הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
סכנות משככי הכאבים והאלטרנטיבות שכדאי להכיר
היחס המטעה של הציבור לתרופות ללא מרשם הוא שניתן לקחת אותן ללא חשש מפני שאין צורך להתייעץ עם רופא לפני כן. והרי אם אין צורך לבקש מרשם מרופא, זהו וודאי סימן מובהק לכך שהן לא מסוכנות. נכון שרמת המסוכנות של משככי כאבים ללא מרשם נמוכה יותר, אך חשוב לדעת כי גם הפעילות שלהן עלולה להיות מסוכנת ביותר. כל תרופה אותה מכניסים לגוף מפרה את הסדר הטבעי. הגוף פועל בצורה אוטומטית וכאשר מכניסים אליו חומרים שאינם טבעיים הכול עלול להשתבש

משככי הכאבים האופיאטיים הינם סוג של תרופה עתיקת יומין הנגזרת מהזרע של צמח פרג האופיום. תרופה זו יכולה, לעיתים, לשכך כאבים, אך בה בעת היא סם מסוכן מאוד, וממכר בצורה יוצאת דופן. 
בשנים האחרונות יותר ויותר מדינות בעולם המערבי נכנסות לסטטיסטיקה, ותושביהן מקבלים את התואר המפוקפק "מכורים למשככי כאבים". מציאות זו מתרחשת לא רק באמריקה הרחוקה או בבריטניה – זה קורה גם כאן בישראל. מהסיבה הזאת בהחלט כדאי לעצור כדי להבין מה עלולות להיות ההשלכות של השימוש בתרופות האלו, ורגע לפני שאתם לוקחים עוד כדור כדאי שתדעו מה המחיר שאתם משלמים ואיך אפשר להימנע ממנו.בשנים האחרונות יותר ויותר מדינות בעולם המערבי נכנסות לסטטיסטיקה, ותושביהן מקבלים את התואר המפוקפק "מכורים למשככי כאבים". מציאות זו מתרחשת לא רק באמריקה הרחוקה או בבריטניה – זה קורה גם כאן בישראל. מהסיבה הזאת בהחלט כדאי לעצור כדי להבין מה עלולות להיות ההשלכות של השימוש בתרופות האלו, ורגע לפני שאתם לוקחים עוד כדור כדאי שתדעו מה המחיר שאתם משלמים ואיך אפשר להימנע ממנו.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


תרופה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)



מגפת ההתמכרות למשככי כאבים אופיאטים בארה"ב ובישראל:

ההתמכרות למשככי כאבים הפכה זה מכבר למגפה קטלנית – כך עולה מנתונים סטטיסטיים. מתברר שהזינוק בשימוש בתרופות לשיכוך כאבים מסוג אופיואידים, הכוללות חומרים נרקוטיים המופקים מצמח הפרג, ממש כמו הירואין, אחראי לכך שתוחלת החיים בארה"ב מצויה במגמת ירידה זו השנה השנייה. לא פחות מ-42.249 בני אדם מתו ממנת יתר של משככי כאבים בארה"ב בשנת 2016 – עלייה בשיעור של 28%, רובם בגילאי 25 עד 54. זאת ועוד: מנות היתר נמצאו כגורם המוות המרכזי בקרב אמריקאים שגילם אינו עולה על 50, והרגו בשנת 2016 ו-2017 יותר בני אדם מאלו שמצאו את מותם בעקבות פגיעות מכלי נשק ומתאונות גם יחד, ופי חמש מקורבנות הקראק בשנות ה-90 וה-80.ואילו בשנתיים האחרונות חלה עלייה ניכרת.

גם בישראל חל זינוק משמעותי במספר המכורים למשככי כאבים אופיאטיים, ומספרם מוערך בעשרות אלפים. מחקר עדכני שנערך בישראל מצא כי למעלה מ-15% מהמטופלים שקיבלו משככי כאבים במרשם רופא, פיתחו דפוסים של שימוש לרעה ושל התמכרות אליהם.

 תמותה ממנת יתר של משככי כאבים – ממדי התופעה:

 לא כולם מודעים לכך שהלכה למעשה, יותר אנשים מתים כיום ממנת יתר של משככי כאבים, מאלו שפוגשים את מותם בעקבות נטילת מנת יתר של סמים. תרופות משככות כאבים על בסיס אופיאטי אחראיות ל-38.2% ממקרי המוות בעקבות מנת יתר, וכשמוסיפים לאופיאטיים גם תרופות פסיכיאטריות ונוגדי דיכאון, מגיעים לשיעור הבלתי נתפס של 45%. המשמעות היא שיותר אנשים מתים ממנת יתר של תרופות שקיבלו במרשם רופא (45%), מאשר ממנת יתר של הירואין, קוקאין, מטאמפטאמינים ואמפטמינים גם יחד (39%). לשם ההמחשה, משכך הכאבים פנטניל, חזק פי מאה ממורפין ופי 50 מהירואין, והרג יותר מאלף בני אדם בארה"ב בשנת 2005. אין ספק שמדובר בתופעה מדאיגה ביותר, בעלת ממדים נרחבים וקצב התפשטות מהיר מאוד.

מבחר משככי פופולריים:

סכנות השימוש בפרצטמול
פרצטמול הוא החומר הפעיל בתרופות כמו אקמול, דקסמול ונובימול. החומר הפעיל בתרופות אלו מיועד לשיכוך כאבים ואנשים נוטלים אותו בכאבי ראשכאבי מחזור חודשי ואפילו לטיפול בחוסר נוחות קל. הכדורים אכן נחשבים לבטוחים, אך מסתבר שאפילו כמות קטנה מעל המותר יכולה לגרום לבעיות קשות בכבד – עד כדי רמה של שחמת.

הפרצטמול מתפרק בכבד במיקום מסוים, וכאשר יש עומס שלו במקום הכבד עלול לקרוס. הסכנה מחריפה במקרים של כאב ראש לאחר שתיית אלכוהול. האלכוהול מפורק גם הוא בכבד, ובמקום לאפשר לכבד לנוח מעבידים אותו עוד יותר כדי לפרק את התרופה דבר שעלול להיות עם תוצאות הרסניות.

סכנות השימוש באופטלגין
תרופה הנמכרת בישראל ללא חשש ולא מודעות לסכנות שהיא טומנת בחובה. כדי להבהיר עד כמה היא מסוכנת אולי כדאי להזכיר שהשימוש בתרופה נאסר במדינות מפותחות כמו אצלנו בארה"ב ואף באוסטרליה וקנדה. לאופטלגין יש תופעת לוואי בה מספר הכדוריות הלבנות האחראיות לפעולת מערכת החיסון בדם צונח.

הסכנה המיידית המתעוררת היא זיהום בדם או בשפה המקצועית אלח דם. מצב זה הוא אחד המסוכנים ביותר הידועים ברפואה המודרנית ועלול להביא למוות באופן מהיר.

תרופת הפלא אספירין – אל תתעלמו מההשלכות
אספירין נחשבה לתרופת פלא. מיד כשנודע שהיא מדללת דם היא הפכה להיות התרופה הנבחרת עבור מטופלים רבים. ישנם אפילו רופאים המגדילים לעשות ומציעים למטופלים לקחת אותה כמניעה נגד סכנה של מחלות ואירועי לב. למרות שהיא אכן נחשבת תרופה מצוינת, אסור להתעלם מן ההשלכות שלה.

מחקרים מראים כי נטילת אספירין באופן קבוע גורמת לרירית הקיבה להפוך לדקה יותר עד כדי רמה של חור במקום. משמעות מצב כזה הוא ניתוח דחוף ומציל חיים. תרופות ללא מרשם יכולות להיות יעילות, אך חשוב לזכור שלכל כדור אותו מכניסים לפה יש השלכות שאסור להתעלם מהן.

התרופה ויוקס מגבירה את הסיכון למחלות לב
זוהי תרופה השייכת למשפחת נוגדי הדלקת שאינם סטרואידים, שמטרתם לסייע בטיפול בדלקת ובכאב מקומי. תופעת הלוואי הידועה של תרופות אלו היא פגיעה בקיבה, אך מסתבר במחקרים אחרונים שויוקס מעלה את הסיכון לחלות במחלות לב עד פי שלושה. כך שאומנם הכאבים משוככים ברגע זה, אך הסיכון למחלת לב עתידית קופץ משמעותית.

 

אישה לוקחת תרופה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)

 

 

התמכרות לתרופות מרשם גם בישראל – תמונת מצב מדאיגה:

בישראל לא קיים רישום מסודר של שיעור מקרי ההתמכרות לתרופות מרשם ומקרי המוות כתוצאה ממנת יתר של משככי כאבים, ובכל זאת גם מהנתונים שכן מצטברים מצטיירת תמונת מצב מדאיגה. שיעור השימוש בתרופות ממכרות לשיכוך כאבים שניתנות במרשם בין שנת 2010 לשנת 2015 הכפיל את עצמו ואף יותר מכך. לדוגמה, בקופת החולים מכבי מדובר על עלייה בשיעור המשתמשים במשככי כאבים במרשם של פי 2.3, במאוחדת – פי 2.4 ואילו בקופת חולים לאומית – פי 2.5. בנוסף, מחקר ישראלי שנערך על ידי ד"ר לב-רן שאולי, מנהל מרפאת התמכרויות במרכז הרפואי "לב השרון", בשיתוף עם בתי החולים שיבא ואיכילוב, וכלל 900 נבדקים שנוטלים משככי כאבים במרשם, מצא כי 17% עד 52% מהם סבלו מהתמכרות מסוכנת אליהן. מסתמן שמגפת ההתמכרות הקטלנית למשככי כאבים, אשר הוכרה פומבית על ידי הנשיא טראמפ, שהכריז על מצב חירום לאומי בארה"ב בעקבותיה, חייבת לשמש תמרור אזהרה הן לציבור הרחב ולרופאים.

ההתמכרות הקטלנית לתרופות מרשם:

כשדה קרב של אינטרסים כלכליים בארצות הברית ידוע זה מכבר שמופעל לחץ רב על רופאים על ידי חברות התרופות, במטרה לגרום להם לרשום משככי כאבים חזקים. אצלנו המצב קצת שונה, אך גם בישראל ניתן להבחין בעלוני הפרסומת של חברות התרופות ומוצריהן בחדרי הקליניקה של הרופאים. אין ספק שהעלייה הגורפת בשימוש במשככי כאבים ממכרים ומסוכנים שמתרחשת כאן בארץ נובעת אף היא, לפחות בחלקה, מהאינטרסים הכלכליים של תאגידי התרופות. פנינו לעורך הדין דניאל סרור, ממשרד עו"ד כספי סרור ושות' המתמחה ברשלנות רפואית, על מנת להבין על מי חלה האחריות במקרים של התמכרות, פגיעה או חלילה מוות כתוצאה מנטילת משככי כאבים ותרופות מרשם אחרות. עו"ד סרור אמר שחשוב לדעת שהאחריות על מרשם התרופה והמינון שלה בצורה נכונה היא על הרופא, ואם הוא חורג מהנהלים, הוא חשוף לתביעה בגין רשלנות במתן תרופה.

רשלנות רפואית במתן תרופות:

הנהלים קובעים כי רופא שאינו נותן למטופל מידע מלא אודות תופעות הלוואי והסיכונים הכרוכים בנטילת תרופה שרשם לו – מתרשל במילוי תפקידו הרפואי. עוד מחויב כל רופא לבצע אבחנה רפואית מעמיקה לפני הפקת מרשם לתרופה עבור מטופליו. אם רופא אבחן באופן בלתי הולם את מצבו של מטופל וכתוצאה מכך רשם לו תרופה שנוגדת תרופות אחרות שהוא נוטל, או לא תואמת את מצבו הרפואי – זו רשלנות רפואית. גם טעויות ברישום המינונים הנכונים ומינון עודף של תרופות ממכרות ומשככי כאבים חזקים שעלול לגרום לנזקים קשים, ואף להגיע לכדי סכנת חיים ומוות – מצויות באחריות הרופא ועלולות להיחשב כרשלנות רפואית.

 

These New Painkillers Could Replace Opioids

 

 

תרופות לשיכוך כאבים נבדלות זו מזו ברמת הסיכון הכרוכה בהן:

חשוב להבין שמשככי כאבים הם אמנם לא הפתרון הבטוח ביותר לבעיות כאב, אבל גם כאן ישנה חלוקה למשככים מסוכנים יותר ומסוכנים פחות. משפחת התרופות האופיאטיות, בה כלולות תרופות כמו טרמדול וטרמדקס, מיועדות לכאבים בעוצמה גבוהה והן המסוכנות ביותר. בין תופעות הלוואי שלהן ניתן למנות טשטוש, נמנום, תשישות, סחרחורות ועצירות, והבעיה העיקרית היא סיכון חמור להתמכרות ובמינונים גבוהים – מוות ממינון יתר.

משפחת תרופות נוספת ומסוכנת מעט פחות היא הדיפירון, אליה משתייכת התרופה הנפוצה אופטלגין, שמנגנון פעולתה לא ידוע וכרוך בתופעת לוואי נדירה של פגיעה במח העצם, אשר עלולה להזיק למערכת החיסון ואפילו להוביל למוות. במדינות רבות, לרבות ארה"ב, תרופה זו ניתנת רק במרשם רופא ולעתים נדירות בלבד.

לבסוף, משפחת התרופות המבוססות על החומר הפעיל פארצטמול, שהידועה בהן היא אקמול, משככות כאבים קלים בלבד ומורידות חום, כשמשך השפעתן מוגבל ל- 3-4 שעות והן נחשבות לבטוחות יחסית. עם זאת, גם תרופות אלו מעמיסות על הכבד ומסוכנות במינון יתר, לכן השימוש בהן מוגבל ל-4 גרם ביום, כלומר עד שמונה כדורים ביממה.

תופעות הלוואי של משככי כאבים נרקוטיים:

בין תופעות הלוואי של התרופות האופיאטיות ניתן לציין כאבי ראש, סחרחורות, כיבי קיבה, פגיעה בתפקוד הכליות ובמקרים נדירים אף התקף לב או אירוע מוחי. סימני התמכרות לתרופות מסוג זה כוללים נטילת מינונים גבוהים מהכתוב במרשם, עיסוק כפייתי בהשגת התרופה או המרשם עבורה ושימוש שלא לצרכי שיכוך כאב. במקרי התמכרות מתקדמים עלולים להופיע פגיעות בתפקוד החברתי, הזנחת ההופעה החיצונית וחוסר עניין בתחביבים ופעילויות, שבעבר כן עניינו את המשתמש. במצבים חמורים שמצריכים גמילה דחופה, עלולים המשתמשים לחוות הזיות והתעלפויות תכופות, מה שמעיד על סכנה ממשית למוות ממינון יתר. תהליך גמילה מתרופה אופיאטית-נרקוטית כולל תסמינים כמו נדודי שינה, אי שקט ועצבנות, הקאות, בחילות ושלשולים, כאבי שרירים ושינויים מהירים במצב הרוח.

טיפולים בפולסים מגנטיים – אלטרנטיבה פורצת דרך ובטוחה לשיכוך כאבים:

טיפול טבעי בכאב נחשב לטיפול בטוח, טבעי ולא ממכר לכאבי ראש, מיגרנות וכאבים נוירולוגיים באופן טבעי הפועל בטכנולוגית הפולסים האלקטרומגנטיים, שמהווה בשורה גדולה בתחום הטיפול בבעיות כאב, אשר יעילותה הוכחה מחקרית והיא מאושרת על ידי מנהל התרופות והמזון האמריקני, ה-FDA. הטכנולוגיה פורצת הדרך של הפולסים המגנטיים, הנקראת גם PEMT (ראשי תיבות של pulsed electromagnetic therapy), עושה שימוש בשדה אלקטרו-מגנטי המופעל בתדירות מדויקת ובעוצמה המותאמת לבעיה של כל מטופל, על מנת לאזן את המטען החשמלי של תאים ואיברי גוף כואבים ופגועים, ולהחזירם לתפקוד תקין. בין השפעותיו של הטיפול ניתן למנות, לצד שיכוך הכאבים עצמו, גם האצה הן בחילוף החומרים והן בשיקום והחלמת הרקמות הפגועות, ואף שיפור זרימת הדם לאזור המטופל.

 

Taking painkillers? Beware! It may increase heart attack, stroke risk,  reveals study - The Financial Express

 

 

רפואת תדרים – לשיכוך כאבים אפקטיבי ללא תרופות:

אפשרות טיפול חלופית נוספת לנטילת משככי כאבים היא רפואת התדרים. מדובר בטיפול חדשני באמצעות מכשירים מתקדמים, שמטרתו להגיע לאיזון מחדש של תבניות אנרגטיות בתאים, איברים ורקמות פגועות, באמצעות שידור התדר הנכון שמהווה מפתח לתהליכי הבראה. הטיפול שנחשב לפריצת דרך בתחום, כולל אבחון ממוחשב באמצעות מכשירי רפואת תדרים משוכללים, וכן טיפול בציוד מתקדם להפקת תדרים מרפאים, ושידורם למקום הנחוץ בגופו של המטופל. מדובר בריפוי עמוק ברמת התא, שמטפל בשורש הבעיות שגורמות לכאב ומספק תוצאות מרשימות ביותר, שגם מחזיקות מעמד לטווח הארוך. זאת, הודות לכך שהשפעתן מתבססת על כוח הריפוי הטבעי של הגוף, במקום על חומרים כימיים לשיכוך כאב.

חיזוק שרירי הגוף למניעת כאבים והפחתה בעוצמתם:

מתברר שישנם כאבים אשר ניתן למנוע ולהפחית באמצעות חיזוק השרירים הרלוונטיים וביצוע מתיחות מתאימות. לדוגמה, מחקר מדעי שנערך באוניברסיטת גטבורג בשבדיה בשנת 2011, מצא שביצוע פעילות גופנית בתדירות של שלוש פעמים בשבוע למשך ארבעים דקות בכל פעם, תורם להפחתת כאבי מיגרנות ברמה זהה לזו שמתקבלת בעקבות נטילת תרופות. מחקר נוסף שהתקיים בשנת 2012 באוניברסיטה למדעי הבריאות במינסוטה, ארה"ב, גילה כי מתיחות לצוואר יעילות משמעותית יותר להפגת כאבים באזור מאשר טיפול תרופתי. המכון למחקר קבוצתי בסיאטל אף מצא במחקר שנערך בשנת 2011 והתפרסם בכתב העת המדעי Archives of Internal Medicine, שבכאבי גב תחתון, תרגול מתיחות ויוגה יעילות באופן מובהק לשיכוך הכאבים ומאפשרות להפחית במינוני תרופות לשיכוך כאב.

הקשר בין פעילות גופנית לשחרור מכאבים:

שרירים חלשים עלולים כשלעצמם לגרור בעיות כאב. כך לדוגמה, שריר ארבע ראשי חלש לא יישא מספיק בעול, מה שיגרום בהדרגה לבעיות ברכיים ולכאבים באזור. לפיכך, חשוב שיהיה לכם ציוד מתקדם לכושר וספורט כדי לתרגל ולהתאמן באופן קבוע, על מנת לחזק את כל שרירי הגוף. גוף חזק וגמיש, שנוצר בעקבות פעילות גופנית סדירה ומותאמת, הוא ערובה לחיים נטולי כאב, ויכול לסייע למנוע וגם להפחית את עוצמת הכאבים ואת תדירות הופעתם. 

לסיכום, ישנם מקרים רבים בהם משככי כאבים באמת חיוניים מאוד ויכולים לאפשר לאדם לתפקד במצבים בהם אחרת הוא היה מוצא את עצמו מנוטרל. עם זאת, חשוב לזכור שאחרי הכל מדובר בסם מסוכן שלו השפעה ממכרת, אשר עלול לגרום לנזקים עצומים לגוף. לכן, מומלץ לחזק את הגוף ולקבל טיפולים אלטרנטיביים ובטוחים יותר לשיכוך כאב, לפני שפונים לארטילריה הכבדה.







 
 
0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE