הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
יותר מ-40 מדינות מתכננות לתבוע את פייסבוק בשבוע הבא. אחריה גוגל כבר נמצאת על הכוונת
רשויות ההגבלים העסקיים בארה״ב חוקרות האם ענקיות הטכנולוגיה מנצלות את כוחן – כשגוגל מנסה להשתלט על תחום החיפוש והפרסום ופייסבוק מנסה לשלוט במדיות החברתיות השונות

זוהי לא שנת טובה לתאגידי הענק של עמק הסיליקון, תביעות משפטיות מכה בענקיות הטכנולוגיה. רשויות ההגבלים העסקיים ברמה הארצית והמקומית בארה"ב מתכננות להגיש מספר תביעות כנגד פייסבוק וגוגל. ניו יורק מובילה קבוצה של יותר מ-40 מדינות בחקירת פייסבוק בגין הפרות לכאורה של ההגבלים העסקיים, והיא עשויה להגיש תביעה נגד פייסבוק כבר בשבוע הבא.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

לא היו פרטים רבים על התביעה הממשמשת ובאה. בשלב זה לא ברור מה יכללו המדינות בתלונות המשפטיות שלהן. אך צוין כי ועדת הסחר הפדרלית (FTC) רשאית להגיש תלונה קשורה בבית המשפט המחוזי או עם שופט במשפט מנהלי, ושגם פייסבוק וגם משרד התובע הכללי של ניו יורק סירבו להגיב.

"התיאוריה הסבירה ביותר תהיה שרכישות וואטסאפ ואינסטגרם סיכלו את הפיתוח של מתחרים מתפתחים אשר היו מהוות אתגר עבור ההגמוניה ברשתות החברתיות של FB", אמר דניאל קריין, פרופסור למשפטים באוניברסיטת מישיגן, לסלון במייל. "התרחיש הטוב ביותר הוא שבית המשפט ימצא את הרכישות האלה לא אנטי תחרותיות כי וואטסאפ ואינסטגרם לא היו מתחרות של FB בזמן הרכישות. תרחיש הטיפול הגרוע ביותר: שתי החברות צריכים לחטוף כל כך".

גאס הורביץ, פרופסור חבר למשפטים באוניברסיטת נברסקה, לינקולן, בעל אבחנה דומה.

"קשה לקרוא העתיד הצפון בפרשי הזאת, אבל קרוב לוודאי שה-AGs (התובעים הכלליים) יתמקדו במה שהם רואים כרכישות אנטי תחרותיות", הסביר הורביץ. "אני מתאר לעצמי שזה יכלול לא רק דברים כמו רכישת אינסטגרם, אלא [של פייסבוק] שימוש בנתונים מרכישת Onavo. במקרה הגרוע ביותר מדינות אלה ידחפו קדימה לשבירת פייסבוק".

הוא הוסיף: "לגבי הסיבה שהמדינות ומשרד המשפטים הולכים כנגד החברות האלה, בין השאר זה רק פוליטיקה ותגובה לדאגה צרכנית מובנת. חברות אלה גדולות וענו עשו כמה מהלכים מדאיגים לכאורה בשנים האחרונות".

"חליפות אלה לא צפויות לשפר את הסטטוס קוו, אבל הן כמעט הכלי היחיד ש-AGs צריכה להגיב לחששות לגיטימיים", סיכם הורביץ.

 

 

אם אכן תוגש תביעת הגבלים עסקיים נגד פייסבוק בשבוע הבא, זה יהיה המקרה השני של התדיינות משפטית בעלת פרופיל גבוה מסוג זה נגד ענקית טכנולוגיה השנה. באוקטובר הגיש משרד המשפטים תביעה נגד גוגל  בגין הפרה לכאורה של חוקי ההגבלים העסקיים.
זו תהיה התביעה הראשונה מצד הממשל הפדראלי בארה"ב נגד ענקית המדיה החברתית. הרשויות חוקרות האם ענקיות הטכנולוגיה מנצלות את כוחן בכלכלת האינטרנט – כשגוגל מנסה להשתלט על תחום החיפוש והפרסום ופייסבוק מנסה לשלוט במדיה החברתית. שתי החברות הכחישו את ההאשמות, וטענו שהן פועלות בשווקים תחרותיים ביותר וכי השירותים שהן מציעות ברובם מועילים לצרכנים ואף ניתנים בחינם.

זו אינה הפעם הראשונה שפייסבוק מתמקדת בהפרות פוטנציאליות של ההגבלים העסקיים. חקירת ההגבלים העסקיים הנוכחית הוכרזה לראשונה בשנה שעברה- כאשר התובעת הכללית של ניויורק, לטישה ג'יימס, הסבירה בזמנו כי התובעים הכלליים של המדינה חוקרים אם פייסבוק "סיכנה את נתוני הצרכנים, הפחיתה את איכות הבחירות של הצרכנים או העלתה את מחיר הפרסום". הסנאטורית אליזבת וורן, הגיבה לחדשות חקירת ההגבלים העסקיים על ידי קישורה לבדיקות של משרד המשפטים וה-FTC, וציינה כי "אם התוכנית שלי למס משתדלנות מוגזמת הייתה מאושרת באותה תקופה, פייסבוק הייתה משלמת 39 מיליון דולר במסים - כסף שהיה יכול להיות מופנה למאמצי ההגבלים העסקיים של ה-FTC".

חששות ההגבלים העסקיים לגבי פייסבוק זלגו לתוך 2020 והגיעו לשיאם בדיון בוועדת המשפט של בית הנבחרים באוקטובר, שבו דנו הדמוקרטים בסוגיות של זכויות הצרכן ורפובליקנים האשימו חברות כמו פייסבוק וגוגל בדיכוי קולות ימניים. זפיר טיקוט, פרופסור חבר למשפטים בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת פורדהם, הסבירה בעדותה בדיון כי "חוקי ההגבלים העסקיים, חיוניים לחופש ולכלכלה משגשגת. שוק הביג-טק המרוכז ביותר וההפרות הקיימות של ביג-טק המופעלות על ידי עמדותיהם הדומיננטיות מהוות איום דמוקרטי גדול".

במקביל, מתגבשת תביעה נוספת נגד גוגל שתוגש בשבועות הקרובים, הפעם על ידי קבוצת תובעים מקולורדו, נגד הדומיננטיות של גוגל בשוק החיפוש. תביעה זו דומה לתביעה שמגבשים במשרד המשפטים, וייתכן והשתיים יאוחדו בהמשך. "זוהי תקופה היסטורית לרשויות ההגבלים העסקיים, שמגנים על התחרות והחדשנות בשוקי הטכנולוגיה שלנו", נמסר בהצהרה שפרסמו התובעים הכלליים בראשות פיל וויזר מקולורדו. "אנחנו מתכוונים לסיים חלק מהחקירה שלנו נגד גוגל בשבועות הקרובים".

 

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE