הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הזן ההודי הפך לשלישי בשכיחותו בקליפורניה – ואל.איי קוראת לציבור לחזור לעטות מסכות
ה"דלתא" עשויה להיות מידבקת פי 2, והחשש הוא שהתפשטותה תעכב את "חסינות העדר". מ-4.7% ממקרי הקורונה בחודש מאי בקליפורניה, הזן ההודי מהווה כעת 14.5%

בעוד גרסת הדלתא,  הזן ההודי של וירוס הקורונה, ממשיך להתפשט והפך לזן השלישי השכיח ביותר בקליפורניה, מחוז לוס אנ'גלס ממליץ לכל התושבים לחזור ולעטות מסכות במחרבים ציבוריים סגורים – לא משנה אם הם מחוסנים אם לא.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


(צילום: Getty Images)

גורמים רשמיים אמרו כי החיסונים מספקים הגנה חזקה, אך עדיין קיים חשש משמעותי כי אלה שטרם קיבלו את שתי המנות, או לא קיבלו בכלל, נותרו חשופים ופגיעים לדלתא, אשר עשויה להיות מדבקת פי שניים מכל זן אחר. ולכן, אף על פי שחובת עטיית המסכה הוסרה במדינה, המחוז קורא, כאמצעי זהירות, לחזור להגן על הפנים במקומות סגורים כמו חנויות, תיאטראות, מרכזי בילוי ומקומות עבודה, כאשר לא ידוע לאדם מה מצב החיסון של שאר האנשים מסביב.

"עד שנבין טוב יותר איך ולמי מתפשטת גרסת הדלתא, כל אחד צריך להתמקד בהגנה מקסימאלית בשגרה, שכן כל העסקים פועלים ללא מגבלות כמו שמירה על מרח פיזי או הגבלת התכנסות", נמסר.

הזן ההודי הפך להיות הזן השלישי בשכיחותו בקליפורניה, והגרסה הזו מדבקת במהירות כל כך גבוהה שהיא מהווה סכנה גדולה יותר לאנשים שלא חוסנו. כך עולה מנתונים חדשים של משרד הבריאות במדינה. עם זאת, טרם נקבע אם הוא גורם למחלה קשה יותר.

הזן מהווה כעת 14.5% ממקרי הקורונה שדווחו בחודש יוני בקליפורניה, וזאת לעומת 4.7% בחודש מאי – אז, דלתא היה הזן הרביעי השכיח ביותר במדינה.

מומחים אומרים שהדלתא מהווה סיכון גדול יותר לחלות בקורונה עבור אנשים שלא מחוסנים, מאחר והיא עשויה להיות מדבקת פי שתיים מזנים אחרים. ניתן לראות זאת על פי ניתוחים ממדינות אחרות, כמו ישראל, הודו, בריטניה ועוד, שם הוא גרם לעלייה חדה במקרים.

פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאונ' בר אילן, אמר באולפן ווינט כי "מדוב בזן שיש בו עוד 13 או 17 מוטציות, והוא מידבר מהר יותר מהזן הבריטי, וכמובן מהר יותר מהזן המקורי. אם הזן המקורי היה מידבק אחרי שהייה של 15 דקות ליד אדם חולה – עכשיו זה אפילו פחות. השאלה הכי חשובה היא אם הוא גורם למחלה קשה יותר".

 

(צילום: רויטרס)

 

על פי מומחים, צריך 71% מהאוכלוסייה שתתחסן נגד הקורונה כדי ליצור את "חסינות העדר", אך הזן ההודי, מכיוון שהוא כל כך מדבק, מעלה את האחוז ל-84. בין התאריכים ה-9 במאי ל-22 במאי, הדלתא היווה פחות מ-3&% מדגימות הנגיף ברחבי ארה"ב, אך מה-6 ביוני ועד ה-19 ביוני, השיעור עלה ליותר מ-20%. ד"ר אנתוני פאוצ'י, המומחה הבכיר בממשלת ארה"ב למחלות זיהומיות, כינה את הזן "האיום הגדול ביותר על ניסיונה של ארה"ב לחסל את הקורונה".

העלייה במקרי הדלתא מגיעה אחרי שייתכן שהזן הדומיננטי בקליפורניה, אלפא – שזוהה לראשונה בבריטניה, הגיע לשיאו. בחודש מאי, האלפא היווה 58.4% ממקרי הנגיף במדינה, אך החודש המספר צנח והגיע ל-37.7% מהמקרים. אך עדיין מדובר בזן השכיח ביותר בקליפורניה.

זן הגמא, שהתפתח בברזיל, גם מתפשט במהירות גבוהה יותר. בחודש מאי הזן היווה 10.1% מהמקרים, ובחודש יוני האחוז עלה ועומד כעת על 21.6%.

בלוס אנג'לס, המחוז המאוכלס ביותר במדינה, אותרו 123 מקרים של דלתא – 49 מהם תושבי פאלמדייל ולנקסטר. 14 מהנדבקים היו בני אותה משפחה. עם זאת, 89% מהנדבקים החדשים היו בקרב אנשים שלא חוסנו, ו-2% מאלה שקיבלו רק זריקה אחת. יש לציין כי אף אדם לא מת מזן הדלתא במחוז לוס אנג'לס.

מנהלת הבריאות הציבורית במחוז, ברברה פרר, אמרה שרוב האנשים שחוסנו לחלוטין ונדבקו בזן ההודי "חוו מחלה קלה יחסית".

מעוד נתונים שפורסמו, 99.8% ממקרי המוות בלוס אנג'לס, בין התאריכים ה-7 בדצמבר עד ה-7 ביוני, התרחשו בקרב אנשים לא מחוסנים. "אם אתם מחוסנים לחלוטין, יש לכם הרבה הגנה", אמרה פרר, והוסיפה כי עבור "מספרים קטנים מאוד" של אנשים שחלו בדלתא למרות שהתחסנו, "הם לא חלו במחלה באופן קשה... זו מגפה של אנשים לא מחוסנים".

ד"ר אשיש ג'הא,דיקן ביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטת בראון, התייחס לישראל ואמר שההתפרצות שם "מונעת בעיקר על ידי הלא מחוסנים". כמה אנשים מחוסנים בישראל עדיין נדבקו "מכיוון שאף חיסון אינו יעיל ב100%". כמו כן, ד"ר ג'הא הוסיף כי "מה שקורה בישראל זה שהחיסונים עובדים בדיוק כמו שכולנו ציפינו".

 

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE