הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
היפנוזה תוך כדי ניתוח? זה קורה כל יום
היפנוזה היא טכניקה רפואית לכל דבר המאפשרת טיפול במגוון מצבים, וניתן ללמוד גם איך להשתמש בה לבדרכם

המילה "היפנוזה" עשויה להעלות תמונות של קוסם מסיבות שגורם לנתיניו לרטוט כמו ברווז ותרחישים מקוממים אחרים. אך במציאות, היפנוזה היא הבסיס לטיפול רפואי חזק ביותר שעשוי לסייע לאנשים להתמודד עם מגוון מצבים.

"ההיסטוריה של ההיפנוזה היא כמו חרב פפיות", אומר ד"ר גארי אלקינס, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת ביילור בוואקו, טקסס. "מרבית האנשים שמעו על כך, אך התפיסות המוטעות יצרו מחסום המונע ממנה להגיע אל מלוא הפוטנציאל הרפואי שלה."

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


בשימוש רפואי, הטכניקה נקראת היפנוזה קלינית או היפנוזה. זהו טיפול פשוט, לא פולשני, זול ויעיל אשר בדרך כלל מגוייס לטיפול בכאב, חרדה, הרגלים רעים, השמנת יתר, דיכאון, פוביות, בעיות עיכול, גלי חום, מחלות עור, החלמה לאחר הניתוח ועוד. "ישנם יישומים רבים ושונים להיפנוזה, ורופאים בדרך כלל משתמשים בה ביחס למומחיותם", אומר ד"ר פיליפ שנפלט, רופא עור מטמפה, פלורידה והנשיא הנוכחי של האגודה האמריקאית להיפנוזה קלינית.

שנפלט אומר שהוא משתמש בהיפנוזה כדי לשנות תחושות, כמו גירוד או כאב. אחד ממטופליו סבל מכאבים משתקים עקב עצבי השלטת ושלבקת חוגרת."הוא היה צריך לפרוש, לא יכול היה לשחק גולף, והיה די אומלל", נזכר שנפלט.

"היפנוזה עשתה מהפך בחייו. הכאב לא היה פחות עז, אבל הוא יכול היה לשלוט בזה טוב יותר, וזה אפשר לו לחיות בצורה נורמלית יותר."טיפול בהיפנוזה כולל הכנסת חולים למצב שליו של תשומת לב ממוקדת. בדרך כלל הם נרגעים בכיסא שכיבה ומתבקשים להתמקד במשהו כמו נקודה על הקיר או בנשימה שלהם. כאשר מחשבות צדדיות מתמוססות, המתרגל "מציע הצעות" (סוגסטיה) בדמיון מודרך, ואין להן רק כוחות לשנות גישה אלא למעשה לשנות פיזיולוגיה.

אלקינס ערך מחקרים על נשים בגיל המעבר שחוו גלי חום. הם הוכנסו לטראנסים היפנוטיים והוצגו בפניהם תמונות המייצגות קרירות, כמו הליכה בשביל מושלג או עמידה מתחת למפל. לאחר חמש מפגשים בלבד, לדבריו, גלי החום הופחתו בממוצע ב-70%.

אחד הדברים הטובים ביותר בהיפנוזה הוא שתוכל ללמוד לעשות זאת לבד. אך הדבר לא חוקי בישראל.

"אנשים במחקר שלנו למדו כיצד לתרגל היפנוזה עצמית וקיבלו הקלטת שמע של הדמיון המודרך", אומר אלקינס, שהוא גם העורך הראשי של כתב העת הבינלאומי להיפנוזה קלינית וניסיונית. "במעקב שלושה חודשים לאחר מכן, גלי החום שלהן פחתו ב-80%. הנשים למדו היפנוזה עצמית ולא נזקקו יותר למטפל.

"אלקינס מציין כי טיפול בהיפנוזה פועל בצורה הטובה ביותר עם תסמינים שאינם רצוניים, דברים שאנשים חשים שקורים להם ולא משהו שהם עושים. זה פחות יעיל לטיפול בבעיות הכרוכות בהתנהגות מרצון, כגון עישון. "המחקר בנושא היפנוזה להפסקת עישון נחל הצלחה מעורבת, עם כ 20-40% אחוזי הצלחה", אמר.

"זה בגלל שעישון הוא התנהגות מודעת ורצונית. זה מגיב טוב יותר לשילוב של טיפול התנהגותי קוגניטיבי והיפנוזה ולא לכל אחד מסוגי הטיפול בלבד. "העוסקים בהיפנוזה מגיעים מתחומים רפואיים רבים ומייצגים מגוון עובדים, כולל רופאים, פסיכולוגים, עוזרי רופאים, מטפלות, אחיות, נטורופתים, כירופרקטורים, פיזיותרפיסטים ואחרים. הכשרה בסיסית באמצעות ארגונים כמו האגודה האמריקאית להיפנוזה קלינית אורכת כ-20 שעות ולרוב מתווספות על ידי מפגשים מיוחדים.

טיפול בהיפנוזה יכול להועיל גם לאנשים שאינם סובלים מבעיות בריאות כרוניות."הייתי ממליץ לרוב האנשים ללמוד כיצד לעבור לטראנס, בין אם הם קוראים לזה היפנוזה עצמית, מיינדפולנס או מדיטציה", אומר שנפלט. "זו מיומנות חיים שיש לה ערך במצבים רבים. ההרגעה עוזרת לחשוב בצורה ברורה יותר ולשפר את הביצועים".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE