הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
זמן חיסון: מי הן אגרניות החיסונים הכי גדולות מבין כל המדינות, ואיך המשחק העולמי במרדף אחרי החיסון ישפיע על התושבים שלה
הפוליטיקה הרפואית של 2020, כיצד מדינות עשירות "אוגרות" את החיסונים בעולם, צפו בתרשימים. מבט על יצרניות הפרימיום של החיסונים בתעשייה ומי זולה יותר פי חמש למנה ותספק למדינות עולם שלישי?

לפי העדכון מהמרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב ביום שלישי, מי שאמור לקבל את החיסון תחילה הם עובדי מערכת הבריאות, יחד עם דיירים ואנשי צוות של בתי אבות. אנשים אלה צריכים לקבל את החיסון COVID-19 לפני כל אחד אחר, אמר יום שלישי.

המלצה זו חלה על ארה"ב. אבל מה לגבי עובדי מערכת הבריאות במדינות אחרות? או קשישים עם בעיות בריאותיות? האם אחות בפרו, שנמצאת בסיכון גבוה להידבק בנגיף, צריכה להיות מחוסנת לפני שאדם עם סיכון נמוך בארה"ב יקבל את החיסון?

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

ניקו לוסיאני, יועץ בכיר בארגון הסיוע העולמי Oxfam, חושב שהאסטרטגיה הגיונית הן מבחינה מדעית והן מבחינה מוסרית.

"אני עובד מול מחשב, עכשיו, בבטיחות של הבית שלי", הוא אומר. "אשמח להמנע מקבלת חיסון כדי שסבתא עם בעיה רפואית בקואלה לומפור או בלימה, פרו, תוכל לקבל גישה לחיסון. אני חושב שהרבה אנשים ינקטו באותה דעה כמוני. "

אבל, הוא אומר, כרגע ההפך צפוי להתרחש: אנשים בסיכון נמוך בארה"ב צפויים להיות מחוסנים לפני אנשים רבים בסיכון גבוה במדינות עניות.

 

המדינות העשירות ביותר יזכו לכמות הרבה ביותר של חיסונים לעיתים יותר ממה שהן צריכות, על חשבון מדינות עניות יותר שלא יהיה להם מספיק מנות לתושביה

 

"חלק מהסיבה היא שמדינות עשירות אוגרות את אספקת החיסון", אומר לוסיאני. "זה מובן במידה מסוימת שאתה רוצה להגן על העם שלך. עם זאת, זה משאיר הרבה אנשים ברמה העולמית מחוץ למעגל ההגנה. "

כשהחלה מגפת המלחמה, מדינות עשירות יצאו למסע קניות אינטנסיבי. חלקם אפילו קראו לזה "קניית פאניקה". מדינות אלה החלו להגיע להסכמים עם חברות תרופות לרכישת חיסונים ניסיונים לקורונה, עוד לפני שהניסויים הקליניים הסתיימו. הפרטים של הסכמים רבים כאלה אינם פומביים.

באותו זמן, אף אחד לא ידע איזה חיסון ניסיוני יעבוד. אז מדינות עשירות היו חילקו את ההימורים בין כמה חיסונים(ישראל לבדה חילקה את הסכם הרכישה שלה בין 4 חברות חיסונים) שלהם. אבל עכשיו, זה נראה שרבים מהחיסונים יהיו יעילים.

 

 

 

חיסונים הן מפייזר והן מחברת מודרנה מובטחים כיעילים ביותר מ 90%. שתי החברות כבר ביקשו ממינהל המזון והתרופות האמריקאי לאשר שימוש חירום בחיסונים COVID-19 שלהן. ואסטרהזניקה כנראה לא רחוק מדי מאחור. בשבוע שעבר, החברה אמרה שהחיסון שלה הגיע למצב סביר, עם תוצאות באזור 70% יעילות.

כאשר מינונים אלה הופכים לזמינים במהלך השנה הבאה, כמה מדינות מבוססות יותר סביר להניח שבסופו של דבר יישארו עם יותר מנות חיסון ממה שהם באמת צריכים. לארה"ב כנראה יהיו מספיק מנות כדי לחסן את האוכלוסייה שלהם פעמיים. לקנדה יהיה מספיק לאוכלוסייה שלהם חמש פעמים.

 

הבהלה לחיסון דחפה את מדינות העולם להוציא הון עצום על החיסונים מתקציב המדינה, בתקווה שההשקעה תצדיק את עצמה ותזניק חזרה את הכלכלה

 

הנתונים מראים כי כמעט 10 מיליארד מנות שוריינו לחלוקה מידית למדינות, ורוב המינונים האלה נרכשו על ידי מדינות בעלות הכנסה גבוהה.

לדוגמה, כמעט כל מנת חיסון של פייזר הולכת למדינות עשירות. והמנות הראשוניות שמיוצרות מבית מודרנה מכוונים לשימוש לארה"ב, מה שמשאיר כמות קטנה של מנות לאנשים במדינות עניות השנה ואולי לתוך 2022 גם כן. סביר להניח שחלק מהאנשים לא יחוסנו עד 2023, טיילור ועמיתיה מעריכים.

 

 

 

"יש אי-שוויון מאוד משמעותי", נמסר מהאחראים על הנתונים "ממש לא ראינו את אי השוויון הזה מצטמצם בכלל בחודשים האחרונים".

עם זאת, יש חדשות טובות, אומר קאליפסו צ'אלקידו,, מי מנהל מדיניות בריאות גלובלית במרכז לפיתוח גלובלי. מחצית ממינון החיסון מאסטרהזניקה ושותפתה מאוניברסיטת אוקספורד הולך למדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית. לפחות 500 מיליון מנות ילכו להודו ו-300 מיליון מנות ילכו ל-COVAX, יוזמה של ארגון הבריאות העולמי שעוזרת למדינות העניות ביותר לרכוש מינונים.

מכמה סיבות, החיסון של אסטרהזניקה הולכת להוות גורם קריטי לסגירת הפער בנגישות ברחבי העולם, אומר צ'אלקידו. קודם כל, חיסון זה גם יותר קל להעברה ואחסון כי הוא דורש רק קירור. החיסון של מודרנה צריך להיות מאוחסן במקפיא, ואילו החיסון של פייזר דורש סוג מיוחד של מקפיא אשר למרפאות ובתי חולים רבים אין.

 

החיסון של החברות האמריקאיות יקר לאין ערוך, פי חמש מאשר אסטרהזניקה הבריטית\שוודית- אפילו השינוע ואחסון יותר פשוט וזול.

 

אסטרהזניקה גם במהירות מגדילה את הייצור על ידי שיתוף הטכנולוגיה שלהם עם יצרני חיסונים אחרים. החברה כבר עשתה הסכם עם מכון הסרום של הודו, יצרנית החיסון הגדולה בעולם, לייצר מאות מיליוני מנות בשנה הבאה.

לבסוף, החיסון אסטרהזניקה הולך להיות הרבה יותר זול מאשר חיסונים אחרים. זה יעלה פחות מחמישית מהחיסונים של מודרנה ופייזר.

" אסטרהזניקה אותת לעולם כי הם מעוניינים להפוך את החיסון זמין לאנשים במדינות עניות יותר במחיר הנמוך ביותר במידת האפשר, כמו כן גם בפרמטרים של יעילות וכמובן במחיר. זה די חשוב", אומר צ'אלקידו.

כי אם העולם רוצה לסיים את מגפת הזאת, צריך לייצר מיליארדי מנות של לא רק חיסון, אלא גם חיסון במחיר סביר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE