הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
גדל בעוני וגורש מארה"ב בעקבות עבירות סמים: "אל מנצ'ו" עומד בראש הקרטל המסוכן במקסיקו
לאחר מעצרו של אל צ'אפו, רשויות החוק במקסיקו וארה"ב מרכזות את המאמצים באיתורו של ראש קרטל חליסקו הדור החדש, שנחשב להרבה יותר אלים ומסוכן בהשוואה לסינלואה. בכיר ב-DEA: "הקרטל אולי לא מונע משיקולים אידאולוגיים, אך רמת האלימות זהה לזו של דאע"ש"

ברון הסמים המקסיקני חואקין גוסמן, המוכר לרבים בשם "אל צ'אפו", שוב עלה לכותרות בחודש שעבר, בעת שאשתו נעצרה ע"י רשויות החוק האמריקאיות עם נחיתתה בוושינגטון די. סי..

גוזמן עמד בראש קרטל סינלואה האלים, שלפי משרד המשפטים האמריקאי אחראי לייבוא והפצה של מאות טונות של סמים שונים, לרבות קוקאין והרואין, ברחבי ארצות הברית. למעשה, תחת אל צ'אפו, קרטל סינלואה נחשב לארגון הפעיל ביותר בהברחת סמים בגבול ארה"ב-מקסיקו.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


נמיסיו אוסגוארו סרבנטס, המוכר כ"אל מנצ'ו", עומד בראש הקרטל המסוכן במקסיקו

 

מעצרה של אמה קורונל איספורו הגיע קצת יותר מארבע שנים לאחר שאל צ'אפו הוסגר לארצות הברית, ופחות משנתיים לאחר שביהמ"ש גזר עליו מאסר עולם ו-30 שנים נוספות מאחורי סורג ובריח.

עם מעצרו, אל צ'אפו העביר את ניהול הקרטל ליד ימינו, איסמאל סמבדה גרסיה, המוכר בשם "אל מאיו". במשך שנים רבות רשויות החוק במקסיקו וארה"ב רודפות אחר אל מאיו, אך גרסיה שומר על פרופיל נמוך וישנם דיווחים לפיהם הוא עבר ניתוחים פלסטיים כדי לשנות את מראהו ולמנוע את מעצרו.

גם בנו של אל צ'אפו, אובידיו גוזמן לופז, מעורב בניהול הקרטל, וכאשר רשויות החוק במקסיקו ניסו לעצור אותו בשנת 2019, אנשי הקרטל הבעירו עיר שלמה ודרשו את שחרורו - דבר שבסופו של דבר אכן קרה.

למרות שעל פניו נראה שהשניים - אל מאיו ואל צ'אפו ג'וניור - ממשיכים להפעיל את הקרטל של ברון הסמים הכלוא, מסתבר שארגון פשיעה מקסיקני נוסף הצליח למלא את החלל שהותיר קרטל סינלואה: קרטל חליסקו הדור החדש (Cártel de Jalisco Nueva Generación, או CJNG).

 

צמרת קרטל סינלואה, מימין לשמאל: אובידיו גוזמן לופז, אביו "אל צ'אפו" ויד ימינו "אל מאיו"

 

עלייתה של CJNG מעוררת חשש גדול בקרב רשויות החוק, הן במקסיקו ומדינות מרכז אמריקה נוספת והן בארצות הברית, וזאת מכיוון שמדובר בקרטל אלים במיוחד - ויש שיגידו הרבה יותר אלים מימי השיא של קרטל סינלואה.

במנהל לאכיפת הסמים (DEA) מעריכים שאנשי CJNG עומדים מאחורי הברחת עשרות טונות של סמים שונים - בעיקר מתאמפטמין ופנטניל - מדי חודש: "אין כל ספק, קרטל חליסקו הדור החדש הוא היעד המרכזי שלנו כיום", מצהיר ביל בודנר, ראש ה-DEA בלוס אנג'לס - העיר שהפכה לאחד היעדים המרכזיים של נתיבי ההברחות.

כסוכן ה-DEA הבכיר בעיר המלאכים, לבודנר יש אחריות רבה לנעשה, אך הוא גם אחראי על צוות סוכנים שמטרתם לאתר ולעצור את העומד בראש CJNG: נמיסיו אוסגוארו סרבנטס, שמוכר גם בכינוי "אל מנצ'ו".

ארגוני אכיפת החוק סבורים שאל מנצ'ו ניצל את מעצרו של אל צ'אפו והפיחות במעמדו של קרטל סינלואה, כדי להפוך את CJNG לקרטל המסוכן והקטלני במקסיקו: "אנשים מאוד פחדו מסינלואה ולוס סטאס, אבל אנשי חליסקו הדור החדש אינם פחות מסוכנים מהם", הוסיף בודנר.

 

המאבק בין הקרטלים מורגש ברחובות פעמים רבות, ותושבי מקסיקו משלמים את המחיר

 

למעשה, CJNG קיים רק מזה כעשור, אך עלייתו והפיכתו לקרטל הסמים המסוכן במקסיקו התרחשה במהירות שיא - הרבה יותר מהר מעלייתם של קרטלים אחרים, אפילו סינלואה ולוס סטאס.

ניתן להבין את גודלו האמיתי של ארגון הפשיעה הקטלני מהערכת ה-DEA, לפיה אנשי CJNG פעילים בשש יבשות, ב-28 מתוך 32 המדינות המקסיקניות ובמרבית הערים הגדולות בארצות הברית - ביניהן לוס אנג'לס, שיקגו, ניו יורק, יוסטון, אטלנטה ומיאמי.

לאור עוצמת הארגון, רשויות החוק האמריקאיות מתרכזות כעת במצוד שמתנהל אחר אל מנצ'ו, ולאחרונה נודע שה-DEA מציע פרס כספי בגובה 10 מיליון דולר עבור מידע שיוביל למעצרו.

אחת הסיבות המרכזיות שבגינה הרשויות לא מצליחות לעצור את אל מנצ'ו היא האופן שבו הוא מנהל את חייו: "הוא הרבה יותר ממושמע מאל צ'אפו", מצהיר בודנר ומסביר, "אל צ'אפו מאוד אהב לחיות חיים ראוותניים. הוא אהב מכוניות יקרות ומהירות, להסתובב עם הרבה נשים צעירות, לסעוד במסעדות היקרות ביותר ולשתות אלכוהול. לעומת זאת, לאל מנצ'ו אין שום בעיה להימנע מהדברים האלה. הוא מעדיף לפעול מתחת לרדאר".

 

אל מנצ'ו בעת שנעצר בסן פרנסיסקו בשלהי שנות ה-80 (צילום: Shutterstock / משטרת סן פרנסיסקו)

 

אל מנצ'ו נולד במדינה המקסיקנית הדרום-מערבית מיצ'ואקאן באמצע שנות ה-60 (יש מקורות המציינים שנולד ביולי 66, מקורות אחרים טוענים שנולד ביולי 64). הוא גדל במשפחה ענייה ובגיל 10 הוא נשר מבית הספר והחל לסייע למשפחתו שעסקה בחקלאות.

כשהיה בן 14 הוא 'השתדרג' והחל לגדל מריחואנה, ולקראת סוף שנות ה-80 הוא נכנס לארצות הברית באופן בלתי חוקי והתיישב בסן פרנסיסקו.

סרבנטס הסתבך עם רשויות החוק האמריקאיות בפעם הראשונה ב-1986, כאשר נעצר ע"י משטרת סן פרנסיסקו בחשד להחזקת רכוש גנוב והחזקת כלי נשק טעון. בשלוש השנים שלאחר מכן, אל מנצ'ו חצה את גבול ארצות הברית-מקסיקו עשרות פעמים - בעיקר באמצעות שמות בדויים שונים.

 

ארה"ב מציעה 10 מיליון דולר עבור מידע שיוביל למעצרו של אל מנצ'ו (צילום: משרד המשפטים)

 

בשנת 1989 הוא נעצר בסן פרנסיסקו בשנית, הפעם בחשד למכירת סמים. בדיעבד, חוקרי ה-DEA סבורים שאל מנצ'ו החל להבריח סמים לארצות הברית במהלך הביקורים התכופים במקסיקו. מעצר זה הוביל לגירושו של סרבנטס בחזרה למקסיקו, אך בתוך זמן קצר הוא הצליח להיכנס לארצות הברית שוב (גם הפעם באופן בלתי חוקי), והוא חזר לצפון קליפורניה.

כעבור שלוש שנים נוספות, ב-1992, אל מנצ'ו שוב נעצר בחשד למכירת סמים, הפעם ביחד עם אחיו אברהם. השניים קבעו להיפגש עם "לקוח" ולמכור לו 140 גרם הרואין בתמורה ל-9,500 דולר, והם עשו זאת בבר בסן פרנסיסקו. אותו לקוח התברר כשוטר סמוי, אך האחים לא נעצרו באותו ערב. במקום, החוקרים עקבו אחרי האחים ועצרו אותם כעבור שלושה שבועות בסקרמנטו.

תחילה, סרבנטס הכחיש את המיוחס לו וטען שהוא לא מעורב בשום עסקת סמים. אולם בהמשך הוא הבין שאם יעשה זאת, התביעה תאשים רק את אחיו ותשלח אותו למאסר עולם.

בשל כך, הוא החליט להודות באשמה ונידון לחמש שנים בבית כלא פדרלי בטקסס. שלוש שנים לאחר מכן, אל מנצ'ו שוחרר על תנאי ומיד גורש בחזרה למקסיקו. 

 

"הקרטל אולי לא מונע משיקולים אידאולוגיים, אך רמת האלימות זהה לזו של דאע"ש"

 

כשהוא בשנות ה-30 המוקדמות לחייו, אל מנצ'ו הצטרף לקרטל סמים בשם "מילניו" ("Milenio"), והוא אף נשא לאישה בשם רוסלינדה ולנסיה - אחותו של ראש הקרטל. במשך כעשור וחצי סרבנטס התקדם בשורות הקרטל, ובשנת 2009 הארגון התפרק וקם מחדש כמספר ארגונים קטנים יותר, ביניהם קרטל חליסקו הדור החדש.

ב-12 השנים שעברו מאז הקמתו, CJNG הולך ומתעצם, וכאמור כיום הוא נחשב לקרטל הסמים המסוכן במקסיקו.

הרשתות החברתיות במקסיקו מלאות בתמונות וסרטונים מזעזעים של הארגון, למשל עריפת ראשם של תושבים החשודים בשיתוף פעולה עם המשטרה. במקרים אחרים הרשתות החברתיות משמשות כדרך לגייס צעירים חדשים לקרטל.

גורמי מודיעין במקסיקו הודו שבשנים האחרונות קרטלי הסמים בכלל, ו-CJNG בפרט, מחפשים לגייס 'חיילים' חדשים בגיל צעיר ביותר - לעיתים קרובות ילדים בני 11 או 12. ברוב המקרים, אנשי הקרטל מנצלים את העוני הקשה שקיים באזורים רבים במקסיקו, והם מצליחים לגייס את הצעירים באמצעות כסף, סמים ואלכוהול.

במהרה ילדים אלו נדרשים לבצע פשעים אלימים ביותר, כולל רצח, כך שעם הגעתם לשנות ה-20 הם כבר מוכנים לעשות הרבה יותר מרצח: חטיפות, התעללות פיזית, עריפת ראשים ועוד.

ב-DEA רואים את קווי הדמיון בין "שיטת האימונים" של קרטלי הסמים כגון CJNG, לבין דרכי הפעולה של ארגוני טרור כמו דאע"ש: "אין ספק שניתן להשוות בין קרטלי הסמים לדאע"ש בכל הנוגע לאלימות", מסביר בודנר ומוסיף, "הקרטל אולי לא מונע משיקולים אידאולוגיים, אך רמת האלימות זהה".

66% לא
34% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE