הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בכירים ברשות התרופות האירופית מודים: "יש קשר בין קרישי דם במוח לבין חיסון אסטראזנקה" - נעצרו הניסויים בחיסון על צעירים
רשות התרופות האירופית (ה-EMA) עדיין לא פרסמה את הדו"ח הרשמי אך צמד מדענים ורופאים בכירים החברים בה כבר הדליפו את מסקנותיהם לעיתונות האיטלקית - התוצאות לא מבשרות טובות

ימים ספורים לאחר שסגן קצין הרפואה הראשי של אוסטרליה, מייקל קיד, הודה כי ככל הנראה קיים קשר בין קרישי דם נדירים לבין חיסון ה-COVID שפותח על ידי אסטראזנקה ואוקספורד, גורמים ב-EMA, הרגולטור הראשי של התרופות באירופה, הודו סוף סוף בקשר, אפילו אם עמדתה הרשמית של הסוכנות - כי אין עדויות לקשר, אך אין ראיות לשלול אותה - נותרה ללא שינוי.

ה-EMA הכריז בתום "סקירת בטיחות" בחודש שעבר כי היתרונות של חיסון האסטראזנקה (שצפוי להיות סוס העבודה של הפצת החיסונים העולמית) עולים בהרבה על הסיכונים, וכי לא ניתן לשלול באופן סופי את האפשרות שקרישי הדם והחיסון מחוברים.

אולם חוקרים מנורווגיה, גרמניה וממקומות אחרים עמדו על כך שמצאו עדויות לקשר.

ואחרי שבריטניה הודתה ביותר משני תריסר מקרים חדשים של קרישי דם נדירים - 9 מהם קטלניים - נראה שהסכר נשבר סופית.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ממצאים חדשים של ה-EMA מראים כי אכן יש קשר בין קרישי הדם ה"נדירים מאוד" במוח לבין חיסון AstraZeneca, אך הגורמים האפשריים המדויקים עדיין אינם ידועים, על פי גורם בכיר ב-EMA, שמסר את ההערות בראיון עם העיתון האיטלקי איל-מסגרו.

"לדעתי, אנו יכולים כעת לומר זאת, ברור שיש קשר (של קרישי דם במוח) לחיסון. עם זאת, עדיין איננו יודעים מה גורם לתגובה זו", הודיע מרקו קוואלרי, יו"ר צוות הערכה של החיסון ליומון האיטלקי.

קוואלרי אמר כי ה-EMA יגיד בביקורתו כי יש קשר אך לא צפוי לתת אינדיקציה השבוע לגבי גיל הפרטים שיש לתת להם את הזריקה.

בראיון נפרד אמר ארמנדו ג'נאזאני, חבר הוועדה למוצרי תרופות לשימוש של ה- EMA, לעיתון איטלקי אחר, 'לה-סטמפה', כי הקשר בין הזריקה לקרישים "סביר".

ה-EMA בוחן רשמית 44 מקרים של קרישי דם במוח, מחלה המכונה פקקת ורידים מוחית (או CVST).

יותר מ-9.2 מיליון אנשים באיחוד האירופי קיבלו את החיסון בסך הכל.

בתגובה להערותיו של קוואלרי, אמרה ה- EMA שבסיסה באמסטרדם ביום שלישי בהצהרה: "הוועדה להערכת סיכוני התרופות הפרמקולוגית טרם הגיעה לסיכום והסקירה נמשכת כעת".

בעוד ה-EMA סירב לאשר את הערותיהם של הגורמים מתוכו, הוול סטריט ג'ורנל דיווח ביום שלישי כי אוניברסיטת אוקספורד החליטה להשהות את הניסויים בחיסון בבריטניה על ילדים בגילאי 12 עד 15.

דובר אוקספורד אמר היום (ג') כי אף שלא התעוררו בעיות בטיחות יש חששות רחבים יותר מבעיות קרישה נדירות.

אוקספורד ממתינה למידע נוסף מרשות התרופות הבריטית, לפני שתיתן כל חיסון נוסף לילדים או לבני נוער בניסוי הילדים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE