הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הטרגדיה שעדיין מטלטלת את לוס אנג'לס: שנה בלי קובי ברייאנט
תשעה בני אדם נהרגו בהתרסקות המסוק בקלבסס בשנה שעברה, ביניהם אגדת הלוס אנג'לס לייקרס ובתו בת ה-13. אלמנתו של בראיינט, ונסה, פרסם פוסט מרגש שבו כתבה: עולם לא אבין למה או איך טרגדיה כזו יכולה לקרות לאנשים כה יפים, נחמדים ומדהימים. זה עדיין לא מרגיש אמיתי. קוב, עשינו את זה. ג'יג'י, אמא עדיין גאה בך! אוהבת אתכם!"; במקביל, בתוך כשבועיים צפוי להתפרסם דו"ח התאונה הסופי

ברחבי לוס אנג'לס, ארצות הברית והעולם כולו מציינים היום (שלישי) שנה בדיוק מאז מותו הטרגי של אגדת הכדורסל קובי בראיינט, שנהרג בתאונת מסוק לצד בתו ג'יאנה ו-7 בני אדם נוספים.

רבים בכלל עדיין מתקשים לעכל את מותו של "הבלאק ממבה", וגם העובדה שעברה שנה מאז אותו יום ראשון מקולל בדרום קליפורניה לא עוזרת להשלים עם הטרגדיה הקשה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

בוקר יום ראשון, ה-26 בינואר 2020, נפתח באופן חריג בדרום קליפורניה. לאחר שבועות ארוכים שבהם לא ירדה טיפת גשם באזור, שכבת עננים כיסתה את דרום קליפורניה כולה.

באותו יום, בראיינט ביקש להגיע ל-"אקדמיית הממבה" בעיר ת'אוסנד אוקס, שם היה אמור להתקיים משחק של הקבוצה שאותה הוא אימן ובה שיחקה בתו ג'יאנה. כדי לחסוך שעות ארוכות בכבישים, אגדת הכדורסל דאג להטיס במסוק את כל חברי פמלייתו - בתו ג'יאנה בת ה-13, חברתה לקבוצה אליסה אלטובלי בת ה-13, הוריה ג'ון וקרי אלטובלי, עוזרת המאמן כריסטינה מאוזר בת ה-38, ושחקנית נוספת, פייטון צ'סטר ואמה שרה.

בשעות הבוקר המוקדמות של אותו יום ראשון, השמונה הגיעו לנמל התעופה ג'ון וויין במחוז אורנג' ופגשו את טייס מסוק הסיקורסקי S-76, ארה זוביאן. לאחר ההמראה, המסוק פנה לכיוון צפון וטס מעל ל"סטייפלס סנטר", האולם הביתי של הלייקרס שבו בראיינט זכה בחמש אליפויות ואינספור תארים אישיים.

 

בראיינט ומשפחתו בעת טקס הפרישה ב-2016 (צילום: Getty Images)

 

 

באזור גן החיות של לוס אנג'לס, המסוק המתין לקבלת האישור מצד פקחי הטיסה. בסופו של דבר, התקבל האישור להמשיך בטיסה צפונה ולפנות מערבה מעל לכביש 118. בשיחה שהתקיימה בין הטייס לבין מגדל הפיקוח בשדה התעופה בואן-נייס הוסבר כי המסוק טס תחת כללי טיסת ראייה מיוחדים (SVFR). באותה שעה, צי המסוקים של משטרת לוס אנג'לס ומשרד השריף של מחוז לוס אנג'לס קורקע בשל תנאי הראות הלא טובים.

עוד עולה מהשיחה עם מגדל הפיקוח כי בעת הכניסה לאזור הוואלי, המסוק היה בגובה 1,400 רגל (כ-425 מ') וגובה העננים היה 1,100 רגל (כ-335 מ'). דקות ספורות לאחר מכן, המסוק פנה לכיוון כביש 101 וטס מעל למערב הוואלי.

בשעה 9:45, הטייס יצר קשר עם מרכז SoCal, הגוף שאחראי על הטיסות בדרום קליפורניה, וביקש לקבל מעקב. הוא נענה שהוא נמוך מדי למעקב ע"י מכ"ם, ושהוא מתבקש לטפס לגובה 2,400 רגל (כ-730 מ') כדי לצאת מהעננים ולהיות תחת מעקב. לפי מקורות המעורים בפרטי החקירה, המסוק אכן החל לטפס לגובה, אלא שפחות מדקה לאחר מכן הוא צנח לקרקע והתנגש בצלע הר בסמוך לקלבסס.

בשעה 9:47 בבוקר התקבלו הדיווחים הראשונים על ההתרסקות למוקד החירום המשטרתי.

 

המסוק התרסק על צלע הר בסמוך לקלבסס (צילום: AP)

 

בראיינט היה מודל להשראה עבור דור שלם של כדורסלנים. הוא נולד בפילדלפיה והחל את הקריירה המקצועית שלו ב-1996 כשהצטרף ללוס אנג'לס לייקרס. הוא שיחק עד 2016 וזכה בחמש אליפויות ושתי מדליות זהב אולימפיות. הוא אף זכה בפרס השחקן המצטיין של הליגה (MVP) ב-2008, ופעמיים בפרס השחקן המצטיין של סדרת הגמר. הוא נבחר למשחק האול-סטאר 18 פעמים (16 עונות ברצף) ואף זכה בתחרות ההטבעות ב-1997.

ב-2001 הוא נשא לוונסה, ובני הזוג הביאו לעולם ארבע בנות: בינואר 2003 נולדה נטליה, במאי 2006 נולדה ג'יאנה, בדצמבר 2016 נולדה ביאנקה וביוני 2019 נולדה בתם קפרי.

בשנים האחרונות, הקשר בין קובי לג'יאנה עבר לפרקט. כאשר אוהדים פגשו את קובי ברחבי לוס אנג'לס, הם שאלו אותו את אותה שאלה: "מתי תעשה בן כדי שיהיה לך יורש?". אך אגדת הכדורסל תמיד הצביע על ג'יאנה בתור ממשיכה דרכו, והוא אף העריך כי ביום מן הימים היא תשחק ב-WNBA, ליגת הכדורסל לנשים.

קובי סיפר שג'יאנה חולמת לשחק כדורסל באוניברסיטת קונטיקט ובה חוג הכדורסל נשים הבכיר בארה"ב. היא למדה בבית הספר הארבור דיי בניופורט ביץ' ושיחקה באקדמיית הכדורסל של אביה. ג'יאנה נהרגה לצד אביה, והיא רק בת 13.

 

לא רק קובי ובתו: 7 בני אדם נהרגו באסון

 

אין ספק שקובי בראיינט היה האיש המפורסם ביותר שנהרג במסוק, אך חשוב לזכור שהוא לא היחיד ולצדו ולצד בתו נהרגו גם שבעה בני אדם נוספים. כאמור, שלושה מהרוגי התאונה בקלבסס השתייכו למשפחת אלטובלי: אליסה בת ה-13, ששיחקה ביחד עם ג'יאנה באותה קבוצה, והוריה ג'ון בן ה-56 וקרי. המשפחה גרה אף היא בניופורט ביץ', וג'ון שימש כמאמן קבוצת הבייסבול של מכללת אורנג' קוסט במשך קרוב לשלושה עשורים.

לפי אתר המכללה, הוא הוביל את קבוצת הבייסבול לארבע אליפויות ויותר מ-700 ניצחונות במהלך 27 השנים שבהן אימן. נייט ג'ונסון, עוזר המאמן וחברו של ג'ון, ספד לו ולמשפחתו לאחר הטרגדיה: "הוא היה אחד האנשים הכי טובים שפגשתי בחיי. אם הבן שלך שיחק בקבוצה, הוא היה כמו הבן שלו. הוא התייחס לצוות המאמנים כאחים, וממש כל מי שעבד איתו היה כמו משפחה בשבילו".

כריסטינה מאוזר בת ה-38 נבחרה באופן אישי ע"י קובי לשמש כעוזרת המאמן של קבוצת הכדורסל, ועל כן היא הייתה במסוק בעת התאונה הקטלנית. היא אף שימשה כעוזרת המאמנת בקבוצת הכדורסל של בית הספר הרבור דיי, לצד בעלה מתיו שהיה המאמן הראשי.

לאחר מותה של אשתו, מתיו פרסם הודעה בפייסבוק בה כתב: "הילדים ואני הרוסים, איבדנו את האישה והאמא הנפלאה". למחרת היום הוא התראיין לתוכנית "טודיי שואו" וסיפר על תחושותיו הקשות: "זה נורא, יש לי שלושה ילדים קטנים ואני מנסה להבין איך לנווט את החיים ללא אימא שלהם".

על העובדה שאגדת הכדורסל בחר באשתו לשמש כעוזרת מאמן: "הוא בחר בה כי היא הייתה מדהימה, והייתה לה הבנה גדולה בכל הקשור לכדורסל. כשהיא נבחרה אני הייתי כל כך גאה בה והיא הייתה כל כך מאושרת". כריסטינה הותירה אחריה שלושה ילדים בני 11, 9 ו-3.

האסון הכבד גבה גם את חייהם של שרה צ'סטר ובתה פייטון, ששיחקה אף היא בקבוצת הכדורסל באקדמיה של בראיינט. ריילי צ'סטר, בנה של שרה ואחיה של פייטון, ספד להם: "לאמא ולאחות הכי מדהימות בעולם: נוחו על משכבכם בשלום. אני אוהב אתכם, 'פיי פיי' ואמא", הוא כתב בחשבון האינסטגרם שלו. כאמור, לצד שמונה הנוסעים נהרג גם ארה זוביאן, טייס המסוק בעל ותק רב שאף שימש כמדריך בבית ספר לטיסה.

 

לוס אנג'לס מציינת שנה למותו של קובי בראיינט (צילום: AP)

 

אמש (שני) פרסמה ונסה בראיינט, אלמנתו של קובי ואמה של ג'יאנה, פוסט בחשבון האינסטגרם שלה, בה סיפרה על מכתב שקיבלה מאחת מחברותיה של בתה המנוחה:

"היום קיבלתי מכתב מאחת החברות הטובות של ג'יאנה, אוברי. אני אוהבת אותך אובז (כפי שג'יאנה הייתה קוראת לך), תודה ששיתפת איתי את הזכרונות היפים של ג'יג'י, ותודה שהסכמת שאשתף אותם כאן. ג'יג'י שלי מדהימה, ואני מעריכה את המכתב שלך. היא אוהבת אותך כל כך, ואני מתגעגעת לתינוקת ול'קובי-קובי'. לעולם לא אבין למה או איך טרגדיה כזו יכולה לקרות לאנשים כה יפים, נחמדים ומדהימים. זה עדיין לא מרגיש אמיתי. קוב, עשינו את זה. ג'יג'י, אמא עדיין גאה בך! אוהבת אתכם!".

במקביל לאסון הקשה שפקד את משפחות ההרוגים, רשויות התעופה עדיין חוקרות את התרסקות המטוס כדי להבין מה גרם לטרגדיה. בקיץ האחרון פורסם דו"ח ביניים של המועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה (NTSB), ובו צוין כי הטייס דיווח לפקחי הטיסה כי בכוונתו לנסוק לגובה 4,000 רגל (כ-1,220 מטר) כדי לצאת מהעננים, אך בפועל המסוק היה בעיצומה של צלילה חופשית לעבר צלע ההר.

 

הפוסט שפרסמה אלמנתו של קובי בראיינט לקראת יום השנה הראשון לטרגדיה

 

חוקרי ה-NTSB סבורים כי זוביאן סבל מאובדן התמצאות מרחבית, תופעה המכונה ורטיגו. ראוי להזכיר כי בשונה מהתופעה הפיזית העלולה להופיע אצל אנשים ולגרום להם לאבד שיווי משקל, בהקשר של תעופה התופעה גורמת לטייס לפרש את ההתמצאות שלו בצורה שגויה. בנוסף, חשוב להסביר כי תופעה זו אינה חריגה, בטח שלא בתנאי מזג אוויר כמו ערפל כבד, והיא נמצאה כסיבה לתאונות רבות.

"חישוב זוויות ההתקפה של כלי הטיס מראה שיתכן שהטייס סבל מוורטיגו, שהשפיע על יכולתו להבין את זווית האף (ציר העלרוד) וציר הגלגול", נכתב בדו"ח ה-NTSB, "במהלך ההנמכה האחרונה של המסוק, הטייס השיב לפקחי התעופה כי הוא 'מטפס לגובה 4 אלף'".

עם זאת, חשוב להזכיר כי מדובר בדו"ח הביניים בלבד, וב-9 בפברואר מתוכננת פגישה של ה-NTSB שבה צפויות להתפרסם מסקנות הדו"ח הסופי.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE