הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
לוס אנג'לס מיישרת קו עם מדיניות המושל: אלו בתי העסק שנפתחים מחדש
ההחלטה לחדש את הפעילות הכלכלית תאפשר לעסקים רבים, ביניהם מרכזי קניות, חדרי כושר ומקומות בילוי דומים, לחזור לפעילות באופן מיידי. לעומת זאת, מסעדות יוכלו להיפתח רק ביום שישי לאחר שהעוצר הלילי שהוכרז על עסקים בסוף חודש נובמבר, יבוטל רשמית. על אף הבשורה המשמחת, מנהלת מחלקת בריאות הציבור הזהירה שלא תהסס להורות על סגירה נוספת: "אם בשלב כלשהו נראה שאנחנו שוב יוצרים עומס בבתי החולים, אהיה הראשון לומר שעלינו לבצע שינויים"

לאחר שבועות ארוכים שבהם מרבית בתי העסק ומקומות הבילוי בקליפורניה נותרו סגורים, מוקדם יותר השבוע הודיע מושל המדינה גאווין ניוסאם על סיומה של מדיניות 'הישארו בבית', וחזרה לתוכנית הממוקדת שמאפשרת לעסקים להיפתח בהתאם לתחלואת הקורונה המקומית.

שעות בודדות לאחר שפורסמה הודעת המושל, רשויות הבריאות במחוז לוס אנג'לס החליטו ליישר קו עם ההחלטה. בעקבות כך, מרבית העסקים שהיו סגורים נפתחו מחדש, ומסעדות בעיר המלאכים יוכלו לפתוח את אזורי הישיבה החיצוניים לקראת יום שישי הקרוב.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

כזכור, בתחילת חודש דצמבר המושל הציג את המדיניות החדשה, לפיה קליפורניה חולקה לחמישה אזורים - צפון קליפורניה, אזור מפרץ סן פרנסיסקו, אזור סקרמנטו, עמק סן חואקין (מרכז קליפורניה) ודרום קליפורניה.

בזמנו הסביר המושל בתי עסק ומקומות בילוי רבים, לרבות מספרות, מכוני יופי, ברים, בתי קזינו ועוד, ייסגרו כאשר מספר המיטות הפנויות בטיפול נמרץ באזור מסוים ירד מתחת ל-15%. בתוך מספר שבועות, הנחייה זו חלה על כל חמשת האזורים, שכן תחלואת הקורונה זינקה והובילה לעומס בבתי החולים. אלא שכעת, כאמור, הוחלט לבטל את המדיניות שגם ככה הייתה בתוקף רק בשלושה אזורים בלבד (אזור מפרץ סן פרנסיסקו, עמק סן חואקין ודרום קליפורניה).

למעשה, במסגרת השינויים שעליהם הכריז המושל, מחוזות קליפורניה יחזרו לפעול לפי 'התוכנית למסגרת כלכלית בטוחה יותר', או 'Blueprint for a Safer Economy' אשר הוצגה ע"י ניוסאם בסוף חודש אוגוסט האחרון. במסגרת תוכנית זו, כל 58 המחוזות של קליפורניה הוכנסו לארבע קטגוריות, על סמך שני נתונים קריטיים: כמות נשאי הקורונה על כל 100 אלף תושבים בכל יום, ושיעור הבדיקות החיוביות. 

 

 

כך למשל, מחוז ובו פחות מנשא קורונה אחד על כל 100 אלף תושבים, ושיעור בדיקות החיוביות הנמוך מ-2%, יוגדר כ"מחוז צהוב" ("מרבית בתי העסק במקומות סגורים יכולים להיפתח עם התאמות נקודתיות").

מחוז ובו 1 עד 3.9 נשאי קורונה (על כל 100 אלף תושבים) ושבו שיעור הבדיקות החיוביות עומד נע בין 2% ל-4.9%, יוגדר כ'כתום' ("חלק מבתי העסק במקומות סגורים יכולים להיפתח עם התאמות נקודתיות"). הדרגה שלישית - "מחוז אדום" - יינתן לרשויות שבהן יש 4 עד 7 נשאי קורונה (על כל 100 אלף תושבים) ושיעור הבדיקות החיוביות עומד על 5%-8% ("חלק מבתי העסק במקומות סגורים שאינם חיוניים ייאלצו להיסגר").

מחוזות שבהם ישנם למעלה מ-7 נשאים על כל 100 אלף תושבים, ושיעור הבדיקות החיוביות גבוה מ-8%, יוגדרו כ"מחוזות סגולים", ועל כן מרבית בתי העסק במקומות סגורים לא יוכלו להיפתח.

 

מרבית מחוזות המדינה מוגדרים כסגולים (צילום: Getty Images / מחלקת בריאות הציבור בקליפורניה)

 

כאמור, לקראת שעות הערב מוקדמות של יום שני, מחלקת בריאות הציבור במחוז לוס אנג'לס הודיעה כי היא מיישרת קו עם המדיניות החדשה. המשמעות היא שניתן לחדש את הפעילות במרבית בתי העסק ואתרי הבילוי שנמצאים במקומות פתוחים - אך בכל זאת צפויות מגבלות על כמות השוהים בכל בית עסק.

כך למשל, מרכזי קניות וחנויות אחרות יכולים להיפתח מחדש, אך אזור המסעדות ("פוד קורט") יישאר סגור וניתן יהיה להכניס רק רבע מהקיבולת הרגילה אל תוך מרכז הקניות. אתרי בילוי כגון מוזיאונים, גני חיות וכדומה יכולים לחדש את פעילותם, אם כי בשלב זה רק במקומות פתוחים.

בנוסף, חדרי פוקר יכולים להיפתח אם הם פועלים בחלל פתוח, ועליהם להגביל את כמות הנכנסים ב-50% מהקיבולת הרגילה. הנחייה דומה חלה גם על חדרי כושר, שיכולים להיפתח לפעילות במקומות פתוחים.

בנוגע למסעדות המצב מעט שונה, שכן על המחוז לבטל את העוצר הלילי שהוכרז בין השעות 10:00 בלילה ל-5:00 בבוקר. כאמור, ההערכות הן שאזורי הישיבה הפתוחים במסעדות יוכלו להיפתח מחדש לקראת יום שישי: "העוצר שהוכרז ב-25 בנובמבר עדיין בתוקף, וביום שישי נפרסם הנחייה חדשה שתבטל את העוצר", הסבירה ד"ר ברברה פרר, מנהלת מחלקת בריאות הציבור.

שינוי נוסף שנכנס לתוקף באופן מיידי הוא ביטול האיסור על אירוח משפחות מבתים אחרים. כעת מותר לערוך התקהלות של עד 15 איש, בהשתתפות של עד 3 משפחות מבתים שונים.

לעומת זאת, עסקים ומקומות בילוי רבים יישארו סגורים גם אחרי השינויים האחרונים, ביניהם בתי קולנוע, פארקי שעשועים ועוד.

 

מסעדה בלוס אנג'לס (צילום: Getty Images)

 

למעשה, ההקלה בהנחיות מתאפשרת בזכות שיפור קל שנרשם בשבוע החולף במספר 'נתוני קורונה' קריטיים, לרבות שיעור הבדיקות החיוביות והתחלואה היומית. עם זאת, במחלקת בריאות הציבור במחוז הזכירו כי כשליש מ-15 אלף הקורבנות שמתו במהלך המשבר הלכו לעולמם במהלך השבועות האחרונים.

"אני מבקשת להזכיר שביטול חלק מהמגבלות אינו מהווה חזרה לשגרה, הן בבתי העסק והן באופן שבו אנחנו יוצרים אינטראקציה אחד עם השני", מסרה ד"ר פרר, "אם לא נהיה זהירים, 'נתוני הקורונה' עלולים לנוע בכיוון השלילי במהרה".

יתרה מכך, ד"ר פרר הסבירה שהמחוז לא יהסס להורות על סגירת עסקים נוספת: "אם בשלב כלשהו נראה שאנחנו שוב יוצרים עומס על בתי החולים, ונבין שאנחנו לא מצליחים לעצור את התפשטות הנגיף, אהיה הראשון לומר שעלינו לבצע שינויים".

ד"ר פרר אף הסבירה שהיא מעודדת מהירידה בשיעור הבדיקות החיוביות, אך הזכירה שסך הנדבקים בכל יום עדיין גבוה מדי: "הנגיף הזה עדיין חזר מאוד, הוא בכל מקום וכל מי שאינו נזהר, כלומר חובש מסכות ושומר על ריחוק חברתי, עלול להידבק", היא אמרה והוסיפה, "אנחנו רואים שבכל יום יש אלפי נדבקים, ולעצרנו מאות תושבים מתים מהנגיף בכל שבוע. החיסונים אומנם מעניקים לנו תחושת תקווה גדולה, אולם אנחנו עדיין במרחק של חודשים ארוכים מהמקום שבו מרבית התושבים יהיו מחוסנים".

 

ד"ר ברברה פרר, מנהלת מחלקת בריאות הציבור בלוס אנג'לס (צילום: AP)

 

קתרין ברגר וג'אניס האן, שתי חברות בוועדת המפקחים של מחוז לוס אנג'לס, הביעו תמיכה בפתיחת העסקים: "אני בעד ליישר קו עם החלטת המושל ולאפשר לעסקים להיפתח מחדש. גישה פרגמטית ומבוססת מידע היא הכרחית כדי לשמור על בריאות הציבור, תוך כדי הניסיון למזער את ההשפעות החברתיות, הרגשיות והכלכליות של המגפה", מסרה ברגר.

"אני סבורה שעלינו ליישר קו עם המדינה ככל שניתן, ובמקרה הזה מדובר בפתיחת עסקים - ביניהן אזורי הישיבה החיצוניים של מסעדות - עם נהלים הגיוניים", הסבירה האן, "תעשיית המסעדות נפגעה קשות מהסגירה הממושכת, ואני בטוחה שהם שמחים לשמוע על המדיניות החדשה".

הילדה סוליס, יו"ר ועדת המפקחים, הצטרפה לברגר והאן, אך גם פנתה לתושבים באופן ישיר וביקשה: "אנא מכם, אל תתייחסו לזה כאילו מדובר בחזרה לשגרה. עדיין צריכים להגביל את הפעילות שלנו ולשמור על ריחוק חברתי כדי לצאת מהמשבר".

ראוי להזכיר שמחוז לוס אנג'לס אינו לבד, ורשויות הבריאות בארבעת המחוזות הסמוכים (אורנג', ריברסייד, סן ברנרדינו ו-וונטורה) החליטו ליישר קו אף הן ולהורות על פתיחת עסקים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE