הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
דרום קרוליינה מקדמת הצעת חוק: נידונים למוות יוכלו לבחור בין כיסא חשמלי לכיתת יורים
למרות שישנם קרוב לארבעים אסירים בשורת הנידונים למוות, המדינה אינה מצליחה להשיג את הסם הקטלני שמשמש לזריקות הרעל, צעד שבפועל גרם לעצירת ביצוע העונש. כעת המחוקקים במדינה פועלים כדי 'לעקוף' את הבעיה, והפתרון שהועלה הוא להציע לאסיר לבחור את הדרך שבה ימות

הסנאט המקומי במדינת דרום קרוליינה אישר מוקדם יותר השבוע (שלישי) הצעת חוק חדשה שמטרתה להביא לחידוש ביצוע עונש המוות לאחר כעשור. במסגרת הצעת החוק נקבע שניתן לבצע את העונש באמצעות כיתת יורים או כיסא חשמלי, במידה שזריקת רעל אינה זמינה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הצעת החוק תאפשר להוציא להורג אסירים בשיטות אחרות, למשל תא גזים או כיתת יורים

 

לפני שניכנס להצעת החוק המדוברת, מוטב להבין את המצב כיום בדרום קרוליינה. ביצוע עונש מוות הינו חוקי לחלוטין במדינה, ובבתי הכלא ישנם 37 אסירים בשורת הנידונים למוות.

אלא שבפועל, חוסר יכולתה של דרום קרוליינה להשיג מנות של זריקת הרעל הנדרשת, מונעת ממנה לבצע את העונש.

אי לכך, הצעת החוק נועדה לעקוף את המגבלה הזו, בכך שתעניק לנידון למוות את האפשרות לבחור בין כיסא חשמלי לכיתת יורים. עם זאת, חשוב להבהיר שבחירה זו תינתן אך ורק כאשר לא ניתן להשיג זריקת רעל, אך בפועל מדובר בכלל המקרים.

 

אילוסטרציה (צילום: Getty Images)

 

כאמור, הצעת החוק המדוברת אושרה בהצבעה ע"י הסנאט המקומי בדרום קרוליינה, עם 32 תומכים לעומת 11 מתנגדים בלבד. כעת הצעת החוק עוברת לבית הנבחרים המקומי של המדינה, שבדומה לסנאט גם הוא נשלט בידי המפלגה הרפובליקנית.

אם וכאשר הצעת החוק תאושר ע"י בית הנבחרים, היא תונח על שולחנו של המושל ה. ר. מקמסטר, שלאחרונה מסר כי הוא "יחתום בגאווה" על החקיקה.

כאשר הצעת החוק גובשה בסנאט בתחילת הדרך, המחוקקים ביקשו שרק כיסא חשמלי ינתן כאופציה שניה, אולם התנגדותו של מחוקק דמוקרטי - דיק הרפוטליאן - הובילה להוספת האפשרות לביצוע העונש באמצעות כיתת יורים. בזמנו הרפוטליאן הסביר שיש אנשים שרואים בכיתת יורים כשיטה 'אנושית' יותר מכיסא חשמלי.

דעה זו הושמעה לפני ארבע שנים גם ע"י סוניה סוטומיור, שופטת בבית המשפט העליון של ארצות הברית אשר נחשבת לאחד הקולות הליברליים בו. בזמנו היא כתבה בפסיקתה כי השימוש בזריקת רעל לא תמיד אפקטיבי, בטח שלא בהשוואה לכיתת יורים: "מעבר לכך שהמוות הוא מהיר מאוד, יתכן מאוד שמוות באמצעות ירי הוא הרבה פחות כואב, לפחות בהשוואה לאופציות האחרות".

 

"אחתום בגאווה על הצעת החוק": המושל ה. ר. מקמסטר (צילום: Getty Images)

 

"היו לא מעט מקרים אצלנו ובמדינות אחרות, שבהן ההוצאה להורג באמצעות זריקת רעל השתבשה. כלומר, שלקח יותר זמן עד שהאסיר מת", מסבירה הסנאטורית המקומית קטרינה שיילי, שסייעה לנסח את הצעת החוק, "אבל זה עלול לקרות גם בכיסא חשמלי. יתכן שאסיר מסוים יצטרך שתי מכות חשמל. זו אפשרות שתמיד קיימת, אבל מן הסתם זה לא משהו שאנחנו רוצים שיקרה".

שיילי אף הצביעה על המקרה המזעזע של טימות'י ג'ונס ג'וניור, שהורשע ברציחת חמשת ילדיו הקטנים ב-2014, שנידון לעונש מוות: "הוא הורשע בחמישה מקרי רצח של ילדים קטנים ע"י חבר מושבעים, כפי שהחוק קובע. אבל כבר שנים רבות שאין לנו את האמצעי להוציאו להורג. אני חושבת שצריך לבצע את העונש בכל דרך אפשרית".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE