הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
עידן חדש בוושינגטון: ג'ו ביידן הושבע כנשיא ארצות הברית ה-46
הנשיא ביידן נכנס לתפקיד החדש באופן רשמי מוקדם יותר היום, ובממשל החדש לא מבזבזים זמן וכבר סימנו יעדים לטיפול במגפת הקורונה והמשבר הכלכלי החמור שנוצר בעקבותיה, לצד רפורמת ההגירה שעשויה לסלול את הדרך לאזרחות עבור כ-11 מיליון איש; במקביל לביידן, שהפך לנשיא המבוגר ביותר בהיסטוריה האמריקאית, גם סגניתו קמאלה האריס נכנסה לספרי ההיסטוריה כאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד

ארצות הברית יצאה לדרך חדשה לפני זמן קצר, כאשר הנשיא ג'ו ביידן הושבע כנשיאה ה-46 של המדינה, יותר מחודשיים לאחר שניצח את הנשיא לשעבר טראמפ בבחירות.

נשיא בית המשפט העליון של ארה"ב, השופט ג'ון רוברטס, ערך את ההשבעה עבור ביידן, שנכנס לתפקיד באופן רשמי לאחר שאמר: "אני נשבע בכובד ראש, כי אמלא באמונה את תפקיד נשיא ארצות הברית, וכמיטב יכולתי אקיים את חוקת ארצות הברית, אשמור ואגן עליה"

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


נשיא ארצות הברית ה-46, ג'וזף רובינט ביידן ג'וניור (צילום: Getty Images)

 

היום אומנם צפוי להיות יום חגיגי, אך בממשל החדש מתכוונים להתחיל לעבוד כדי לטפל באתגרים הרבים העומדים בפניהם, בראש ובראשונה המגפה העולמית שהובילה למשבר כלכלי חמור ביותר. אך מעבר לכך, בממשל ביידן גם עוסקים בעשרות נושאים נוספים, החל ביטול חלק מהמדיניות של הממשל הקודם, וכלה ברפורמת הגירה שתסלול את הדרך לקבלת אזרחות עבור כ-11 מיליון שוהים בלתי חוקיים.

בדומה לנשיאים קודמים, גם 100 הימים הראשונים של ביידן יהיו קריטיים ביותר, ובמובן מסוים האופן שבו יראו שלושת החודשים הקרובים יכתיב את הטון של המשך הקדנציה.

בימים כתיקונם, מאות אלפי אמריקאים היו מגיעים למול הלאומי - אותה שדרה מרכזית שמחברת בין גבעת הקפיטול, אנדרטת וושינגטון, אנדרטת לינקולן וכל שאר המבנים החשובים של וושינגטון די. סי.

 

הנשיא ביידן ורעייתו, וסגנית הנשיא האריס ובעלה, בהגעתם לגבעת הקפיטול הבוקר (צילום: AP)

 

בעקבות משבר הקורונה שגבה את חייהם של כ-400 אלף אמריקאים, ולאור המהומות הקטלניות שנרשמו בגבעת הקפיטול ב-6 בינואר, טקס ההשבעה התאפיין בעיקר בסידורי האבטחה הכבדים. מעבר למשטרה המקומית, משטרת הקפיטול, ה-FBI והשירות החשאי, כ-25 אלף חיילי המשמר הלאומי הוצבו בבירה האמריקאית והפכו את המול הלאומי לאזור מאובטח.

למעשה, לציבור הרחב כלל לא התאפשר להתקרב לאזור המול הלאומי היום, וכמה מאות אורחים בלבד - בעיקר אח"מים ופוליטיקאים אחרים - זכו להשתתף בטקס מחוץ לבניין הקונגרס.

מעבר לשינויים הרבים שנגרמו בעקבות משבר הקורונה והמהומות, טקס ההשבעה נכנס לספרי ההיסטוריה גם בזכות המועמדים: ג'ו ביידן, שחגג את יום הולדתו ה-78 בסוף נובמבר, הפך לנשיא האמריקאי המבוגר ביותר בהיסטוריה. סגנית הנשיא האריס הפכה לאישה הראשונה בתפקיד, כמו גם לאפרו-אמריקאי הראשון. האריס אף הפכה לסגנית הנשיא הראשונה ממוצא דרום-אסייתי.

 

נשיא ארצות הברית ה-46, ג'וזף רובינט ביידן ג'וניור, ורעייתו ג'יל (צילום: Getty Images)

 

כ-21 חודשים עברו מאז שג'ו ביידן הודיע באופן רשמי על כוונתו להתמודד בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית לקראת הבחירות לנשיאות, ומאז הוצגו קרוב ל-50 תוכניות שונות שהוא הבטיח ליישם עם כניסתו לבית הלבן.

חלק מן התוכניות מתייחסות למשבר הקורונה, חלקן נועדו לבטל או להפוך החלטות שונות של הממשל הקודם ואילו חלק נוסף של התוכניות נועדו לספק מענה לבעיות שקיימות מזה תקופה ארוכה. ביום שבת האחרון חשף רון קליין, ראש הסגל של הנשיא, שביידן מתכוון ליישם לפחות חלק מהתוכניות כבר במהלך 100 הימים הראשונים של כהונתו.

חשוב להבהיר כי חלק מהתוכניות יחלו כאשר הנשיא ביידן יחתום על צו מנהלי, אולם מרביתו יצטרכו לעבור אישור חקיקתי בשני בתי הקונגרס.

כך לדוגמה, כבר בתחילת דצמבר הסביר הנשיא הנבחר דאז, ג'ו ביידן, שיחתום על צו נשיאותי המחייב חבישת מסכות במקומות שבהם לממשל הפדרלי יש את הסמכות לכך - למשל במטוסים, מבנים פדרליים (רשות הדואר וכדומה) ובתחבורה הציבורית הבין-ארצית (אוטובוסים ורכבות העוברות בין מדינות).

"תעזרו לעצמכם, למשפחה שלכם ולקהילה שלכם. לא משנה מה הדעות הפוליטיות שלכם, אני מבקש שתחבשו מסכות במשך 100 ימים. זה יעשה הבדל עצום. חבישת מסכות אינה אמירה פוליטית, אלא מעשה פטריוטי", ביידן אמר לפני כחודש וחצי.

במקביל לכך, הנשיא הציג בשבוע שעבר את חקיקת החירום בגובה 1.9 מיליארד דולר, שבין היתר תספק גל תשלומים ישירים נוסף למאות מיליוני אמריקאים. הנשיא ביידן מציע שמרבית התושבים יקבלו אלפיים דולר (או 1,400 למי שכבר הספיק לקבל 600 דולר במסגרת חקיקת החירום הקודמת), אולם כדי שזה יקרה הצעת החוק תצטרך לזכות לאישור של הסנאט ובית הנבחרים.

חלק מהתקציב של חקיקת החירום נועד להגביר את קצב החיסונים, ובעבר ביידן הציג תוכנית שאפתנית לחיסון 100 מיליון אמריקאים במהלך 100 הימים הראשונים של כהונתו. לשם השוואה, בחודש הראשון למבצע החיסונים בארה"ב חולקו 31 מיליון מנות של החיסון למדינות, אולם רק 12 מיליון אמריקאים הספיקו להתחסן.

 

מאות אלפי דגלים הוצבו במול הלאומי, לזכרם של קורבנות הקורונה בארה"ב (צילום: Getty Images)

 

כאמור, מעבר לטיפול המיידי במשבר הקורונה, חלק מהצווים הנשיאותיים שעליהם חתם ביידן נועדו לבטל או להפוך החלטות רבות של ממשל טראמפ.

כך למשל, ביידן התחייב שארצות הברית תצטרף להסכם פריז, קרוב לארבע שנים לאחר שממשל טראמפ הודיע על פרישת ארה"ב ממנו. ביידן אף הודיע שיבטל את פרישת ארה"ב מארגון הבריאות העולמי (WHO), שכן הנשיא לשעבר טראמפ הודיע על המהלך בקיץ החולף, אך הפרישה עצמה הייתה אמורה להתרחש רק בחודש יולי 2021. לעומת זאת, אין כל כוונה לבטל את העברת השגרירות האמריקאית לירושלים.

הנשיא ביידן אף הודיע כי יבטל את הצו הנשיאותי 13769 ("הגנה על האומה מפני כניסת טרוריסטים זרים לתוך ארצות הברית"), שהגביל אזרחים מ-12 מדינות בעלות רוב מוסלמי באפריקה ובמזרח התיכון להיכנס לארה"ב.

 

טקס ההשבעה נראה שונה לחלוטין מהשבעות קודמות (צילום: Getty Images)

 

אחד ההבדלים המשמעותיים בין ממשל טראמפ לממשל ביידן צפוי להיות מורגש בתחום ההגירה, שכן הנשיא החדש מעוניין לקדם הצעת חוק חסרת תקדים שתעניק אזרחות אמריקאית ל-11 מיליון מהגרים שנמצאים במדינה באופן בלתי חוקי.

ראוי להזכיר כי בדומה לחקיקת החירום לטיפול בקורונה, גם רפורמת ההגירה תצטרך לזכות באישור של שני בתי הקונגרס לפני שתהפוך לחוק. עם זאת, בשונה מחקיקת החירום, יתכן שתירשם התנגדות רפובליקנית למהלך, דבר שעלול לטרפד את החקיקה כולה.

במסגרת רפורמת ההגירה, כל מי ששוהה בארה"ב באופן בלתי חוקי ב-1 בינואר 2021, יוכנס למסלול בן 5 שנים. אם אותו שוהה בלתי חוקי יעמוד בבדיקות הרקע, ישלם מסים ויעמוד בשאר הקריטריונים הנדרשים (למשל, היעדר עבר פלילי), לאחר חמש שנים הוא יזכה למעמד של תושבות קבע ("גרין קארד"). עם קבלת מעמד זה, מחזיק הגרין קארד יוכל להגיש בקשת אזרחות מלאה בתוך שלוש שנים.

מסגרת הזמנים לקבלת האזרחות צפויה להתקצר משמעותית עבור חלק מן השוהים הבלתי חוקיים, בעיקר מאות אלפי הצעירים המשתייכים לתוכנית "דאקה", או בשמה המלא, "Deferred Action for Childhood Arrivals, או DACA" (לעיתים משתתפי התוכנית נקראים "חולמים").

כאמור, ישנן תוכניות נוספות שהנשיא ביידן מתכוון לקדם במהלך 100 הימים הראשונים של הקדנציה, ביניהם: ביטול רפורמת המסים של ממשל טראמפ, קידום הצעות חוק לשוויון עבור קהילת הלהט"ב ובחינת רפורמה במערך בדיקות הרקע לרכישת כלי נשק.

 

אבטחה כבדה באזור גבעת הקפיטול בעקבות המהומות הקטלניות ב-6 בינואר (צילום: Getty Images)

 

שלא יהיה ספק, לנשיא ביידן ולממשל החדש מצפה עבודה רבה וקשה: ארה"ב שסועה ומפולגת ברמות שלא נראו מאז מלחמת האזרחים, והמדינה מתמודדת עם משבר בריאותי חסר תקדים עם יותר מ-24 מיליון נשאי נגיף הקורונה ו-400 אלף קורבנות. אם לא די בכך, המגפה העולמית הובילה למשבר כלכלי חמור שהשאיר מיליוני אמריקאים ללא מקום עבודה.

במשך קרוב לשנתיים ביידן הציג את עצמו כמועמד היחיד שמסוגל לנצח את טראמפ בבחירות (דבר שכמובן אכן קרה), וכמועמד היחיד שמסוגל להוציא את ארה"ב מהמשברים הרבים שאיתם היא מתמודדת. כעת הנשיא ביידן יצטרך להוכיח ש-81.2 מיליון המצביעים לא טעו כאשר בחרו בו להנהיג את ארצות הברית.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE