הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ארה"ב נערכת למאבק הבא? גוברים הקולות הקוראים להחרים את אולימפיאדת החורף בבייג'ינג
בעוד 333 ימים המשחקים אמורים להיפתח בבירת סין, אולם כבר עתה ארגונים ואפילו מחוקקים אמריקאים קוראים שלא להשתתף באירוע, או לחילופין להפעיל לחץ ולגרום להעתקת המשחקים למדינה אחרת. חבר קונגרס שקידם הצעת חוק בנושא: " לא יכול לתאר לעצמי שאנחנו ניתן לסין את הבמה הגלובלית שבה תוכל לטייח את כל מה שקורה בשטחה"

בשבועות האחרונים גוברים הקולות הקוראים לממשלת ארצות הברית להחרים את משחקי החורף האולימפיים שיתקיימו בשנה הבאה בבייג'ינג, וזאת על רקע הטענות הרבות בנוגע להפרת זכויות אדם ע"י סין.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

ארגונים לקידום זכויות אדם ואפילו מספר מחוקקים בקונגרס סבורים שהחרמת המשחקים האולימפיים ע"י ארצות הברית תהווה מסר תקיף וברור לסין ובנות בריתה באזור, לרבות צפון קוריאה.

לצד אלו, יש הטוענים שארצות הברית לא צריכה להחרים את המשחקים, אלא להפעיל לחץ על הקהילה הבינלאומית כדי להעביר את המשחקים למדינה אחרת. וכמובן שישנה קבוצה שלישית שבכלל טוענת שאין טעם להחרים את המשחקים.

לכאן או לכאן, צעדים אלו עלולים לגרום להתדרדרות משמעותית ביחסים בין שתי המדינות, שגם ככה נמצאים במצב רעוע לאור מספר סוגיות בוערות, למשל מלחמת הסחר, משבר הקורונה, היחס של בייג'ינג להונג קונג ועוד. יתרה מכך, החרמת המשחקים או דרישה להעביר אותם למדינה אחרת עלולות להציב את בנות בריתה של ארצות הברית - למשל קנדה, אוסטרליה ואפילו ישראל - במצב שבו עליהן לבחור בין יחסים טובים עם ארה"ב לבין יחסים טובים עם סין.

למרות הפעלת הלחץ מצד הארגונים וחלק מהמחוקקים, לא ברור אם לנשיא, לבית הלבן או לממשל בכלל יש את הסמכות הנדרשת לכך. ככל הנראה, ההחלטה הסופית תישאר בידי ראשי הוועד האולימפי של ארה"ב.

 

נשיא סין, שי ג'ינפינג, צופה בהכנות למשחקים (צילום: AP)

 

כאמור, לשני הצדדים יש טיעונים משכנעים: המתנגדים לחרם טוענים שהמהלך לא יגרום לשינויים כלשהם, מלבד כך שימנע מהספורטאים הבכירים במדינה להשתתף בתחרות הבינלאומית החשובה ביותר.

מאידך, התומכים בחרם טוענים שארצות הברית - ובפרט הממשל הפדרלי והעומד בראשה, הנשיא ביידן - אינם יכולים להעלים עין נוכח הפרות זכויות האדם הרבות של סין. יש הטוענים שהשתתפותה של ארצות הברית מהווה מעין 'חותמת של לגיטימיות' עובר המשטר.

"אני לא יכול לתאר לעצמי שאנחנו ניתן לסין את הבמה הגלובלית שבה תוכל לטייח את כל מה שקורה בשטחה. מה שמתרחש בסין זה לא אתי או מוסרי, אלא פשוט דבר מגעיל", אמר חבר הקונגרס מייקל וולץ, רפובליקני מפלורידה ויוזם הצעת החוק שהוגשה בחודש שעבר וקוראת להחרים את המשחקים.

 

 

נדמה כי אנשי הוועד האולימפי הבינלאומי (IOC) לא ממש מתרגשים מהקריאות להחרים את המשחקים בבייג'ינג. תומאס באך, נשיא ה-IOC, הסביר לאחרונה שהעתקת המשחקים למדינה אחרת תהווה "אתגר לוגיסטי חסר תקדים". עוד מסר באך כי ארגונו מנסה לשמור על מדיניות אפוליטית, והחרמת המשחקים "רק מענישה את הספורטאים במדינה המחרימה".

 

בחודש שעבר מארגני הטורניר ציינו שנה לפתיחת המשחקים (צילום: הוועד האולימפי)

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE