הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מסתמן: מספר האמריקאים הזכאים לקבל צ'ק סיוע יפחת באופן משמעותי
לפי הדיווחים, הנשיא ביידן נפגש אתמול עם חברי קונגרס דמוקרטים מתונים ונענה לבקשתם לצמצם את היקף חקיקת החירום. בפועל, המשמעות היא שמי שמרוויח יותר מ-80 אלף דולר (יחידים) או 160 אלף דולר (בני זוג) בשנה, לא יהיו זכאים. קודם לכן, גם אלו המרוויחים עד 100 אלף ו-200 אלף דולר בשנה, בהתאמה, דווקא כן קיבלו סיוע כלכלי

בקונגרס ממשיך לקדם את חקיקת החירום החדשה שצפויה לכלות גל תשלומים ישירים נוסף, הפעם בגובה 1,400 דולר לאדם, אולם לפי הדיווחים מסתמן שכמות הזכאים לקבל את הסיוע הכלכלי תפחת באופן משמעותי.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


משפחה בת ארבע נפשות תוכל לקבל עד 5,600 דולר (צילום: Shutterstock)

 

למעשה, חקיקת החירום כפי שהוצגה תחילה נאמדת ב-1.9 טריליון דולר, כאשר רבים רואים בשליחת הצ'ק (או במקרים מסוימים הפקדה לחשבון הבנק או שליחת כרטיס דביט) כחלק החיוני ביותר בהצעת החוק.

ראוי להזכיר שמדובר בגל התשלומים השלישי, לאחר שבראשית המשבר אושר תשלום בגובה 1,200 דולר ובסוף שנת 2020 אושר תשלום נוסף, הפעם בגובה 600 דולר.

כפי שדיווחנו בסוף חודש שעבר, במסגרת חקיקת החירום החדשה הוחלט להעניק סיוע בגובה 1,400 דולר לכל בן בית. דהיינו, משפחה בת ארבע נפשות תוכל לקבל עד 5,600 דולר במסגרת החקיקה. בשונה מחקיקת החירום הקודמות, בנוכחית גם ילדים מעל גיל 17 שנחשבים כ"נתמכים" ("dependents" לפי הגדרת רשות המסים האמריקאית) היו זכאים לקבל 1,400 דולר.

עם הצגת חקיקת החירום לפני מספר שבועות, נקבע כי רק מי שמרוויח פחות מ-75 אלף דולר בשנה (יחידים) או 150 אלף דולר בשנה (בני זוג) יהיה זכאי לקבל 1,400 דולר (או 2,800 דולר במקרה של בני זוג). לעומת זאת, כל מי שמרוויח יותר מ-100 אלף דולר בשנה (יחידים) או 200 אלף דולר בשנה (בני זוג) לא יזכו למענק כספי במסגרת חקיקת החירום.

אלא שכעת מסתמנים שני שינויים משמעותיים: מי שמרוויח יותר מ-80 אלף דולר (יחידים) או 160 אלף דולר (בני זוג) בשנה לא יהיו זכאים לקבל סיוע כלכלי במסגרת חקיקת החירום.

 

כל העיניים נשואות לסנאט (צילום: Shutterstock)

 

כזכור, עם כניסתו לבית הלבן בינואר, הנשיא ביידן הציג את חקיקת החירום, אך במהרה התברר שהצעת החוק אינה זוכה לתמיכה רפובליקנית מספקת, לפחות לא מספיק כדי להגיע ל-60 קולות בסנאט (הרוב המיוחס הנדרש).

אי לכך, הדמוקרטים מנסים לקדם את הצעת החוק באמצעות שיטת הרקונסיליאציה (Reconciliation). שיטה זו מאפשרת 'לעקוף' את הדרישה לרוב מיוחס בסנאט, ובכך לאשר את הצעת החוק עם 50 תומכים בלבד (כאשר סגנית הנשיא האריס תשמש כקול המכריע במידה שההצבעה תסתיים בשוויון 50-50).

עם זאת, לשיטת הרקונסיליאציה יש חוקים שונים בהשוואה לתהליך החקיקה הרגיל, כך שבפועל יתכן שחלק מסעיפי חקיקת החירום דווקא יבוטלו בשל השימוש בשיטה זו. כך לדוגמה, נקבע שלא ניתן להעלות את שכר המינימום הפדרלי ל-15 דולר בשעה באמצעות שיטה זו.

יתרה מכך, ראוי לציין כי ראשי הקונגרס משתי המפלגות כבר עשו שימוש בשיטה זו בעבר. כך למשל, בתחילת כהונת טראמפ הרפובליקנים שלטו בשני בתי הקונגרס וניסו לבטל את חוק הגנת החולה וטיפול בר השגה ("אובמה-קר") באמצעות רקונסיליאציה. ניסיון זה נכשל לאחר ששלושה סנאטורים רפובליקניים בחרו להצביע עם הדמוקרטים. לעומת זאת, רפורמת המסים של שנת 2017 חוקקה באופן מוצלח באמצעות רקונסיליאציה.

דהיינו, על אף שמדובר בתהליך מעט מורכב יותר מבחינת האופן שבו הצעת החוק זוכה לאישור, זו שיטה שבכל זאת עשויה לעבוד.

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

אלא שבפועל, ישנם קולות מתונים במחנה הדמוקרטי - לדוגמה ג'ו מנצ'ין (וירג'יניה המערבית) וקירסטין סינמה (אריזונה) - הקוראים לצמצם את עלויות חקיקת החירום.

אתמול (שלישי) חלק מהסנאטורים הדמוקרטיים נפגשו עם הנשיא בבית הלבן, והם המליצו לו לתמוך בחקיקת חירום ממוקדת יותר. ככל הנראה, שיחה זו הצליחה לשכנע את ביידן, ועל כן התבצעו השינויים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE