמישה מתוך ששת החשודים - קפלן, אקסקל, אניס בוראק סקירוגלו, פיורדליסה מארטה ואדגר רודריגרז - נעצרו במהלך פשיטות שנערכו הבוקר ברחבי לונג איילנד, האזור שבו הם החזיקו ב-9 דירות ובתים שבהן הנשים התגוררו. החשוד השישי, ששמו לא פורסם בשלב זה, טרם נעצר ע"י רשויות החוק.

אקסקל, קפלן וסקירוגלו הואשמו בקשירת קשר לביצוע הונאת הגירה, הונאת ביטוח בריאות, הונאה מרחוק והלבנת הון. לעומת זאת, מארטה ורודריגז מואשמים בקשירת קשר לביצוע הונאת ביטוח בריאות, הונאה מרחוק והלבנת הון.

 

 

 

במשרד התביעה הפדרלי בברוקלין סיפרו כי לא בשלב זה הם לא הצליחו להחרים את מאות אלפי הדולרים שהחשודים הרוויחו מההונאה, וזאת מכיוון שהכסף הועבר לחשבונות בנק שונים בטורקיה.

"תיירות לידה" אינה תופעה חדשה בארצות הברית, ולמעשה היא קיימת מזה עשורים. היתרונות לכך מאוד ברורים: הילד זוכה לאזרחות אמריקאית מיד לאחר הלידה, וכאשר הם מגיעים לגיל 21 הם יכולים לשמש כספונסר לגרין קארד עבור ההורים. בנוסף, רשויות ההגירה בארה"ב נוטות שלא לגרש אדם שיש לו ילדים אמריקאים.

לפני כשנה נחשפה הונאה דומה בצדה השני של ארצות הברית. דונג יאן לי בת ה-41, סינית במוצאה המתגוררת בעיר אירווין שבמחוז אורנג', סייעה לנשים הרות להגיע מסין וללדת על אדמת ארצות הברית. היא הודתה במסגרת עסקת טיעון על מעורבותה בהונאת הגירה ובתרמית ויזה. לדברי התביעה, היא הראשונה להודות מתוך 19 חשודים נוספים בגין אותן אשמות.

 

מימין: אחת המודעות שפורסמה בפייסבוק. משמאל: הנאשמים (צילום: משרד התביעה הפדרלי במזרח ניו יורק)

 

על פי החשד, לי, בעלה ושותפה העיסקי אשר נעצרו גם כן, הריצו את המנגנון תחת מעטפת של סוכנות תיירות במהלך השנים 2013 עד 2015. תודות לכך היא הרוויחה סכומי עתק, ורכשה באמצעותם בית בשווי 2.1 מיליון דולר ומכונית יוקרה ב-118 אלף דולר.

כמו כן, הועבר לחשבונה סכום של כ-3 מיליון דולר שהגיע מסין. כל זאת תוך שנתיים של עבודה, על ידי סיוע לכ-500 לקוחות ללדת על אדמת ארה"ב במטרה לזכות באזרחות אמריקאית עבור ילדיהם.

על פי כתב התביעה, לי הבטיחה לאותן נשים הרות לזכות ב"אזרחות אטקרטיבית המקנה שנים של חינוך חינם, זיהום אוויר נמוך בהשוואה לסין, זכויות פנסייה, ומסלול נוח לשאר בני המשפחה להגר בזכות אזרחות הוולד". חלק משיטת העבודה היה סיוע במילוי טפסי בקשה לוויזת תיירות, בה הצהירו הנשים כי בכוונתן להגיע לפרק זמן של שבועיים ליעדים כמו הוואי, לוס אנג'לס או ניו יורק, אך למעשה הם שהו כשלושה חודשים באחת מ-20 הדירות של לי באירווין.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE