הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הנשיא טראמפ מאיים להטיל וטו על חקיקת החירום ודורש: צ'ק סיוע בגובה 2,000 דולר לכל אזרח
טראמפ ביקר בחריפות את תוכן חקיקת החירום, שלדבריו כוללת "דברים מיותרים שאינם קשורים לקורונה". בנוגע לשליחת צ'ק, הנשיא דורש מהקונגרס לאשר אלפיים דולר לכל אזרח ו-4,000 דולר לבני זוג, "אחרת הממשל הבא יצטרך לאשר חקיקת חירום נוספת"

ימים ספורים לאחר ששני בתי הקונגרס אישרו בהצבעה את חקיקת החירום, הנשיא טראמפ קרא אמש (שלישי) לבצע שינויים רבים בהצעת החוק ולעלות את הסכום שיחולק לתושבים, מ-600 דולר לאלפיים דולר.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

בסרטון שפורסם בערב יום שלישי, הנשיא טראמפ ביקר בחריפות את הצעת החוק ואמר שחלקים גדולים ממנה כלל אינם קשורים למגפת הקורונה: "אני מבקש מהקונגרס לשנות את הצעת החוק מהסכום הנמוך, 600 דולר, לאלפיים דולר ו-4 אלף לבני זוג", אמר טראמפ.

הנשיא המשיך והסביר: "אני גם מבקש מהקונגרס להיפטר באופן מיידי מהפריטים המיותרים שנמצאים בחקיקה ולשלוח לי את הניסוח החדש, אחרת הממשל הבא יצטרך לאשר חקיקת חירום נוספת", הוא אמר והוסיף, "אולי הממשל הבא יהיה שלי ונצליח לעשות זאת".

 

 

רבים בקונגרס, הן בצד הרפובליקני והן בצד הדמוקרטי, הופתעו מתגובת הנשיא, שכן הם העריכו שהוא יסכים לחתום על החקיקה כמעט באופן מיידי. עם זאת, חשוב להבהיר כי לנשיא אומנם יש את האפשרות להטיל וטו על החקיקה, והוא רמז על כך בסרטון, אולם הוא לא אמר זאת במפורש.

כמו כן, ראוי להזכיר כי למעשה מדובר בהצעת חוק כפולה, שכן המחוקקים החליטו לשלב את חקיקת החירום ביחד עם הצעת חוק לתקצוב הממשל הפדרלי (בדומה לחוק ההסדרים שמוגש לכנסת). סוגיית התקציב נידונה בחודשים האחרונים ע"י חברי הקונגרס, והפרטים הסופיים של חקיקת החירום סוכמו במהלך סוף השבוע האחרון.

 

ראשי הקונגרס, מיץ מקונל הרפובליקני וננסי פלוסי הדמוקרטית (צילום: Getty Images)

 

לא ברור איך יגיבו בקונגרס לדבריו של הנשיא, אולם נראה שהדמוקרטים דווקא מברכים על הדרישה לעלות את הסכום שיחולק לתושבי ארה"ב. ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים והדמוקרטית הבכירה בקונגרס, הגיבה אמש בטוויטר וכתבה שבית הנבחרים יעלה את הנושא להצבעה השבוע:

"רפובליקנים סירבו פעם אחר פעם לומר מה סכום הצ'ק שהנשיא טראמפ מעוניין בו. סוף סוף הוא הסכים לצ'ק בגובה אלפיים דולר. אנחנו מוכנים לעלות את זה לדיון ולקיים הצבעה", היא כתבה. חשוב להסביר כי פלוסי רמזה על כך שתתקיים 'הצבעת פה אחד', כך שהתנגדות של חבר קונגרס בודד עלולה לטרפד את המהלך.

 

 

צ'אק שומר, הדמוקרט הבכיר בסנאט, הסכים שיש צורך לעלות את הסכום שיחולק לכל התושבים, אך הפציר בנשיא לחתום על החקיקה הנוכחית ולאשר את חקיקות החירום הבאות עם תוספת לכספי הסיוע.

 

 

בכירי המפלגה הרפובליקנית בקונגרס, לרבות הסנאטור מיץ' מקונל וחבר הקונגרס קווין מקארתי, טרם הגיבו לדרישת הנשיא.

למרות שחקיקת החירום אושרה ע"י שני בתי הקונגרס, המסמך עצמו יוגש לנשיא טראמפ רק במהלך יום חמישי או שישי. לנשיא יהיו שתי אפשרויות: לחתום על הצעת החוק (ובכך לאשר אותה), או לחילופין להטיל וטו (הקונגרס יכול לבטל את הווטו אם שני-שליש משני הבתים יצביעו בעד המהלך).

כזכור, חקיקת החירום אושרה השבוע בקונגרס לאחר חודשים ארוכים שבהם המו"מ בין ראשי המפלגות היה תקוע. עבור מרבית תושבי ארה"ב, הבשורה הגדולה ביותר שעולה מחקיקת החירום היא ההחלטה לכלול גל תשלומים ישירים נוסף. 

 

אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

לפי הצעת החוק (שכאמור עלולה להשתנות), מרבית התושבים והאזרחים יקבלו צ'ק בסך 600 דולר (1,200 דולר לבני זוג שמגישים יחדיו דו"חות מס), ו-600 דולרים נוספים על כל ילד שמוגדר כנתמך ("dependent") של ההורים (לפי תצהירי המס האחרונים שהגשתם). לשם השוואה, בגל התשלומים הראשון כל אזרח ותושב קיבל 1,200 דולר (2,400 דולר לבני זוג), ותוספת בגובה 500 דולר על כל ילד.

בדומה לגל התשלומים הראשונים, גובה הצ'ק שתקבלו ירד ככל שההכנסה שלכם עולה. ככל הנראה, מי שמרוויח עד 75 אלף דולר בשנה (150 אלף דולר עבור בני זוג) יזכה במלוא הסכום. חשוב להבהיר כי הפרטים הסופיים של שתי סוגיות אלו - מדרגות מס הכנסה וזכאות של נתמכים - טרם פורסמו.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE