הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"התקוממות כנגד ארה"ב בעקבות ההסתה של הנשיא": בכיר בסנאט קורא להדיח את טראמפ באופן מיידי
הסנאטור צ'אק שומר הפציר בסגן הנשיא לכנס את חברי הקבינט ולהפעיל את התיקון ה-25 לחוקה, אך הבהיר שהקונגרס מוכן לפתוח בהליך הדחה אם פנס והשרים לא יפעלו בנושא. מוקדם יותר היום גם חבר קונגרס רפובליקני קרא להפעיל את התיקון שמאפשר להדיח את הנשיא: "הוא לא כשיר ולא בקו הבריאות"

בוושינגטון די. סי. עדיין מנסים לעכל את האירועים הבלתי נתפסים שהתרחשו אתמול בגבעת הקפיטול, כאשר תומכי הנשיא טראמפ המסרבים להכיר בתוצאות של בחירות דמוקרטיות ולגיטימיות החליטו להסתער על בניין הסנאט ובית הנבחרים.

כעת גוברים הקולות, הן בצד הרפובליקני והן בצד הדמוקרטי, להפעיל את התיקון ה-25 לחוקת ארה"ב ולהדיח את הנשיא טראמפ כבר היום, 13 ימים לפני סיום הקדנציה שלו.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הסנאטור צ'אק שומר קורא להדיח את הנשיא טראמפ כבר היום (צילום: Getty Images)

 

הסנאטור צ'אק שומר, כיום יו"ר המיעוט הדמוקרטי בבית העליון של הקונגרס (ומי שבתוך ימים בודדים יהפוך ליו"ר הרוב הדמוקרטי בסנאט), קרא הבוקר לסגן הנשיא פנס ושאר חברי הקבינט להדיח את טראמפ באופן מיידי.

"מה שקרה אתמול בגבעת הקפיטול היה התקוממות כנגד ארצות הברית בעקבות ההסתה של הנשיא. לכן, הנשיא הזה לא צריך להישאר בתפקידו", נמסר משומר.

 

 

הדמוקרט הבכיר בסנאט אף הסביר כי בעיניו הדרך הטובה ביותר לסלק את הנשיא מהבית הלבן היא באמצעות הפעלת התיקון ה-25, אך גם לא שלל את האפשרות לפתוח בתהליך הדחה בקונגרס: "הדרך המהירה והיעילה ביותר, וניתן לבצע אותה היום, היא להדיח את הנשיא באמצעות הפעלת התיקון ה-25 ע"י סגן הנשיא. במידה שסגן הנשיא והקבינט יסרבו לעמוד על שלהם, הקונגרס מסוגל להתכנס כדי להדיח את הנשיא", כלשון ההודעה.

 

בתוך בניין הקפיטול, אתמול (צילום: AP)

 

התיקון ה-25 לחוקה האמריקאית אושר ב-1967, ארבע שנים לאחר שהנשיא ג'ון קנדי נרצח בדאלאס. החוק הסדיר מספר סוגיות שלא נקבעו בחוקה קודם לכן, למשל שסגן הנשיא הופך להיות הנשיא ומקבל את כל הסמכויות במידה שהנשיא מת, מתפטר או מודח (נושא שעלה לדיון לאחר רצח קנדי ב-1963).

מעבר לכך, התיקון ה-25 לחוקה, וליתר פירוט סעיף 4 לתיקון, מתייחס למצב שבו הנשיא אינו מסוגל למלא את התפקיד. כדי שהנשיא אכן יודח באמצעות סעיף זה, סגן הנשיא יצטרך לכנס את חברי הקבינט, והם יצטרכו להצביע בעד כך שהנשיא אינו כשיר למלא את תפקידו.

עם זאת, אם זה יקרה הנשיא יוכל לטעון שהוא כן כשיר למלא את התפקיד, ואז ההכרעה בנושא תעבור לקונגרס. מצד שני, ההכרעה בקונגרס עלולה להימשך מספר שבועות, והיות שנותרו 13 ימים בלבד עד סיום הקדנציה של טראמפ, יתכן שבפועל פנס יהיה הנשיא עד ה-20 בינואר.

 

חבר הקונגרס אדם קינזינגר (צילום: Getty Images)

 

עוד לפני ששומר פרסם את ההודעה הקוראת להדיח את הנשיא, חבר הקונגרס אדם קינזינגר (אילינוי) הפך לרפובליקני הראשון שקורא לעשות שימוש בתיקון ה-25 לחוקה.

קינזינגר, לשעבר טייס בחיל האוויר האמריקאי, לא חסך בביקורת והפנה אצבע מאשימה כלפי טראמפ: "האמת היא שהנשיא יצר את המצב הזה. הוא לא כשיר למלא את התפקיד ולא בקו הבריאות. כעת, על הנשיא לוותר על השליטה ברשות המבצעת, בין אם יעשה זאת מרצונו או שיעשו את זה נגד רצונו", הוא אמר בסרטון שפרסם בחשבון הטוויטר שלו.

 

 

חבר הקונגרס מאילינוי המשיך: "כל הסימנים מראים שהנשיא הזה איבד קשר, לא רק לתפקיד או לשבועה, אלא למציאות עצמה. מסיבה זו אני קורא לסגן הנשיא ושאר חברי הקבינט לוודא שהשבועות הקרובים יעברו בבטחה עבור העם האמריקאי".

על אף הודעותיהם של קינזינגר ושומר, בשלב זה לא ברור אם ישנה תמיכה מספקת כדי לקדם הליך הדחה נוסף, בעיקר בשל מסגרת הזמנים הקצרה שנותרה עד ליציאת טראמפ מהבית הלבן.

 

מיק מולבני, מוקדם יותר השנה (צילום: AP)

 

בתוך כך, 7 בכירים בבית הלבן ובממשל הפדרלי הודיעו על התפטרותם בעקבות אירועי יום רביעי, ביניהם מיק מולבני (בעבר ראש הסגל של טראמפ ועד אתמול שליח ארה"ב לצפון אירלנד), מאט פוטינגר (סגן היועץ לביטחון לאומי), שרה מת'יוס (סגנית דוברת הבית הלבן) וסטפני גרישאם (לשעבר דוברת הבית הלבן ועד אתמול ראשת הסגל של הגברת הראשונה, מלאניה טראמפ).

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE